Hej alla smarta (och ni andra också ;) )!

Vi har tre stycken altandörrar som är utrustade med fönsterbromsar av typen lång pinne som glider i ett fäste med en stoppskruv. En av dessa är helt trasig och jag tror att alla är feldimensionerade, då de inte håller i dörrarna speciellt starkt. Dessutom är min kära sambo lite kort i rocken så hon får precis tag i stoppskruven om hon står på tå, vilket inte är så kul. Hon får ju balansera på tårna precis i dörröppningen, och är orolig att hon någon gång ska falla framåt ned på altanen.

Av dessa anledningar har jag funderat på olika lösningar, och en sak som lockar mycket är ifall det är möjligt att eftermontera rejäla dörrbromsar som styrs av spanjoletten, dvs att när låshandtaget är i nedre läge är dörrens position låst. Det är ändå läge att byta ut handtagen mot lite rejälare grejer som dessutom är låsbara.

Vi vill gärna behålla dörrarna, eftersom de är original till huset och i samma stil som alla fönster runt dem.

Vad tror ni, är en sådan här operation möjlig? Jag har tillgång till överhandsfräs och en hel del andra maskiner och verktyg.

Mvh
Fred
 
Allt är möjligt men det kan kräva en del arbete.
Beroende på vad för spanjolett du har i dörrarna så kan det behövas byta spanjolett eller montera ett kopplingsstycke Fix 8512 så att något kan manövrera dörrbromsen.
Därefter är det endast att montera dörrbromsen t.ex Fix 150 eller 160.
 
Tack för svaret 123abc!

Jag har försökt kika efter några identifieringsmärkningar, men åratal av målning har suddat ut alla spår av detta, om det ens finns några. Det jag kan säga är att spanjoletten är av typen som fäller ut tre "hakar" på dörrarnas sida, ingenting åker ut uppåt eller nedåt. Själva spanjolettbeslaget slutar en knapp decimeter från dörrarnas över- och underkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.