Hej hej

Fönsterbytet går snart inte att skjuta på längre och jag håller därför på att sondera terrängen lite. Har fått offerter från Elit, Kaerrman och Italienska Kakelimporten på Alu respektive PVC. Elit kommer att gå bort eftersom priset är i det närmaste det dubbla. Kvar är då PVC-alternativen.

Vad har ni för erfarenheter av Kaerrman respektive Fönster-Hasse (Italienska Kakelimporten)?

Vad har fungerat bra/dåligt?

Hur är fönsterna? Vi har behöver fönster och balkongdörr och är givetvis intresserade av hur de upplevs. Krångel? Klarar temperaturväxlingar? Snö, drivis och släntbjörnar?

Finns det någon i Västernorrland som monterat PVC som kan tänka sig att visa upp dem?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Hej!

Jag bor också i Västernorrland och är ute efter bra pvc-fönster.
Funderar på egen Polen-import, vi kanske kan göra gemensam sak?
 
Det skulle kunna vara ett alternativ. Blir några parametrar till att bända in i ekvationen, men jag utesluter ingenting!
 
Jag har köpt från kaerrman. Väldigt nöjd hittills. Har satt in ungefär hälften. Kändes seriösare än fönsterhasse, även om han också verkade bra.
 
Tack för input!

Har fått offert från båda och håller nu på att sondera terrängen lite för att ta in dem själv. Verkar finnas rätt bra marginaler :)

Hur upplever du fönsternas stabilitet?
Har du någon balkongdörr?
Haft problem med kondens?
Övrigt, något du skulle gjort på annat sätt om du skulle beställa igen?

Tacksam för all input!
 
Väldigt stabila och enkla att installera. Har tre balkongdörrar, alla helglas, varav en utåtgående och därför rejälare (har dock inte installerat denna ännu).
Fönster/Dörrar enkla att hänga av vid montering.
Inga problem med kondens.
Drevade med skum (detta finns det åtskilliga trådar om detta är bra eller inte, men jag tycker det fungerar utmärkt)
Har måttbeställt fönsterbleck och monterat dessa med nitar. Har gjort smygar av mdf.

Ska se om ja hinner lägga upp lite bilder ikväll.
 
Toppen!

Kaerrman använder Avantgarde 7000 eller 9000 eller hur? Försöker få en uppfattning av hur "grisen i säcken" jag avser köpa ser ut :)
 
Jag har också, liksom andra här i tråden, köpt fönster från Kaerrman.

Helt nöjd hittils.
Dock var det inga vanliga "villafönster" jag köpte utan de liknar mera källarfönster 1200 breda och 600 höga.
Har Kipp-funktion, dvs att de kan öppnas genom att fällas in i överkanten.
Åtta fönster med 2-glas till ett stall har varit till full belåtenhet.

Att tänka på om man byter från gamla enkla träfönster är att karm + båge har mycket större dimensioner på kompositfönstren.
Det kan alltså se lite bunkerlikt ut om man byter rätt av efter yttermåtten om det rör sig om små fönster.

Men Kaerrmans hantering funkade perfekt. Jag hämtade mina fönster på lagret i Värnamo. Verkar lite långt till Västerbotten dock :confused:
 
Här kommer lite utlovade bilder på mitt fönsterbyte.

3d2012111152A1d00.jpg

c32012111419A666a.jpg

b02012111510Aa9a9.jpg

072012111547A6ccf.jpg

6f2012111636Ad272.jpg

0b2012111716Abfa2.jpg

482012111819Ab1e0.jpg

c52012111856A47ee.jpg

302012111925A0b12.jpg
 
Tack för både bilder och feedback!
 
Extra fint med lite bilder, tack!

Vissa gnäller över att popnita fast fönsterbleck, hur tänkte du?

Jag har sett andra varianter som ett fräst spår i framkant eller limning i profilens fack i underkant. Måhända är det samma resonemang som kring skumning...
 
Myrrdin skrev:
Extra fint med lite bilder, tack!

Vissa gnäller över att popnita fast fönsterbleck, hur tänkte du?

Jag har sett andra varianter som ett fräst spår i framkant eller limning i profilens fack i underkant. Måhända är det samma resonemang som kring skumning...
Det går lika bra att skruva med rostfri plåtskruv som att popnita.
Kanske känns enklare och säkrare. Alla har inte popnittång.

Det är ju egentligen silikonet som håller fast blecket.
Popniten/skruven är mest till för att hålla fönsterblecket på plats medan silikonet härdar.

Jag skruvade då jag hade massa rostfri skruv liggande, men inget popnitverktyg.
 
Som knockonwood säger så är det tätmassan som är viktig, sen hur man fäster blecket spelar mindre roll. Jag hade grejer för att popnita så det blev smidigt för mig.

Finns även spår under fönstret för att ev fästa bleck, men detta skulle inte se bra ut, och vara mycket krångligare att få bra. Det lilla eventuella vattnet som tar sig förbi blecket på "fel sida" torkar ut i luftspalten bakom teglet/panelen.

Jag köpte mina fönster genom byggexperten i vännäs, lite närmare för er än värnamo. han har även visningsfönster man kan kika på.
 
gstv skrev:
Jag har köpt från kaerrman. Väldigt nöjd hittills. Har satt in ungefär hälften. Kändes seriösare än fönsterhasse, även om han också verkade bra.
Funderar på att köpa fönster genom Fönster-Hasse och har helt missat Kaerrman/byggexperten. Tog du offerter från båda eller var det annat än priset som gjorde att du valde dem?
 
Tog offerter från båda, priset var relativt lika.
Däremot så har kaerrman mycket bättre hemsida och jag hade närmare till vännäs än till skellefteå för att titta på/hämta fönstrena.

Sen så fick jag ett väldigt bra intryck av både Pontus på Kaerrman och Roger på byggexperten när jag pratade med dom innan beställning. Byggexperten hjälper även till med montering och tips vid montering om man behöver det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.