Jag ska lägga in vattenburen 20 mm golvvärmeslang i några rum på övervåningen. Har funderat en del om hur man effektivast får till det? Jag har andra rum med 20 mm slang, plåtar, glespanel, 22mm golvspån och matta. Jag upplever att golvspånskivorna isolerar en aningen för mycket för att vara effektivt nog. Visst fungerar det bra men det bör finns effektivare lösningar?

Någon som testat att lägga in extra golvåsar, alt. kraftigare glespanel och sedan endast ha ett tunnare golvspån http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/18/1/ över slangen? Eller lägga ett typ färdigt klickgolv av bättre kvalitet direkt över slangen. Jag vill ha slangen och plåtarna så nära fötterna det bara går med bibehållen styrka/styvhet i golvet.

Golvspån och sedan flytspackla in slangen vore nog bra men då skenar kostnaderna iväg.

Hur har ni andra funderat och gjort med er golvvärme?
 
Jag bröt upp och riktade våra gamla plankgolv på vinden. Spikade tillbaka dem som glespanel i vilken plåt och slang placerades. Ovan på det golvfoam och ett lite bättre slags klick-golv.

Fungerar alla tiders, men så är ju värmebehovet ganska litet på en övervåning sådär. Billigt och enkelt. Visserligen la jag 16 mm slang ca c-c 220 och visst märker man att värmespridningen inte är lika bra som ingjutet. Men det är mest den bara foten som känner det (om man är riktigt uppmärksam).
 
  • Gilla
Åskar
  • Laddar…
Lillkorpen skrev:
Jag bröt upp och riktade våra gamla plankgolv på vinden. Spikade tillbaka dem som glespanel i vilken plåt och slang placerades. Ovan på det golvfoam och ett lite bättre slags klick-golv.

Fungerar alla tiders, men så är ju värmebehovet ganska litet på en övervåning sådär. Billigt och enkelt. Visserligen la jag 16 mm slang ca c-c 220 och visst märker man att värmespridningen inte är lika bra som ingjutet. Men det är mest den bara foten som känner det (om man är riktigt uppmärksam).
Blir nog så för mig också då. Eller lägga 12 mm golvspånskiva som jag skruvar fast i glespanelen och sist matta. Bästa vore ju att flytspackla in slangen ovan 22 mm golvspånskiva men blir ju så dyrt då. Synd att flytspackel är så dyrt och tungt på 40-45 m2. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.