Jag är lite nyfiken på hur det ligger till när hantverkaren kommer tillbaka och ska justera arbetet.
Jag har garanti på arbetet, jag har papper på det och det är inte någon tvist kring det. Jag är bara nyfiken på när han kommer tillbaka och justerar hur blir det med garantin då?

Förlängs garantin (borde göra det)? Om den gör det, hur mycket förlängs den per automatik eller måste jag förhandla in det med hantverkaren igen.

Ja, hur ligger det till med garantin?
 
O
Garantin förlängs inte enligt min uppfattning... Varför skulle garantin förlängas om hantverkaren åtgärdar något inom garantitiden... Så vida han inte gör om något helt, då kan man tycka att garantin borde förlängas men jag tror inte det.
 
Det är därför jag frågar, jag vet att eller har uppfattningen att det är i alla fall minst 3 månaders garanti på det jobbet man gör inom garantitiden. man bör ju ha skälig tid på sig att se att felet är åtgärdat men återigen, jag har ingen fakta (som jag hittat) på detta utan "jag bara vet/hört" :)

För om garantin går ut dagen efter man åtgärdar ett fel på garanti och så visar det sig att det fortfarande fel. Ja du förstår hur jag menar men om det fortfarande är 6 månader kvar så är det ju den tiden som gäller men annars borde den ju förlängas så man hinner kolla om felet verkligen är avhjälpt.
 
Har du reklamerat inom garantitiden så anser jag att du har rätt att få det åtgärdat rätt. Om de rättar felet dåligt eller felaktigt så borde ändå garantin täcka det felet när du ser detta. Antar att det kan bli svårbedömt om ett fel som reklameras " spiller" över på ett annat. Men även detta borde täckas av garantin.

Jag skulle tro att det ockå råder någon typ av skälig tid, kan vara 2 mån för hur lång tid som går mellan att du påtalat felet och rättandet.

Se till att gör det skriftiligt bara så borde det inte vara något problem.

En kund kan ju reklamera ett garantifel dagen för garantin går ut.....det skall då ändå gå på garantin även om de inte hinner rätta inom tiden. Sanna sak om du påtalar ett fel som de kanske misslyckas med att rätta, då får de rätta om.

Någon förlängning av garantin sker dock inte, vad jag tror. Du kan inte få dem att rätta helt andra saker mao.
 
Redigerat:
Det är så jag uppfattar det också, tack för svaret
 
Men produktgarantin borde förlängas om hantverkaren köper nya prylar. Annars inte.
 
Man har inte garanti på garanti. Har du t.ex nybilsgaranti på en bil och får ett nytt hjullager 3 mån innan nybilsgarantin går ut slutar garantin på det hjullagret att gälla när nybilsgarantin går ut.

Har du inte betalat för produkten har du inte heller rätt att reklamera den.
 
Låter märkligt, kvittar väl vem som betalat, går en produkt sönder x år efter försäljning gäller garanti. Ett kvitto kan visa inköpsdatum. Vad gäller hantverkare så handlar de från grossister och då får dessa reklamera varan till tillverkaren.
Men om hantverkare byter en grej efter 2 år så kan han byta den mot en likvärdig, ny eller äldre modell. Är den ny borde man kunna reklamera direkt till tillverkare?

Sen beror det ju på vem som tillverkat och vad det är för fel, är det ett känt fel så tjafsar de säkert inte, utöver garanti finns chansen att de tar det på goodwill-kontot.
 
Man har nog inte garant på garantin men om man tex reklamerar.....vad skall jag hitta på: stuprännan läcker, och sså fixar de detta men efter en dag börjar det läcka igen.....då har de ju inte reparerat felet rätt. Och då, oavsett om det gått en dag över garantin kan du hävda att de skall fixa. Men om de rättar så det inte läcker o så börjar det läcka igen efter....tre år.....så har du nog ingen garanti längre.
 
Det handlar inte om en produkt utan om arbetet.
Gällande exemplet med hjullagret så har jag garanti på hjullagret men men inte någon nybilsgaranti kvar så jag säger att ditt exempel är fel. Jag kan inte påtala någon annan brist vilket är solklart eftersom just nybilsgarantin gått ut men med bytet som grund så kan jag ju åberopa garantireparation på den produkten men det tycker jag är ganska självklart. (ja det är skillnad på hur långt man kör och inte med det är inte frågan)

Samma sak här (i mitt fall), om arbetet visar sig vara mindre bra och garntitiden passerat så anser jag att garantin förlängs i alla fall i skälig tid. Så pass så man i alla fall kan se om det är fullt tillräckligt gjort... exempel, om garantin går ut 1 vecka efter garantireprationen på hängrännor och så regnar det inte på 1 månad men så kommer regnet och det visar sig att arbetet inte är fullt tillräckligt då anser jag att jag då kan åberopa garanti retroaktivt och de med grund på att jag inte haft förutsättningarna för att tolka reprationen.

