Hej!

Jag har ett ganska stort elnät på gården. Längst bort från mätarskåpet, flera byggnader/centraler bort med många meter kabel, finns en stor värmefläkt. Denna vill jag kunna styra med en effektvakt för att kunna gå ner i abonnemangsstorlek.

Det finns ingen möjlighet att dra en kabel. Hur gör man detta "på riktigt"?
Jag kan så klart styra hela huvudledningen, men då slocknar lite för mycket grejer längs vägen.
 
C
Tänk på att även om du inte har effekttaxa idag så kommer du att få det inom en inte alltför avlägsen framtid.
Vilket gör nätprisekvationen mer komplicerad... Du kanske t.ex. även kommer att vilja ta hänsyn till tid på dygnet, säsong osv.
Någon sorts fjärrstyrning tänker jag också.

Vad har du för mätarsäkring idag?
 
C cpalm skrev:
Tänk på att även om du inte har effekttaxa idag så kommer du att få det inom en inte alltför avlägsen framtid.
Vilket gör nätprisekvationen mer komplicerad... Du kanske t.ex. även kommer att vilja ta hänsyn till tid på dygnet, säsong osv.
Någon sorts fjärrstyrning tänker jag också.

Vad har du för mätarsäkring idag?
50, vill ner till 35
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har idag inte nätverk som täcker ut till byggnaden där fläkten står idag, men det går så klart att lösa. Jag läser redan elmätaren via P1-porten och loggar, så skulle kunna sätta något som styr en kontaktor vid fläkten baserat på detta. Jag skulle dock vilja ha något som är mer robust, som är oberoende av nätverket.
 
C
S stugan_i_skogen skrev:
50, vill ner till 35
I see. Anledningen att jag frågade är att det hos mig framstår som att det i vissa fall blir billigare att gå upp till 80 (=effektabonnemang) istället för att säkra ner.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Det är ca 250 meter kabelvägen, 100 meter fågelvägen men med byggnader i vägen
 
C cpalm skrev:
I see. Anledningen att jag frågade är att det hos mig framstår som att det i vissa fall blir billigare att gå upp till 80 (=effektabonnemang) istället för att säkra ner.
Jag har räknat lite på det, men det lönar sig inte trots lägre överföringsavgift per kWh.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Jag har idag inte nätverk som täcker ut till byggnaden där fläkten står idag, men det går så klart att lösa. Jag läser redan elmätaren via P1-porten och loggar, så skulle kunna sätta något som styr en kontaktor vid fläkten baserat på detta. Jag skulle dock vilja ha något som är mer robust, som är oberoende av nätverket.
Eftersom du inte vill gräva ner någon kabel så behöver det vara någon typ av radikommunikation.

Då är det troligen trådlös modbus du behöver leta efter, då bör det räcka med en trådlös enhet i varje ände.

Eller om du går på tex Zigbee så måste du ha flera repeaters längs sträckan, men då kan du använda det nätverket till många saker.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du inte vill gräva ner någon kabel så behöver det vara någon typ av radikommunikation.

Då är det troligen trådlös modbus du behöver leta efter, då bör det räcka med en trådlös enhet i varje ände.

Eller om du går på tex Zigbee så måste du ha flera repeaters längs sträckan, men då kan du använda det nätverket till många saker.
Nu börjar vi närma oss något. Hittade lite trådlös modbus-prylar med 1 km räckvidd. Hittade även lite LoRa-grejer. Om jag ska bygga något som någon annan (extern tekniker) kan felsöka på vid behov, vilken standard ska jag välja?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad sätter jag i mottagande ände/hur löser jag logiken? En elmätare som pratar modbus är ju inga konstigheter, men nån stans ska beslutet tas att bryta kontaktorn. Hmm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.