Min fråga gäller inte riktigt ett badrum men det är det som är mest likt i alla fall. Lokalen det gäller är inte i vårt hus utan en källarlokal där det finns ett litet bryggeri där vi spolar en del med vatten. Det är målat med en våtrumsfärg som har släppt på sina ställen och som behöver åtgärdas.

Vet inte om det är fukt utifrån eller från verksamheten i rummet som har gjort att det släppt. Mycket troligt att det kan vara utifrån som åtminstone har påbörjat det hela. Funderar då på vilka alternativ som finns och funderar på följande:

1. Fiboskiva eller liknande (skivor med fuktspärr inbyggd samt kakelimitation)
Vad jag förstått skall man i en källare regla upp med t ex stålreglar och montera skivorna mot. Känns ju logiskt så man får lite luft bakom. Men enligt instruktionen skall man dra upp fuktspärr från golvet och en liten bit upp. Det är ju lätt gjort när man bygger nytt men hur sjutton gör man det mot ett befintligt golv? Golvet är ett epoxygolv som är vanligt i livsmedelslokaler.

2. Kakel
Skall man fuktspärra eller låta det vara? Om det nu kommer fukt utifrån känns det bäst utan.Kör man med fuktspätt finns ju egentligen samma problematik som med fiboskiva; att få skarven mellan golv och vägg tät.

3. Andra alternativ?

Vi behöver dessutom åtgärda det samtidigt som vi använder lokalerna, eller åtminstone med så lite produktonsstopp som möjligt.
Eftersom det inte är ett bostadhus så är det viktigaste att det är funktionellt, utseende är sekundärt.
 
Hej, eftersom du troligtvis har källarväggar som fuktar så skulle jag inte välja Fiboskivor. Det är en laminerad plywoodskiva enkelt sagt som inte är tänkt att utsättas för fukt från andra hållet.

Om du bedriver kommersiell verksamhet med bryggeriet så finns det en del regler att hålla koll på vad gäller hantering av livsmedel och utrymmen och dess utformning mm. Kolla upp dessa först av allt. Själv har jag inte koll på det området.

Traditionellt är väl storköksväggar kaklade med enkla släta vita plattor. Jag skulle satsat på att få bort våtrumsfärgen och kaklat på väggarna.

Silikatfärg istf våtrumsfärg funkar också men känns inte rätt i ett bryggeri med allt "slabbande och blaskande".
 
  • Gilla
Beetleboy
  • Laddar…
Reglerna kring material i livsmedelslokal har jag koll på och kakel och Fibo är ok i vår verksamhet. En silikatfärg vet jag inte om den är ok men jag tror inte det då vi behöver kunna göra rent. Dessutom tror jag inte det skulle hålla för allt spolande.
 
Jag har pratat med Fibo och det var helt ok att sätta skivorna i mitt fall om man skapar en ventilerad luftspalt, dvs regla ut med t ex stålreglar och lämna öppet längst upp och nere(!) så att luft kan strömma igenom. Hur det skulle vara öppet nere och samtidigt tätt mot golvet förstod jag inte riktigt på norrmannen jag pratade med men det kanske går att lösa genom att kanaler och fläkt.
Besvärligt känns det ju i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.