Hej!

Jag har ett fritidshus "ute i skogen". 2016 fällde vi en gran som stod väldigt nära huset och nu behöver stubben tas bort, främst för att jag inte vill ha hyresgäster i den (läs hästmyror eller annat otyg) eftersom den står typ 3 meter från huset.

Stubben är 30-35cm i diameter. Problemet är att både stubben och huset befinner sig mitt i "sten-rike" uppe på en höjd som är hyfsat svårtillgänglig, så att ta hjälp av en stubbfräs är inte att tänka på. Traktor går bort också, det hade varit enkelt eftersom jag har en sån men det går helt enkelt inte att ta sig fram till stubben. Elda bort den går inte heller.

Så, hur får man bort en dylik stubbe på ett effektivt sätt? Givetvis har jag tillgång till dom vanliga verktygen såsom motorsåg, spett, yxa osv. Tänker mer att om det går att undvika att lägga en helg på det så vore det bra... Det står en tall i närheten, funderar på om det går att rigga nån form av kedjeblock mellan tallen och stubben för att få lite lyftkraft. Vilka krafter brukar behövas för att få en granstubbe att röra sig?, som tur är har dom ju ytliga rötter men....
 
Med vinsch och motorsåg, samt spade och yxa har jag dragit några stubbar.

Man får gräva lite så man kan kapa av de grövsta rötterna.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.