Nån som vet vad effekten på V33:an är? Alla andra ex Baxi har ett kw-tal,ex.v. Solo Inova 30kw, medan Calmarpannan har 30kw-40kw.??
 
Effekten varierar beroende på en massa olika saker.
(vedsort, hur torr veden är, hur finkluven veden är, hur vältravat ilägget blev, hur luftspjällen står, mm mm)
 
Detta gäller väl Baxin också då? Har den också sitt register upp till 40 kw?
 
Har för mig nominellt 33 kW och max uppvisad under prov 40.
 
När man tittar på ackumulator rekommendationer här på forumet, så verkar det som att Baxi`n skall ha ganska mycket mer volym.
 
_ap_
det har nog att göra med vedvolymen, tror baxin har större vedvolym, vet inte
säkert men någon rättar nog mig om jag har fel.
 
jag tror V33 har 120L medans Innova 30kW har 135L.
 
på min calmar v33 står det 40
 
Hur mäter man effekten när pannorna har olika stor eldstad? Extremare skilnad är det på BAXI BONUS 30 som tar 90 L ved och BAXI SOLO INOVA som tar 135 L men ändå har samma effekt??
 
Redigerat:
Jämför med en bil, du kan samma hästkrafter på motorn på två bilar, men om dom har olika stor bensintank så kan dom köra olika långt.

Effekten talar bara om hur fort veden förbränns, det är energin som ska lagras i tanken.
en 50 kW panna som brinner i två timmar ger lika mycket energi som en 25kW panna som brinner i fyra timmar
 
Så vedmagasinets volym är kanske viktigare än effekten, om vi pratar om 20 eller 30 kw, när det gäller att dimensionera för etteffektbehov av ex.v. 25000 kwh/
Ha jag fattat rätt?
 
_ap_
Precis så är det.
Om man bara klarar husets högsta "förstunden behov" typ 15kW
finns det inget som säger att man inte kan ha en 15kW ved panna med 150L ved.
 
Rent konstruktionsmässigt blir det dock ofta så, att en panna med stort vedmagasin också blir "stor" på andra sätt, och därigenom får hög effekt.

Nackdelen med stort magasin och liten effekt, om magasinet ändå inte är så stort att man klarar sig med att lägga in en gång, är att det tar en evinnerlig tid tills det är dags för nästa inlägg. Eldar man när man kommer hem från jobbet är det förmodligen inte dags att elda nästa gång förrän man har somnat.
 
Det är därför dom skulle göra en panna som ger typ 10-15 kW med lamda o 250-300 l eldstad så får den brinna typ 24 tim efter att man tänt.. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.