Startar en ny tråd om pelletsbrännare monterad på en vedpanna med laddomat
och acktankar..

Vi har idag en Viking B16 som är ställd på ca 19Kw och det monterat på en Viadrus 35Kw panna tillsammans med en Laddomat 21 och acktankar på maximalt 1500L.

Det jag vill reda ut hur det är möjligt att bygga/effektivisera detta då det känns som att det går åt mycket pellets i onödan.

När pelletsbrännaren startar upp idag så tar det ca 25 min gångtid innan temperaturen är upp på pannan på ca 80 grader, laddomaten matar ju inte tankarna under 80 grader
vilket innebär att 25 minutersvärme eller ca 9 kw/h går rätt ut i skorstenen.
Sen så går pelletsbrännaren ca 2 tim, när den stängs av så sjunker temperaturen under 80 grader inom ett par minuter och då laddar inte laddomaten återigen tankarna.

Där sitter jag med en panna som är uppvärmt till 80 grader och den värmen pyser rätt ut i skorstenen!

Detta görs ca 2-4 ggr per dag beroende på kylan och det är ju inte så effektivt att släppa ut som mest ca 35kw per dag bara på uppstartsfasen för att inte tala om
värmen efter bränning som går spillo..

Skulle man kunna hjälpa pannan upp i temp genom att förvärma den med den kvarvarande värmen i tanken så den snabbt kommer upp i T ex 50 grader för att sedan värma till 80 och stänga av den där. Vid avkylningsfasen så kopplas värmen
på pannan och när den är tillräckligt kall kopplas tanken in igen...

Skulle detta kunna göras så det sker per automatik?

Mvh
Acke
 
Vad händer om du byter termostat patron i laddomaten? Finns patroner som öppnar från 53c.Då bör du väl kunna börja ladda acken tidigare?
 
Tja knekten:)

Ok, ja men då är man en bit på vägen... Hade för mig att den lägsta var 72 grader.

Förresten, varför skriver återförsäljaren att eldning under 60 grader ska undvikas?
Hur är det dåligt för pannan (Om det nu är det) eller är det för att det inte ska sota eller liknande?

Men ok, om man har en termostat som öppnar vid 53c så kanske en annan temorstat tar över sedan för att stänga laddomaten när tanktemp. är uppe i 80c!

Mvh
Acke
 
Tror det var risk för kondens i panna om man kör den på för låg temp..
 
Att ha pelletsbrännare i en panna avsedd för ved blir sällan optimalt, en gammal oljepanna funkar oftast bättre faktiskt... Men det är ju inte så att värmen de där första 25 minuterna försvinner upp i skorstenen ! De värmer ju upp vattnet i pannan !.
Det går lika mycket eller troligen mer värme ut i skorstenen när pannan är varm och pelletsbrännaren går !(Mät rökgastemperaturen!)
förbränningsluftflödet styrs av fläkten i pelletsbrännaren och i viss mån variationer i skorstensdraget (drafregulator kan vara bra att ha).

Men för att fungera optimalt skall pelletsbrännaren gå för fullt ända till du kommer upp i nära kokning i ackumulatortankarna !!

Du säger att du har 19kW och 1500 liter tank och delta T på 30 i dessa, vilket är
cirkus 50kWh energi. Säg att pannan ger 90% verkningsgrad dvs 17kW
Det skulle bli ca 2,9 h drifttid för att värma acktanken utan förbrukare anslutna från 50 till 80 grader.

Vad du bör göra för att effektivisera anläggningen är att låta pelletsbrännaren gå till säg 90 grader i tankens botten..Eg, att ställa upp panntermostaten/pelletsbrännrens termostats frånslag till så nära kokpunkten som möjligt. Sen skulle du även kunna vänta med återstart av brännaren tills tanktempen är säg 40 grader i toppen (Inte pannans temp utan tankens !!)
Då skulle du få delta T på 50 grader och kunna lagra 83 kWh, motsvarande nästan 5 timmars drift på brännaren. (Om du är beroende av varmvatten och inte har en elberedare i serie, så kanske en starttemp på 50 grader är ok..)
 
knekten skrev:
Vad händer om du byter termostat patron i laddomaten? Finns patroner som öppnar från 53c.Då bör du väl kunna börja ladda acken tidigare?
Finns eg ingen anledning att börja ladda med lägre temp, som jag skrev ovan är det snarast så att pannan skall gå mycket längre upp i temp och ha både längre drift och paustider . Först ladda tankarna med 80 gradigt vatten, sedan överladda, när tankbotten närmar sig 80. Återstart skall sedan ske när tankarna är "tomma" (40-50 grader i toppen).

Men antagligen finns mycket att vinna på att byta till en riktig pelletspanna, eller mixtra med mer tubulatorer etc ! Men sätt in en rökgastermometer så du vet hur effektiv pannan är till att börja med !
 
Sen en sak till: Det där med att pannan skall ha en drifttemp på 70 grader för att undvika kondensproblem, det gäller under driftsfasen ! Det är från bränslet vattnet kommer !

Det är alltså inga problem för pannan om den är helt nedkyld till rumstemperatur när pelletsbrännaren startar, bara den får gå tillräckligt länge och håller sina >+70 grader då.
 
PST:

Jag eldar bara mot en talnk idag och jag har en rökgastemp på 100 grader.
Jag har en nygjutenskorsten med rörinsats från början så kondensproblem
är utom räckhåll...

Jag har hemmabyggda turbolatorer insatta i pannan och har en hysteres på 60-82
eftersom vv är i huvudtanken. Men är kanske vettigare att ställa ner så den går hela vägen ner till 50 grader.

Jag vet inte idag om brännaren med sina 19kw orkar att elda upp tankarna mot 90 grader för när jag eldade med ved förut så hade jag en laddtemp på ca 90-92 grader men idag så ligger det på ca 80-82 grader..

Och som svar så lägger sig min rökgastemperatur på runt 100 grader redan i början
och ligger där stadigt hela vägen tills den stängs av.
Jag har även en dragregulator monterad..

Det finns väll inte direkt fukt i pellets som i jämförelse med ved varför kondens bör inte vara ett problem för pannan, eller?

Mvh
Acke
 
Jag begriper ju att man kan elda en pelletsbrännare mot ackumulatortankar, men jag begriper inte varför man ska göra det? Pellets kan man ju starta och stanna som man vill, precis som med el eller olja. Ved, däremot, kräver starttid och ska dessutom gå för full effekt när det brinner. Där måsta man ha ackumulatortankar för att buffra ingående effekt mot utgående. Likaså med solvärme, för den fungerar heller inte hela dygnet.

Men när man kör med något som låter sig lätt startas och stannas känns det som att det borde vara bättre att göra det, än att köra omkring vatten i extra baljor och tankar. Eller också köra pelletsbrännaren som om den vore en vedpanna, alltså en gång om dygnet, ungefär, och då köra på tills det är riktigt varmt.
Om en brännare på 19 kW inte orkar få upp tankarna i 90°C måste tankarna vara sanslöst dåligt isolerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.