Såhär står det i installationsmanualen:


"Effektlåsning

F1245 följer gällande byggregler (BBR). Detta innebär att
max effektuttag (max installerad eleffekt för uppvärmning)
kan låsas i meny 5.1.13. För att därefter ändra max
effektuttag måste delar i produkten bytas ut.
"

Vad betyder det, kan man inte låsa upp igen?
Sista meningen förbryllar mig.
 
Det är korrekt, om man låser värdet så bränns inställningen in och för att kunna ändra den måste ett styrkort bytas ut.
 
Knäppt.
 
Det finns fler miljöregler som hamnar under samma epitet.
 
Vill man inte ha vp låst är det enklaste att låta bli att låsa den.
 
Läs BBR16 så kommer du förstå varför den finns där!
Det är knäppt måhända men regler är regler och det är inte nibe eller någon annan tillverkare som har valt att de ska finnas.

Kortfattat: BBR16 kräver att en effektlåsning ska finnas så att den totala tillåtna effekten ej kan överskridas.
Tror att CZ har valt att montera olika storlekar på elpatronen medans nibe har valt att låsa den i menyn(för att slippa kundtillverka värmepumpar och kunna göra alla likadana).
För att det ska vara tillåtet att göra det i menyn så krävs det att det att för att komma förbi denna låsning ska en åtgärd göras som är jämförbar med ett elpatronsbyte.

Ja, det gäller alla maskiner som monteras i BBR16-hus vad jag förstår det som. Markvärme/frånluft osv osv.
 
Man får ju vara tacksam att inte myndigheterna begränsar huvudsäkringarna istället..
 
Tur att man sökte bygglov i tid då... :)
Men i vilket fall så bygger man ju så välisolerat så den där effekten klarar man sig på.

Vem är det tänkt ska låsa effekten då? Den som bor i och äger huset? Eller installatören av värmepumpen?
 
Om man låser tror jag man har en vecka på sig att ändra så ska man låsa lås dagen före besiktning så går det att låsa upp fast i dag är det nog inget problem ingen vill ha så klen vp så man behöver mycket spets.
 
Den tom räknar ner snyggt! Haha!! Det är kommungubbar som ska komma efter något år och kontrollera att VP inte har dragit mer än den ska. Hur de ska göra det och vad som händer om den dragit mer vet jag inte. . . Men det finns nog ingen kommun som har resurser till det och som vill skrämma bort nybyggarna på det viset.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.