Skulle jättegärna eftermontera fönsterbroms på några av våra fönster i lägenheten. På fönsterdörren ut mot balkongen funkar det väldigt bra. Då det är samma fabrikat så hoppades jag att även fönsterna var förberedda för det men det verkar inte riktigt vara fallet (möjligen halvt).

Jämför jag ovansidan av dörren så är det en urfräsning i "blocket" där dörrbromsen sedan ligger. Bilden är från bakkanten (från andra hållet blockar spanjoletten bilden).
Grått metallräcke, texturerad yta, smuts och slitage, arkitektonisk detalj, inomhus eller skyddad miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar man istället på fönstret så har den också ett "block" som ligger där, men utan någon urfräsning.
Dörrkarm med slitet svart måleri och vita väggar, tätning behövs, åldersspår syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) Går det att antingen att ta bort hela blocket som ligger och byta det mot ett "färdigt" block som har en urfräsning (jag tänker att det lär nästan vara en standardgrej inom fönster/dörr branschen. Alternativt går det att fräsa ur en kanal själv på det befintliga för att installera fönsterbroms i skåran?

Sedan måste ju spanjoletten till fönstret bytas då den inte är förberedd för broms. Den biten misstänker jag att man behöver gå till en låssmed för att få måttanpassad, längden verkar vara 158cm . Försökte googla för att se om det fanns något man kunde köpa själv men verkar vara svårfunnet. Påminner om denna på bild
Teknisk ritning av långsida till ett dörrlås med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen fönsterkarm med skitiga kanter och slitna tätningslister i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva karmen verkar vara förberedd då det finns ett övertäckt hål där själva bromsen borde fästas.

Möjligt utan att det kostar multum eller är det ren idioti ? :)
 
  • Fönsterdel, smutsig, behöver rengöring, inomhus, sprucken takvägg, öppen fönsterkarm, synlig mekanism, vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå lätt att fräsa ur för en fönsterbroms med en överhandsfräs om det finns plats för en fönsterbroms.
Angående överföring så kan det gå att köpa en lös sådan och sedan anpassa så det fungerar.
Kopplingsstycke Fix 8512, artnr: 8512 0041
 
1 123abc skrev:
Det bör gå lätt att fräsa ur för en fönsterbroms med en överhandsfräs om det finns plats för en fönsterbroms.
Angående överföring så kan det gå att köpa en lös sådan och sedan anpassa så det fungerar.
Kopplingsstycke Fix 8512, artnr: 8512 0041
Tack!
Hängde inte helt med på den lösa överföringen och sedan anpassa.
Den befintliga spanjoletten för fönstret är inte förberedd för broms (den har inget hål för överföringspinnen likt balkongdörren), så den måste väl fortf helt bytas ut? Eller menar du att man kan manipulera den befintliga med kopplingsstycket?
 

Bästa svaret

Kopplingsstycket är egentligen till för spanjoflex men det kan gå att koppla ihop den med en vanlig spanjolett.
Den är avsedd för att man kapar bort en bit av spanjolettens stolpe och sedan kopplas den ihop med stången i spanjoletten med medföljande sprint via ett borrat hål.
Men det beror lite på spanjolettens utformning och mått.
Annars får du måttbeställa en hel spanjolett med överföring.
 
Ah nu hänger jag med! Tack för svaren (du är verkligen överallt i alla trådar, grym!!! )
Nästan så man är sugen på testa gör allt själv i sommar! Nu vet jag iaf att det är görbart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.