Har en gammal IVT luft/luftvärmepump från c:a 2007. Tidigare ägare av huset sa att de inte använt den så mycket då de använt ved. Nu tänkte jag prova att använda den som uppvärmning denna vinter då jag inte får tag på ved eller pellets. Frågan är hur effektiv den är med tanke på åldern. Det kommer bra med värme ur den men om den är ineffektiv blir det ju dyrt.
 
A
T Trrttsch skrev:
Har en gammal IVT luft/luftvärmepump från c:a 2007. Tidigare ägare av huset sa att de inte använt den så mycket då de använt ved. Nu tänkte jag prova att använda den som uppvärmning denna vinter då jag inte får tag på ved eller pellets. Frågan är hur effektiv den är med tanke på åldern. Det kommer bra med värme ur den men om den är ineffektiv blir det ju dyrt.
den är effektivare än ingen alls, beroende på skick och placering bör du kunna få ut 3-4ggr inmatad effekt som sämst kanske 2ggr en ny modern är ofta lite lite bättre under samma driftsbetingelser men då är det en investering på 25-30tkr för att tjäna några procent.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar. Ja, det vore ju skönt att slippa den utgiften just i år. Det lär bli dyrt ändå. Jag tror jag läst att de tappar effekt med åren och att förväntad livslängd är c:a 15 år. Därav min oro. Har bytt fläktmotor på innedelen för den lät illa.
 
T Trrttsch skrev:
Tack för svar. Ja, det vore ju skönt att slippa den utgiften just i år. Det lär bli dyrt ändå. Jag tror jag läst att de tappar effekt med åren och att förväntad livslängd är c:a 15 år. Därav min oro. Har bytt fläktmotor på innedelen för den lät illa.
Kolla så att filter, lameller och utedelen ser rena ut. Det gör mycket för effektiviteten.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Innerdelen med filter och så har jag någorlunda koll på men osäker på hur man underhåller utedelen.
 
T Trrttsch skrev:
Innerdelen med filter och så har jag någorlunda koll på men osäker på hur man underhåller utedelen.
Lättast är såhär:

Har du ett bottentråg som samlar vattnet så får man rengöra den från löv m.m. också.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Såg ju lätt ut. Vågar man skölja lamellerna med vattenslang på lågt tryck? Det är väl en del elektronik i den.
 
T Trrttsch skrev:
Såg ju lätt ut. Vågar man skölja lamellerna med vattenslang på lågt tryck? Det är väl en del elektronik i den.
Ja, elektroniken är separerad. Du får tänka på att dessa står ute året runt och får utstå mycket regn redan. Men som videon sa, bryt strömmen först. Sedan skölj bara mot lamellerna, undvik fläkt och motor.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.