Hej,

Efter en renovering löser nu jordfelsbrytaren ut direkt när centraldammsugaren slås på. Elektrikern visste ej vad det berodde på och vi har felsökt med uttag på olika faser. Vi ser inga skador på några kablar och inga byggare har varit inne i rummet där dammsugaren står (dock har uttagen för munstycket tagits bort när det slipats och målats).

Så som ett sista hopp vänder jag nu mig till er. Vad kan orsaka detta?
  1. Det går ju ingen starkström ut till uttagen, så elektrikern menade på att dessa omöjligen kan orsaka jordfelet. Stämmer detta? Om ja: då kan vi släppa felsökningen runt uttagen.
  2. Den enda andra åtgärden som jag kan tänka mig kan ha påverkat är att elektrikern bytt från 13A till 10A på den fasen där uttaget till centraldammsugaren sitter. Men då borde väl säkringen gå och inte jordfelsbrytaren?
Några andra idéer? Stort tack!
 
Det mest uppenbara är ju en möjlig felkoppling, så att dammsugaren nu har sin neutralledare (nollan) kopplad till en annan jordfelsbrytare än fasledaren, eller antingen fas eller neutralledare kopplad förbi jordfelsbrytaren.

Är dammsugaren fast inkooplad, eller finns där en kontakt till ett uttag?

I så fall kan du prova att koppla den till något annat uttag mha. en lång skarvsladd. Du kan också prova att koppla något annat till uttaget som dammsugaren sitter i, helst något som drar mycket ström, typ vattenkokare.

En jordfelsbrytare fungerar ju så att den mäter all strömm som går in i huset och jämför med ström som går ut ur huset "rätt väg", alltså inte via skyddsjord (det skall aldrig gå ström i jordledaren), eller andra felaktiga vägar.

Det innebär att om din dammsugare blir strömförande på sitt hölje, pga. ett fel. Och du tar i höljet, så det kan gå ström från höljet igenom dig till något jordat, som du står på eller håller i. Då kommer det att "saknas" ström i returen från ditt hus, den ström som går igenom dig blir inte mätt i jömförelsen som jordfelsbrytaren gör. Och då bryter jordfelsbrytaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det mest uppenbara är ju en möjlig felkoppling, så att dammsugaren nu har sin neutralledare (nollan) kopplad till en annan jordfelsbrytare än fasledaren, eller antingen fas eller neutralledare kopplad förbi jordfelsbrytaren.

Är dammsugaren fast inkooplad, eller finns där en kontakt till ett uttag?

I så fall kan du prova att koppla den till något annat uttag mha. en lång skarvsladd. Du kan också prova att koppla något annat till uttaget som dammsugaren sitter i, helts något som drar mycket ström, typ vattenkokare.

En jordfelsbrytare fungerar ju så att den mäter all strömm som går in i huset och jämför med ström som går ut ur huset "rätt väg", alltså inte via skyddsjord (det skall aldrig gå ström i jordledaren), eller andra felaktiga vägar.

Det innebär att om din dammsugare blir strömförande på sitt hölje, pga. ett fel. Och du tar i höljet, så det kan gå ström från höljet igenom dig till något jordat, som du står på eller håller i. Då kommer det att "saknas" ström i returen från ditt hus, den ström som går igenom dig blir inte mätt i jömförelsen som jordfelsbrytaren gör. Och då bryter jordfelsbrytaren.
hempularen har rätt. Ett enkelt sätt att testa är att koppla in en valfri apparat i uttaget, t.ex en elvisp och se om jfb löser då med.

Stark misstanke om felkopplad neutralledare (fel plint).
 
alexander___ david__ skrev:
vi har felsökt med uttag på olika faser.
Vet inte hur man skall tolka det? Betyder det att ni redan provat att koppla dammsugaren till andra uttag i huset?
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Vet inte hur man skall tolka det? Betyder det att ni redan provat att koppla dammsugaren till andra uttag i huset?
Yes, till ett annat uttag. Samma sak hände (jordfelsbrytaren slog ut).

Nu har jag även testat med vattenkokaren i uttaget där centraldammsugaren satt (dammsugaren hade alltså en kontakt och var inte fast inkopplad). Jordfelsbrytaren slog ej ut.

Det enda som ändrats i elväg för detta uttag är att elektrikern satte in 10A istället för 13A i elcentralen. Detta eftersom han bedömde att den tidigare elektrikern gjort misstag att sätta in 13A överallt i skåpet istället för 10A (på beskrivningen av de olika säkringarna stod det nämligen 10A).

Dessutom har alltså kontakterna till själva munstycket tagits ut och in, men där går ju som jag förstår det ingen starkström.
 
