Är det någon som har tips råd och erfarenheter om att köpa hus från Finland?

 
Du menar någon som inte är in Finland redan? ;)
 
jag menar att jag vill få synpunkter, tips och råd från personer som köpt eller funderat på att körpa hus från Finland och slå upp det här i Sverige.

Hur har det fungerat? Vad har inte fungerat? Vad skall man tänka på osv...
 
Halloj.

Finska kåkar är i Världsklass.. men inte konstigt heller att dom är världsledande inom 220-modellen (1-2 Familjshus) i arkitekturen. Jag var där i november hos släktingar och hade hak-släpp i en hel dag. Åkte runt och kolla på kåkar och trodde till slut att varenda kotte var multi-miljonärer. Men när vi kom till min kusin som jobbar som underskötare och hennes man som jobbar inom metallindustrin alltså vanliga "svensson" så höll jag på att tuppa av. Dom hade byggt sin kåk nyligen och det var helt otroligt hur fint dom hade fått det. Tänk er 7 meter till nock, när du kommer in till v-rum. Mkt svårt att beskriva deras kåkar i Finland men mycket mer klass är det i arkitekturen är det iaf.

Sverige kommer att komma ikapp Finland i arkitekturen så småningom, tex ryggåstak kommer mer o mer.

//Jarppan
 
men hur ser prisbilden ut???
 
Baserat på vad jag sett här så är priserna undefär lika som i Sverige. SEK 10000/m2 ca. Beror mycket på var du bor eftersom den stora potten ändå är hantverkarlöner.
 
Japp.. Jag skulle rekommendera att ta en lokal hantverkare för resning/färdigställande.
 
Mina erfarenheter sträcker sig till att vi talade med en Lappli-säljare i Sverige och allt var jättebra och vi skickade in ritningar som han skulle räkna på och sen dess har vi inte hört ett ord! Ritningarna skickades i vintras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.