Hej.
För två år sedan byggde vi ett nytt hus.
Vi passade samtidigt på att förbereda och gjuta en platta för garage.

I plattan förberedde vi med rör för el, avlopp och kallvatten då jag tänkte mig en liten VV-beredare eller genomströmningvärmare I Garaget.

Nu till frågan, jag har insett att det skulle vara mycket enklare och troligen mer ekonomisk att hämta varmvattnet från huset I stället men frågan är om det går att efterdra isolerade rör i befintligt markrör?

Någon med erfarenhet?
VVS-installation med rör för el, avlopp och kallvatten genom betongplatta i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuten platta i garage med förberett rör för el och avlopp samt blå lock på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

S
Allting går om än med besvär ,i ditt fall så ser det nog lite svårt ut , du ska ha prisolrör för att inte tappa för mycket värme på VV
Är nog mera ekonomisk att sätta en mindre VVB i garaget , 50 L den värmer fort och räcker för handtvätt av bil gått och väl t.o.m. en 30 L skulle räcka , dom kostar inte många kronor
 
  • Gilla
Plexx
  • Laddar…
30l VVB fungerar till 2 persomer att duscha snabbt. (Om man stänger vattnet när man tvålar in sig )
.,Genomströmningsvärmare är tämligen kassa,gjorda för 230v och säkringar på 16-25A, I Europa
Dåligt flöde,ojämn reglering, är min erfarenhet vid resor då dessa funnits..
I Sverige sätter man ofta numer mindre och flera VVB på varje kontor ,mm,för slippa förluster som man får vid långa varmvattenledningsr och vvc som kräver cirkulationspumpar.... En 1,5mm kabel är billigare enklare..
 
M
Tänk även på att det finns stor risk att det tar lång tid innan det kommer varmvatten från det att du öppnat kranen.

Kan vara redigt störande när man står där med kalla och skitna händer och väntar.
När vi hade både långt avstånd och dåligt tryck, fast ändå inom samma hus kunde det ta över minuten på övervåningen. Så lagom roande.

Då har vi förmodligen 15-18m rör från beredare till tappstället.
 
Grundproblemet här är att ledningarna för varmt och kallt vatten måste vara isolerade från varandra så att inte kallvattnet värms upp av varmvattnet.
Det är omöjligt att få in ledningar med isolering i det röret.
 
Det lutar mot att jag sätter upp en vv-beredare i garaget vilket var min ursprungliga plan.
ledningslängden från avtappningspunkten bostadshuset till garaget är förhållandevis kort på ca 10 meter och av dessa är 2 meter i marken mellan hus och garage.
 
Jag måste ju få säga att det var en väldigt kreativ dragning av övrigt vatten på bilden? :thinking:
 
S Stefan1972 skrev:
Jag måste ju få säga att det var en väldigt kreativ dragning av övrigt vatten på bilden? :thinking:
Jo tack, jag är inte skyldig till detta själv som tur är. Det är utfört an rörisen som byggaren tog in i Totalentreprenaden och sedermera godkänt av besiktningsman i slutbesiktning.
 
jo så länge det är tätt och ser ok ut så är det väl godkänt antar jag. De lägger väl ingen vikt vid det visuella...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.