Det är alltså min uppfattning, jag säger inte att jag har rätt utan det är en tolkning ur konsumentperspektiv. I värsta fall får man väl ta in en jurist som ser på det men jag ville bara se hur det låg till men det övergripande är ju att ingen vet utan det är olika tolkningar.

Tack
 
Byggis1976 skrev:
Man har nog inte garant på garantin men om man tex reklamerar.....vad skall jag hitta på: stuprännan läcker, och sså fixar de detta men efter en dag börjar det läcka igen.....då har de ju inte reparerat felet rätt. Och då, oavsett om det gått en dag över garantin kan du hävda att de skall fixa. Men om de rättar så det inte läcker o så börjar det läcka igen efter....tre år.....så har du nog ingen garanti längre.
Och jag delar den uppfattningen till 100% men om den börjar läcka efter säg, 2 månader så anser jag fortfarande att det är garanti.

En annan sak när man är inne på vatten.
Säg att någon fixar till taket så har man en livslängd eller det bör vara säg 20 år och de ger en garanti på 2 år sen efter 4-5 år så visar det sig att taket läcker. Ska man kunna åberopa garanti eller blir det då felkonstruktion? Kanske ett svårt exempel men det var det jag kom på för om något slutar funka efter 5 år som ska hålla i 20. Lite intressant (spann vidare på din hängränna och vatten då det är jobbiga saker)
 
Det är lite rörigt med så många hobbyjuridiska tolkningar.

Om vi börjar från början så görs normalt åtskillnad på garanti och reklamationsrätt. En garanti är något som ges som en service och denna kan aldrig vara mindre förmånlig än den reklamationsrätt som är lagstadgad.

Under garantitid är det normalt sett så att om fel uppkommer har företaget bevisbördan för att visa att detta fel ej är ett ursprungsfel. Efter garanti gått ut ligger bevisbördan hos konsumenten för att göra gällande att felet är ursprungligt, ibland är det självklart andra gånger så är det inte så självklart.

Inte ovanligt att det ges 1-2 års garanti på elprodukter medan konsumentköplagen ger reklamationsrätt på 3 år.

Garanti och reklamationsrätt är alltid från det ursprungliga avtalsdatumet och förlängs inte bara för att åtgärder görs.

Finns det en reklamation inom korrekt tid och denna åtgärdas går det alltid att hänvisa till reklamation inom 3 årsgränsen. Det finns ingen stipulerad tid för hur länge man som konsument har på sig för att återkomma om man inte är nöjd med åtgärdandet utan det blir en skälighetsbedömning.

Så du har all rätt att återkomma för att klaga på en åtgärd men det är inte för att reklamationsrätten förlängts utan ett led i den gamla reklamationen och kundens rätt till åtgärd
 
När det gäller tak så har den som gjort monteringen ett ansvar i 10 år för utförande som inte är att anse som fackmannamässigt.

Blir det en skada efter 10 år men inom garantitiden så är det upp till tillverkaren att visa på att felaktigt utförande är det som orsakat skadan eller så får de åtgärda.

Är garantin bara 5 år så har man självklart bara den reklamationsrätten på materialet och 10 år fortfarande enligt konsumenttjänstlagen
 
Men för att då anknyta till trådens ämne.

OM taket börjar läcka när det är 9 år och 11 månader gammalt, det byts ut i sin helhet, helt bytt tak i samma omfattning som för "10 år" sedan, ex. när det är en vecka kvar av den 10åriga reklammationstiden, det klarar tom. en besiktning efter bytet. Men så börjar det läcka igen 2 veckor senare.

Vad gäller då?
 
Kan man hänvisa till att taket inte är utfört på rätt sätt så räknas det som en gammal reklamation och det är bara att åtgärda. I detta fall så är det sannolikt att det är just så om skada kommer så plötsligt.

Men kan hantverkare visa att skadan ej beror på utförandet/garantiåtgärden och tillverkaren kan visa att det ej beror på materialfel så finns det ingen ansvarig
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.