Vi håller på att bygga hus och har kommit till tapetseringen nu. Vi beställde tapeterna för några veckor sedan och då var allt frid och fröjd. Idag meddelade färghandeln att en av tapeterna har utgått. Det gäller tyvärr vår favorittapet och till råga på allt har vi valt övriga tapeter (som redan är uppsatta) samt annan inredning för att passa just till den... :(

Tapeten heter:
Midbec Amarone N 25782
Den är vinröd med blomrankor. Den finns på bild på den här adressen:

http://www.canit.se/~unlogic/tapeter/PICT3748.JPG

Är det någon som har någon rulle över så köper vi den hemskt gärna!! (Vi behöver bara två, högst tre rullar.)

Jag är också tacksam för tips om liknande tapeter. Det är viktigast att färgen är varmt vinröd och att mönstret inte är för "modernt".

(Jag har självklart kollat med tillverkaren, men enligt dem är det ingen butik som har tapeten på lager. Jag har ändå kollat med några större butiker, men utan resultat...)

Tacksam för hjälp!
 
Hej!

Tyvärr är det nog kört att få tag på Midbecs Amarone här i sverige.
Men utanför sverige heter kollectionen Rhinoceros collection (Men här och från och med nu kallad RC) och den kommer från en Italiensk tillverkare som heter Sirpi.
Och RC kollektionen ligger än så länge kvar på Sirpis hemsida.. så om ni snabbar er så kan det nog gå att få tag på några rullar i något annat land.. Tyskland? Frankrike?

Börja med att googla lite.. nu har ni ju sök orden.
Om det inte löser sig så hojta till så får jag se om det går att lösa på nått annat sätt.

/Fredrik
 
Oj, vad du hade koll på det här! Tack så hemskt mycket! :)

Jag har mailat till Sirpi och till några utländska tapetförsäljare som jag hittade på nätet, så jag hoppas att det ger något!

Givetvis är jag fortfarande intresserad av att köpa tapeten, ifall det är någon som har rullar över...


 
Hoppas det löser sig!

/Fredrik
 
Sirpi svarade inte på mailet så jag ringde dem idag. De sa tyvärr att tapeten hade utgått och jag fick inte heller några namn på deras återförsäljare. De svarade bara "finished, finished" och lät ganska sura. Troligtvis för att de inte var så glada över att prata engelska.

Jag har inte heller fått något napp på de förfrågningar som jag skickade till europeiska företag som jag hittade på nätet.

Jag tänkte be en kompis i Tyskland om namn på kedjor som säljer tapeter där, men i övrigt är jag tacksam för tips...
 
Tänk på att även tapeter ska köpas ur samma sortering för det kan vara färgskiftningar från en tillverkning till en annan!
 
Hej,
Ville bara tillägga att jag pratade med en färghandlare ang, färgskiftningar mellan olika trycknummer på tapeter.
Han sa att färgerna skiljer aldrig, dessa färger är noga tillblandade enligt färgkoder och blandas alltid likadant oavset trycktillfälle.
Däremot kan valsarna vara olika slitna vid trycktillfällena. De byts ju ibland och tapeterna kan ju då vara tryckta med nya alt. halvslitna valsar.
Detta ska vara den enda skillnaden mellan de olika trycknummren.
Kan vara värt att veta för den som finner sin drömtapet med olika trycknummer.
Färgen ska alltå aldrig skilja....
Om du tapetserar ett helt rum, byt trycknummer i hörnet så synns inte skillnaden.
Har själv gjort så och det märks inte.. :D

// Fia
 
RenoVera skrev:
Hej,
Ville bara tillägga att jag pratade med en färghandlare ang, färgskiftningar mellan olika trycknummer på tapeter.
Han sa att färgerna skiljer aldrig, dessa färger är noga tillblandade enligt färgkoder och blandas alltid likadant oavset trycktillfälle.
Däremot kan valsarna vara olika slitna vid trycktillfällena. De byts ju ibland och tapeterna kan ju då vara tryckta med nya alt. halvslitna valsar.
Komiskt.. speciellt med tanke på att det gäller just Sirpi i den här tråden.
Det är ingen hemlighet att just Sirpi ofta ligger med ovanligt stora färgvariationer mellan deras sk. 'runs'..

Oftast handlar det eg. om väldigt små skillnader.. som upptäcks först då tapterna läggs emot varandra...
MEN... det har även hänt att det skiljer så mycket att det blir för stor skillnad även om man bryter i ett hörn.

Högre och jämnare kvalitet hålls def. av svenskarna och främst Duro, Borås och Eco...
Men även här kan det skilja lite..
Det inte bara färgen som ska vara rätt blandad..
Den måste vara rätt mängd också.. och då maskiner slits och justeras så...  

Men sen har vi även ett regelverk som uppdateras hela tiden...
Det händer att vissa skyddsbehandligar för tapeter byts under tapetens levnadstid..
Även sånt kan påverka färgerna..

*EDIT* Så nu när det gäller (antar jag) en fondvägg hade jag absolut inte blandat tryck.

/Fredrik
 
OK,
Jag förtstår vad du menar...
Skulle heller inte blanda tapet med olika trycknummer på en enda fondvägg.
Inte heller i övriga rummet om det är så stora skillnader på färgerna.
Fick för mig att Sirpi höll en ganska hög och jämn kvalitet. Men men, fel av mig.
Mina erfarenheter är just från Eco och Boråstapeters kollektioner.
Där har det funkat om det krisat.

:-/ Fia

 
Kanske tapeten Äspnäset I från Handtryckta tapeter kan vara något? Svårt att säga från bild men den finns på www.handtrycktatapeter.se under tapet och 1800-tal. Dock mer gameldags mönstrad och kanske fel röd...så det är kanske inte alls vad ni vill ha...
 
Tack för tipset. Tyvärr är det nog fel rödfärg på Äspnäset.

Vi har inte fått tag i vår Amarone, så vi har satt upp en annan tapet så länge. Vi hoppas dock fortfarande att någon butik i Europa ska ha ett par rullar hemma.

Om det är någon som söker en annan Amarone-tapet så finns det en butik i Göteborg som har flera sorter på lager. Har för mig att de hette Tapetgalleriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.