Hej,
Jag ska eftermontera en dosa i en existerande gipsvägg med dubbelgips.
Bakom gipset finns dock isolering. Hur hanterar man det bäst?

Huset är från 1999 och isoleringen tycks ha något slags ytlager som trycker tillbaka när jag testar med en tunn spik genom gipset.
Bör jag bara trycka bort isoleringen eller skära upp ett hål i den, eller vad?

Tack
 
Förmodligen ligger det en ångspärr innanför gipset, en tjock plastfolie. Du bör i allra möjligaste mån undvika att göra hål i den med/för din rotdosa.

Hur hade du tänkt ansluta dosan? Måste du ha en dosa eller räcker det med ett utanpåliggande uttag?
 
zarkov zarkov skrev:
Förmodligen ligger det en ångspärr innanför gipset, en tjock plastfolie. Du bör i allra möjligaste mån undvika att göra hål i den med/för din rotdosa.

Hur hade du tänkt ansluta dosan? Måste du ha en dosa eller räcker det med ett utanpåliggande uttag?

Jag vill ha infälld dosa för att det är ett lamputtag upptill på en vägg.
Därifrån ska sedan flexkabel gå ned till ett uttag nära golvet.
 
B blq skrev:
Jag vill ha infälld dosa för att det är ett lamputtag upptill på en vägg.
Därifrån ska sedan flexkabel gå ned till ett uttag nära golvet.
Vad är en flexkabel? Menar du en flexslang med lösa trådar i?

Hur skall du dra kabeln/slangen i väggen? Är du säker på att det inte finns några reglar eller kortlingar på vägen?

Hur skall du styra lamputtaget om du hämtar spänningen i vägguttaget vid golvet?
 
Jag kommer att använda fjärrstyrning för att styra lampan; inbyggd vid strömbrytare på väggen eller vanlig fjärrstyrd glödlampa.

Ja, jag menar flexslang med färdiga trådar i.
 
...och regler ska jag förstås dubbelkolla först. Eventuellt gå igenom dem.
 
B blq skrev:
...och regler ska jag förstås dubbelkolla först. Eventuellt gå igenom dem.
Reglerna är många men den enda du behöver bry dig om är att det är ett behörighetskrävande jobb (dvs du måste vara utbildad elektriker eller arbeta på uppdrag av en). Du får inte göra en sådan installation själv ens i ditt eget hus.

Om det var reglar du menade så kommer du inte kunna ta dig igenom dem utan att plocka ner gipset och då kan du lika gärna ta ner gipset även där dosan skall sitta. Då blir det inga problem att trycka undan ångspärren.
 
zarkov zarkov skrev:
Reglerna är många men den enda du behöver bry dig om är att det är ett behörighetskrävande jobb (dvs du måste vara utbildad elektriker eller arbeta på uppdrag av en). Du får inte göra en sådan installation själv ens i ditt eget hus.

Om det var reglar du menade så kommer du inte kunna ta dig igenom dem utan att plocka ner gipset och då kan du lika gärna ta ner gipset även där dosan skall sitta. Då blir det inga problem att trycka undan ångspärren.
Tack för påminnelsen, jag vet att detta kräver behörighet om jag kopplar in sakerna, men inte att bara ta hål i vägg och göra det möjligt att dra fram kabel dra fram på det sätt som jag diskuterar med elektrikern.
Det återstår att se vilken väg jag väljer, ville bara kolla det där med hur elektriker brukar 'putta' undan isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.