Hejsan,

Jag underar om någon eller några kan/orkar engagera sig i en diskussion om detta, det har nämligen uppkommit ett förslag om att förbjuda värmepumpar i nybyggnationer av hus pga deras belastning av elnätet.
Detta argumentet har jag dock själv börjat sänka med hjälp av bl a http://www.elforsk.se/Rapporter/?rid=11_12_ men en annan sak som slog mig är att om man förbjuder värmepumpar och man då istället lägger elburen golvvärme hur skulle det effektmässigt påverka nätet isåfall?
 
Det går åt mer el.
"Renare" belastning, dvs rent resisistiv. Man slipper producera reaktiv effekt (kompressormotorns fas/spänningsförskjutning i lindningarna).

Ledningar måste dimensioneras för effekt och reaktiv effekt, man får bara betalt för effekt.
 
De flesta nya vp har mjukstart påverkar inte det startbelastningen ? Verkar vara ett ovanligt korkat förslag känns inte som elvärme är nån bra ide i dag förutom för elbolagen för det kan väl inte vara dom som ligger bakom ?
 
Det står ju i rapporten att värmepumpar ger en mindre last vid kall väderlek jämfört med annan eluppvärmning men inte jämfört med andra icke elbaserade uppvärmningsalternativ. Alltså borde belastningen bli högre med värmepumpar.

Jag vill gärna veta var förslaget kommer ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.