M
Hej!

Söker synpunkter/erfarenheter kring efterbehandling av ekparkett. Vi håller på att lägga ca 150 kvm fiskbensmönster med massiva ekstavar i vårt nybygge och kikar på vilka alternativ som finns efter slipningen.

Det finns säkerligen för- och nackdelar med alla behandlingar, därav vore jag glad för er input. De flesta ekgolv ser ju fräscha ut nylagda men alla som haft ett ekgolv vet att de gulnar, vilket vi söker sätt att motverka. Det alternativ vi hittills kikat mest på är hårdvaxolja med ett lager pigment för infärgning. Antingen åt det vita/blekta hållet eller mörkare. Jag bifogar bilder på golv som vi tycker lyckats bra med hårdvaxoljan. Hur är hårdvaxolja funktionsmässigt?

Vilka andra alternativ finns? Vanlig oljning har jag fått uppfattningen att den inte tar eken tillräckligt långt ifrån den gula nyansen.

Tack för era synpunkter
 
  • Nyinstallerat fiskbensmönstrat ekparkettgolv behandlat med ljus hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nybehandlad fiskbensparkett med en matt yta bredvid en svartvit matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lack är hållbart och underhållsfritt
Hårdvax olja är populärt hållbart och relativt underhållsfritt, sägs att det går att delreparera
Olja är också bra men kräver underhåll gärna 1ggr år

Bonas produkter är bra, finns bland en grund lack och en topplack där man får en yta som ser ut nästan som ett oljat golv men med lackens fördelar
 
M
20171027_151430.jpg

Lite svårt att fånga nyansen helt rättvist men det blev sjukt bra. I verkligheten är den nog till och med ännu lite ljusare men mindre gul.
 
Hej,
Hur blev det med behandlingen och hur har det fungerat? Är i samma sits som du var i och skulle uppskatta era erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.