Hej alla byggahusare,

Håller på gör om köket och fått induktionshäll 80cm installerade, jättefin och helt suverän men om man kör mer än 3 plattor (sannolikt bara hänt en gång) på vänster sida så slår brytaren ifrån.

Om jag förstår det rätt är det inget konstig då huset har 16 a och spisen kan köra högre.
Dvs jag behöver begränsa effekten enl nedan bild men vilken inställning ska jag ha?
Elektrikern kommer nästa vecka igen så kan kolla med honom men det känns lite långt om någon kan svara nu som vet.

Den har egen matning via 3 fas och elektrikern som är jätteduktig har gjort en fin installation.

Man ska välja totaleffekt ser det ut som? Jag vill såklart ha ut maximal effekt utan att brytaren slår ifrån.
 
  • Bild på instruktionsmanual för hushållsapparat med metallhårnål som bokmärke, detaljerad text på svenska, tabeller och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för en hushållsapparat, energiklassning, mått, energiförbrukning. Tillverkad av BSH, licens Siemens AG.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Schwen92 Schwen92 skrev:
Hej alla byggahusare,

Håller på gör om köket och fått induktionshäll 80cm installerade, jättefin och helt suverän men om man kör mer än 3 plattor (sannolikt bara hänt en gång) på vänster sida så slår brytaren ifrån.

Om jag förstår det rätt är det inget konstig då huset har 16 a och spisen kan köra högre.
Dvs jag behöver begränsa effekten enl nedan bild men vilken inställning ska jag ha?
Elektrikern kommer nästa vecka igen så kan kolla med honom men det känns lite långt om någon kan svara nu som vet.

Den har egen matning via 3 fas och elektrikern som är jätteduktig har gjort en fin installation.

Man ska välja totaleffekt ser det ut som? Jag vill såklart ha ut maximal effekt utan att brytaren slår ifrån.
det står ju tydligt att du ställer in 3 " rek vid 16A"
16A kan belastas med 3700W
 
Tänk på att hällen består av 2 separata delar elektrisk, troligen A-B på egen effektfdel och C-D på den andra delen.
I Sverige med 3-fas så matas varje del med sin egen fas 16A
Ställer du 0 i begränsning så tar hällen 7400W men får man problem med att huvudsäkringar löser ut så får man flytta disk eller tvättmaskin till den 3:e fasen som inte hällen nyttjar. Detta kallas för effektbalansering.
Ett enkelt test är att när man lagat mat med fler värmezoner igång samtidigt kört tvättmaskinen så går man till elmätaren och känner på huvudsäkringar, är där en som är riktigt varm så är det dax att flytta tvätt till den fas som inte hällen nyttjar.
 
  • Gilla
DrKnowLittle
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det står ju tydligt att du ställer in 3 " rek vid 16A"
16A kan belastas med 3700W
Det var så jag tänkte först, men blev lite förvirrad av beteckningen ”totaleffekt” den. Jag funderade först om det avsåg om man endast har hällen kopplad via enfasinkoppling vilket vissa i lägenhet verkar ha.

Är du säker på att det blir rätt dvs har du erfarenhet av att det är rätt eller tolkar du bara manualen?
 
L Leif i Skåne skrev:
Tänk på att hällen består av 2 separata delar elektrisk, troligen A-B på egen effektfdel och C-D på den andra delen.
I Sverige med 3-fas så matas varje del med sin egen fas 16A
Ställer du 0 i begränsning så tar hällen 7400W men får man problem med att huvudsäkringar löser ut så får man flytta disk eller tvättmaskin till den 3:e fasen som inte hällen nyttjar. Detta kallas för effektbalansering.
Ett enkelt test är att när man lagat mat med fler värmezoner igång samtidigt kört tvättmaskinen så går man till elmätaren och känner på huvudsäkringar, är där en som är riktigt varm så är det dax att flytta tvätt till den fas som inte hällen nyttjar.
Hmm intressant men den typen av justeringar och kontroller tar jag in elektriker för, jag har inga ambitioner att justera anläggningen själv. Men tack för tipset 👍
 
A
Schwen92 Schwen92 skrev:
Det var så jag tänkte först, men blev lite förvirrad av beteckningen ”totaleffekt” den. Jag funderade först om det avsåg om man endast har hällen kopplad via enfasinkoppling vilket vissa i lägenhet verkar ha.

