- Jag bor i ett parhus byggt -82.
- Jag ska sänka taket och sätta in spotar och högtalare.
- En bra takhögtalare bygger 10 cm i djup/höjd.
- Betong-elementen som skiljer våning 1 och 2 i parhuset är 25 cm höga. Betongen är av den lättare typen, som man enkelt kan slå in en spik i, men det sitter ju minst ett lager armeringsjärn också.
- För att sänka taket så lite som möjligt tänkte jag bila ut för högtalarmagneten och spolen. Det rör sig om en diameter på ca 15 cm, 6 cm djupt. Ev att man borrar till dess att man stöter på armeringen?
- Totalt blir det sex såna här hål på husets nedervåning (en våning som i sig är ca 60 m²).

Min fråga är: Försämras betongtakets bärförmåga av dessa hål?

Jag antar att det inte är någon fara, men jag tänkte höra efter om det är någon som faktiskt vet...!?
 
  • Innertak-och-högtalare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongtaket uttalar jag mig inte om men högtalaren kan du inte bygga in så där. Den behöver luft omkring sig för att prestera som tänkt.
 
Mainstream skrev:
Betongtaket uttalar jag mig inte om men högtalaren kan du inte bygga in så där. Den behöver luft omkring sig för att prestera som tänkt.
Den har ju mängder av luft i resten av undertaket...?

Annars får man väl bila ut en cylinder som är lika stor som elementet. :)
 
Är du säker på att det är ett platsgjutet betongbjälklag och inte spännarmerade betongelement i taket?
 
Om du vet från vilken tillverkare bjälklaget kommer från går det eventuellt att leta upp hur armeringen ligger. Att jacka ur 5cm djupt i underkant kan vara långt från trivialt om du träffar på armering då underkantsarmeringen ska ta upp dragkrafter på undersidan i bjälklaget. Undviker du det borde det vara genomförbart.
 
Tack för svaren! :)


Ingenjören skrev:
Är du säker på att det är ett platsgjutet betongbjälklag och inte spännarmerade betongelement i taket?
Jag har tyvärr ingen aning, för jag vet inte vad du menar... :rolleyes: Det är hitforslade betongelement, så de är inte gjutna på plats, om det hjälper?


myrstack skrev:
Om du vet från vilken tillverkare bjälklaget kommer från går det eventuellt att leta upp hur armeringen ligger. Att jacka ur 5cm djupt i underkant kan vara långt från trivialt om du träffar på armering då underkantsarmeringen ska ta upp dragkrafter på undersidan i bjälklaget. Undviker du det borde det vara genomförbart.
Min tanke är att jag stoppar när jag stöter på armeringen.

Ju mer jag tänker på det så borde all betong under den nedre armeringen (för det borde väl sitta två armeringsjärn i ett 25 cm tjockt element?) enbart vara kosmetisk. Den borde inte skapa någon bärförmåga alls, right?
 
Om du kan spika i bjälklaget är det kanske ett lättbetongbjälklag. Om högtalarna är placerade nära bärande väggar borde inte håltagningen vara problematisk. Ang armering: den borde vara djupare än 5cm.
 
andreascarlsson skrev:
Ju mer jag tänker på det så borde all betong under den nedre armeringen (för det borde väl sitta två armeringsjärn i ett 25 cm tjockt element?) enbart vara kosmetisk. Den borde inte skapa någon bärförmåga alls, right?
Kosmetisk är väl att ta i. Betongen/Lättbetongen runt nedre armeringen i ett bjälklag ska fästa i armeringen och fördela de dragspänningar som blir till denna. Att ta bort betongen en kort bit kan väl utifrån det ha minde betydelse men samtidigt vid bjälklag ska man vara försiktig
 
Villa vista skrev:
Om du kan spika i bjälklaget är det kanske ett lättbetongbjälklag. Om högtalarna är placerade nära bärande väggar borde inte håltagningen vara problematisk. Ang armering: den borde vara djupare än 5cm.
Vid ett 25 cm tjockt bjälklag är det nog mer troligt att armeringen går grundare än 5 cm i underkant än djupare inne i betongen. Förmodligen både av ekonomiska skäl då tunnare armering kan användas men även för att tillåta håltagning i mitten
 
Sant ang armeringen. Men det är bara att ta ett provhål. Håltagning sker normalt i ytterkant på prefabbjälklag. Och ej i mitten
 
Skulle tro att det dyker upp armeringsjärn ungefär 2-3 cm in i bjälklagselement. Ju längre ner järnet ligger desto tunnare kan elementet göras. Och tunnare element sparar material och transportkostnader. Naturligtvis finns det ett minsta täckande mått som måste uppfyllas. Men för att kunna säga vad det är behövs nog tyvärr tillverkningsritning eller beräkning från den tillverkare som gjort elementet. Nu sitter elementet inomhus vilket gör att täckande kravet är relativt litet.
Så 6 centimeter kommer inte att gå att bila/borra bort utan att skada armeringen, möjligen kan man kanske få plats mellan järnen men utan ritning eller beräkning så vet man inte med säkerhet hur tätt järnen är placerade och var.
 
Är det ett bjälklagselement av lättbetong så kan det vara armerat med förspänd pianotråd och sådana ska man vara försiktig med då de är lättare att skada än en vanlig armeringsstång. Att kolla om det är betong eller lättbetong är lätt om man slår bort en flisa i en kant.
Håller dock med föregående skribenter att täckskiktet oavsett material nog bara är ca 20mm.
 
andreascarlsson skrev:
Den har ju mängder av luft i resten av undertaket...?

Annars får man väl bila ut en cylinder som är lika stor som elementet. :)
Det räcker inte tyvärr. Ska den prestera som tänkt så behöver du mer plats till den. En cylinder i samma storlek är OK, djupet bör vara minst cirka 10 cm bakom magneten. Kan du inte uppfylla detta så kan du lika gärna välja några mindre och billigare element eftersom det ändå kommer låta trist.
 
Tack igen för alla svar!

Kommer borra i helgen för att se vad som händer. Återkommer med nån form av bildbevis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.