Då är ju felet uppenbarligen i dammsugaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är ju felet uppenbarligen i dammsugaren.
Det känns bara så märkligt att den suttit där i över fem år och just under denna korta tidsperiod så går den sönder. Är det bara slumpen eller kan något av ovan (byte från 13A till 10A eller uttagning av munstyckeuttag) ha orsakat det?
 
Bytet av säkring kan inte ha orsakat något. Eller, njeej. OM elektrikern vid bytet av säkringar råkat koppla om så att tråden till dammsugaruttaget nu hamnat på en annan säkring, som inte "hör till" rätt jordfelsbrytare, då kan det ju bli så här, men det känns extremt långsökt.

Kontakterna till munstycket vet jag mindre om. man kan möjligen fundera åver om dammsugare i sig själv är dubbeliolserad. Då kan man ju tänka sig att något har varit fel en lägre tid, så att du har haft 230V ut till något uttag, och att något där nu har kommit i kontakt med jord när de flyttats.

Bara en "santy check" det andra uttaget du har provat för dammsugaren, var det ett uttag som du säkert vet att det fungerar med något annat anslutet? Var det i en annan del av huset?

Hur mycket fel är det med dammsugaren? Räcker det att den är inkopplad för att lösa jfb? Eller är det först när du startar den? Blir det skillnad om du vänder kontakten i uttaget (byter plats på fas och neutralledare)?

Detta med att det inte är 230V ut till "dammuttagen", det skrev någon högre upp i tråden, så är det normalt sett, men jag är inte absolut säker på att det inte finns någon dammsugare som har nätspänning ut till anslutningspunkterna, men troligen inte.
 
Inte så att damsugaren har andvänts under renoveringen och bränt på grund av byggdamm?
 
Så jäkla märkligt. Jag testade den nu i uttaget där torktumlaren sitter. Inga problem.

Sen i det uttaget som den ska sitta i. Inga problem. Så nu fungerar den som den ska.

Men hur är det möjligt!?! Det enda jag kan tänka mig ha ändrats som rör jorden är två ledningar som satt utomhus (som var kopplade till en undercentral i boden) som elektrikern isolerade häromveckan (de satt utomhus helt exponerade). Men det är ju som sagt inte på samma fas och i en helt annan del av huset. Och de borde ju rimligen utlöst jfb oberoende av centraldammsugaren?!

Hur mycket fel är det med dammsugaren? Räcker det att den är inkopplad för att lösa jfb? Eller är det först när du startar den? Blir det skillnad om du vänder kontakten i uttaget (byter plats på fas och neutralledare)?
Det räckte att jag slog på den. Jag har testat att vända kontakten nu när den är på, ingen kombo löser nu jfb.

Kontakterna till munstycket vet jag mindre om. man kan möjligen fundera åver om dammsugare i sig själv är dubbeliolserad. Då kan man ju tänka sig att något har varit fel en lägre tid, så att du har haft 230V ut till något uttag, och att något där nu har kommit i kontakt med jord när de flyttats.
Finns det något jag kan göra för att testa detta? Jag har bara en vanlig liten elpenna, så antar att det inte räcker.

Stort tack för all bra och snabb hjälp!
 
Man kan få märkliga fenomen om du har en överledning mellan en neutralledare och jord någonstans (ex. trådarna utomhus).

Då kan en hög ström i en neutralledare någonstan i anläggningen leta sig fram till felstället. Alla nollor är ihopkopplade på nollplinten i centralen. Ström som alltså borde gå ut ur huset från nollplinten via jordfelsbrytaren, kan då hitta en "bättre" väg ut via ett fel någonstans i anläggningen. Då blir felet oberoende av vilken fas man använder.

Men i det här fallet borde något annat ha dragit jordfelsbrytaren också. Dammsugaren är väl knappast den största elförbrukaren i huset. Fast, iofs. startströmmen från motorn kan nog vara rätt mycket större än vad ex. spisen förbrukar.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Tack för info.

Med litet barn som kryper runt blir jag orolig med ”potentiellt 230V ut ur dammsugaruttaget”. Kan jag kolla detta på något bra sätt?
 
Njaa, Om det finns dammsugare som mot förmodan har 230V till något i "sug uttagen", så är det ju givetvis utfört på ett godkänt sätt, såvida du inte importerat den själv från Kina. Alternativet att du pga. ett fel skulle ha 230V till ett suguttag är extremt osannolikt, då kan man lika gärna råkat få 230V på dörrhantaget på dörren till rummet (just det har faktiskt hänt, kommer inte ihåg om det blev ett dödsfall), inget man riktigt räknar som seriös risk.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Dessutom så verkar du ju ha en fungerande jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
.....det kan omöjligen finnas en centraldammsugare på svenska marknaden som är yngre än 20 år som har 230volt i sugdosorna. Inget system ser ut så.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.