Hej!

Någon som har gjort detta? Frun har länge tjatat på att hon vill ha spottar på nedervåningen i badrum, hall och kök för att slippa de fula sladdar som går i taket. Nu har jag tänkt ta itu med detta. Övervåningen är inredd sen länge, men jag har följande "plan".

1) Utgå från kattvind, för att slippa riva upp parketten där uppe.

2) Ta reda på vart takreglarna går, de löper ju från ytterväg till hjärtvägg.

3) Kolla om det finns kortlingar i bjälklaget. Jag kan inte tänka mig detta men man vet ju aldrig...

4) Märk ut var spottarna ska vara på innertaket och borra hål med hålsåg.

5) Första problemet, hur får jag pottan på plats utan att gå in underifrån? Finns det "expanderbara pottor som man trycker upp och sen vecklar de ut sig?

6) Gå från hål till hål med utgång från hjärtvägg och med en pinne eller annat trycka kablaget mot kattvinden där isoleringen ligger öppen.

7) Koppla samman alla belysnngsgrupper i kopplingsdosa och går vidare ner till lysknapp via de rör som vi har ner från kattvinden idag,

Vad tror ni om detta? Blir ju genast mycket besvärligare om man ska behöva riva upp parkett och såga upp golvspån.

/S
 
Det finns spottar som inte behöver potta. Ex Hide-a lite har sådana.
 
Robert-san01 skrev:
Det finns spottar som inte behöver potta. Ex Hide-a lite har sådana.
Tack för tipset! Ska kolla upp det! Då får jag bara hoppas på att det inte finns några kortlingar på vägen :) Ska testa mig fram från kattvinden först innan jag sågar några hål i taket för något som inte går att installera, då blir nog frugan inte så glad.

/S
 
Det borde väl finnas lite spikreglar till undertaket och där bör det inte vara några problem att få igenom lite slang. Vet inte om du kanske kan se vart det finns reglar mm med en regeldetektor mot taket. (Jag litar inte helt på dessa detektorer oavsett pris eller färg. :( )
 
Robert-san01 skrev:
Det finns spottar som inte behöver potta. Ex Hide-a lite har sådana.
Visserligen behöver de ingen potta men om jag förstår det rätt får det inte ligga isolering mot. Rätta mig gärna om jag har fel, jag kan inte hela deras sortiment. :)
Designlight har däremot en spot inkl. drivdon som får sättas rätt i isolering:
http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=338
 
beqen skrev:
[länk]
De får monteras direkt mot isolering, funderar själv på att köpa några, fast det är inte direkt gratis
Sedärja, då har jag lärt mig något nytt. :)
Dock utan driver men det kanske inte gör TS något.
 
Den har väl visst driver, dimbar sådan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.