Jag har gjort två misslyckade köp. Med de handduschar jag köpt blir man knappt våt. Oras hade för 25 år sedan en dusch som fungerade, jag har en kvar. Den ger ordentligt med vatten och har dessutom en extra tryckfunktion. Vet någon om det fortfarande finns tillverkare som säljer handduschar som ger riktlig med vatten. Blir man inte ordentligt våt får man stå i duschen halva dagen, försök spara vatten sen...
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Det sitter ingen snålfunktion i dom då? I en del sitter det en strypning i slangen eller handtaget
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har hört att Stockholm Superstream ska vara bra:

 
  • Haha
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Mitt gamla härliga stora dushandtag som flödade allt han fick sprack när jag tappade den och det fanns bara ett handtag på lokala Woody som det inte stod snålspolande på, kommer väl rakt från 70-talet gissar jag på. Men flödar ok. Kan inte lova det är samma som jag googlade fram, men ser likadan ut iaf.

https://www.wattvaktarna.se/vvs/duschtillbehor/duschhandtag-briljant/

Handhållen duschhandtag i silverfärg med vitt munstycke på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
AxelAxa
  • Laddar…
G
Denna tycker jag är bra. Köpte 2st för säkerhets skull vid förra bytet.
https://demerx.se/sortiment/basic-duschhandtag-krom/
Lagom stora hål för vattnet, så det är bra tryck och ändå bra flöde.
17,2 liter i minuten. Vet inte vad andra har så jag kan inte jämföra.
 
Redigerat:
  • Gilla
AxelAxa
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det sitter ingen snålfunktion i dom då? I en del sitter det en strypning i slangen eller handtaget
I den jag har från Grohe sitter det ett filter som går att ta ut och under filtret ser man diverse delar som möjligen också begränsar vattenflödet (strypning?).
Hjälpte inte att ta ut filtret. Måste byta till det gamla duschtandtaget för att kunna tvätta hunden... På den andra dusthandtaget står det miomare, såg inga extra filter och inte kommer det mycket vatten från det heller. Båda har inställning för extra tryck.
Handdusch med kromfinish, monterad på väggfäste i kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på produkt med text, märke "miomare", adressinformation, "GERMANY", serienummer, bakgrund suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är du säker på att problemet inte sitter i blandaren?
De brukar ha filter på ingångarna som kan sättas igen.
 
Det är oanvända duschandtag som jag köpt men inte är nöjd med. De är köpta för något år sedan men inte alls använda då de inte ger tillräcklig vattenmängd (bra möjligen för tonåringar som vill stå i duschen länge). Jag efterlyser inte vattentryck (högt tryck begränsar flödet) utan vattenmängd - i normalläget. Grohe har filter och tydligen någon form av begränsare inbyggd. Att ta bort filtret hjälper inte. Jag vill ha dusch med många, inte alltför små hål i duschhandtaget. Oras gamla duschhandtag fungerar utmärkt, men de är av plast och två av tre har spruckit efter drygt 20 års användning. Har inte hittat motsvarande produkt då man numera enbart vill spara vatten.
 
Och nej, problemet sitter inte i blandaren eller termostatet.
 
Troligen har jag uttryckt mig oklart, jag söker ordentligt varttenflöde, inte högt tryck.
Det är de här duschhandtagen som jag haft, Oras Sensiva 242010, men de har utgått från soritmentet år 2019, jag skaffade 3 st år 2000, fanns i vitt också. Nu har jag bara ett kvar. Vattentrycket är ca 3 bar i alla uttag och det tillgängliga flödet är likvärdigt i alla poster. Den gamla Sensiva ger mycket vatten med ganska lågt tryck i flödet (då det finns många tillräckligt stora hål) - det är den funktionen som jag efterlyser - medan läget för högre tryck, knappfunktionen, också fungerar bra.
Vill jag använda en annan duschpost måste jag skruva loss den enda Oras Sensiva som jag har kvar och flytta den då de andra har alltför begränsat flöde. I praktiken går det inte att skruva duschen av och på hela tiden... Det förvånar mig att många tydligen är nöjda med nuvarande vattensparande modeller. Skall kontakta Oras och fråga om de har någon modell som motsvarar Sensiva 242010. Det är inte oöverkomligt dyrt, men inte så klokt, att köpa duchhandtag på måfå som man sedan inte kan använda.
 
BirgitS
Hur lång tid tar det för dig att fylla en hink?
Bara för att få en uppfattning om vad du menar med dåligt vattenflöde.

För mig tar det knappt en minut att fylla 10 l och då är det ett vanligt duschmunstycke från FM Mattssons. Det har två lägen och inköptes i höstas. Det fungerar bra med många hål när man duschar men för att vara säker på att skölja vissa delar av håret tillräckligt bra väljer jag i stället läget med färre hål just då.
 
Tack, bra idé, ska kolla!
 
Provade med kallt vatten (blandat vatten kan möjligen ge aningen större flöde då det kommer från två rör). Direkt från slangen fyller jag 10 l på 40 s. Med Oras påskruvad blir resultatet nästan detsamma, ca 45 s. Med Miomare blir resultatet ca 1 minut. Boven är Grohe-duschen, 1 minut och 55 s. Miomare borde ju ge tillräckligt flöde, men jag uppfattar den som stor och klumpig - och skall sanningen fram så har jag inte provat den ordentligt, knappen för extratryck är dessutom mycket trög. Alla duschhandtag skruvade jag på samma slang. Tack för kommentarer!
 
G Gooli skrev:
Denna tycker jag är bra. Köpte 2st för säkerhets skull vid förra bytet.
[länk]
Lagom stora hål för vattnet, så det är bra tryck och ändå bra flöde.
17,2 liter i minuten. Vet inte vad andra har så jag kan inte jämföra.
17,2 liter i minuten låter bra! Jag får nog inte ut riktigt så mycket då trycket är bara omkring 3 bar. Standardrören till blandaren är ju också rätt så klena.
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
G
Ett tips om du köper den från Demerx. Klipp dom rackarns grå knopparna jäms med plasten med en nagelsax eller liknande. De sticker ut lite för långt, och knorrar fast sig i håret.
 
  • Haha
AxelAxa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.