Är du säker på att det blir rätt dvs har du erfarenhet av att det är rätt eller tolkar du bara manualen?
Vi kan ju säga så här: vad kan gå fel? inget går sönder för att du prövar.
sen kan man ju fundera på hur de delat upp zonerna per fas!
a+b 2200W
c 2200W
d 3300W
utan att använda bostfunktion
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Sant, men gör nog så att jag väntar och ställer in den med elektrikern, återkommer med resultat! Tack för hjälpen 😀
 
Du ska inte kunna bränna några säkringar om hällen är korrekt inkopplad.

Hällen har totaleffekten 7.4 kW som fördelat på två faser blir 3.7 kW. Aningen mycket för 16 A men det löser ingen säkring.

Din häll måste alltså felaktigt vara inkopplad på en fas, eller så har du felaktigt 10 A säkringar på gruppen till spisen. Eftersom du pratat om hus så handlar det inte om en gammal enfaslägenhet med totalt 20 A till hällen?

Det tillverkas inga hällar för Sverige längre. Det du läser i bruxet handlar alltså om enfas. Ute i Europa vet de inte vad trefas är för något. Effektbegränsningen är alltså fullständigt värdelös för Sverige, om man inte bor i en enfaslägenhet för då är 20 A-läget lämpligt.

Så det är kanske en god ide att låta en elfirma reda ut detta hos dig.
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte kunna bränna några säkringar om hällen är korrekt inkopplad.

Hällen har totaleffekten 7.4 kW som fördelat på två faser blir 3.7 kW. Aningen mycket för 16 A men det löser ingen säkring.

Din häll måste alltså felaktigt vara inkopplad på en fas, eller så har du felaktigt 10 A säkringar på gruppen till spisen. Eftersom du pratat om hus så handlar det inte om en gammal enfaslägenhet med totalt 20 A till hällen?

Det tillverkas inga hällar för Sverige längre. Det du läser i bruxet handlar alltså om enfas. Ute i Europa vet de inte vad trefas är för något. Effektbegränsningen är alltså fullständigt värdelös för Sverige, om man inte bor i en enfaslägenhet för då är 20 A-läget lämpligt.

Så det är kanske en god ide att låta en elfirma reda ut detta hos dig.
nu finns det i installationsanvisningarna på hällen olika varianter av 2 fas + nolla, men inget om hur effektförbrukarna är balanserade över faserna.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte kunna bränna några säkringar om hällen är korrekt inkopplad.
Det är inte hällen som orsakar att huvudsäkring löst ut.
Utan felaktig lastfördelning i elcentralen.

Ett exempel: Man har varit och startat tvättmaskinen samt laddat och startat diskmaskinen, nu skall det lagas mat: potatis på inre högre och köttgrytan på främre till höger = katastrof !!!
Hällen drar 3600W+Tvätt 2000W+Disk 2000W = 7600W/230V = 33A på samma huvudsäkring.
Nu kan man titta Diazed säkringens utlösningskurva för trög 16A hur många minuter den klarar 33A innan delar av huset blir strömlöst.
Ok en van elektriker fördelar de stora 1- fas laster på dom 3 faserna, men folks vanor kan spela in så viss last måste kanske flyttas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
TS får nog definiera brytare. Det kan vara en dvärg eller JFB men inte en säkring, dvs huvudsäkring.
 
Hej denna verkar leva vidare, jag kan säga att det inte skett igen så vet faktiskt inte varför brytaren löste ut.

För förtydligande var det en dvärgbrytare hager c10 som löste ut, hällen är fördelad på 3 sådana. Ingen fas har gått i husets huvud central dom är porslins säkringar.
Jfb löste inte ut och den motioneras var 6 månad enl instruktion.
 
Om jag tolkar andra trådar korrekt ang ampere beräkning bör 3x10a resultera i totaleffekt på 6900w. Vilket känns alla gånger rimligt kommer bolla det med elektrikern och se hans take på det som ändå varit den som installerat 👍
 
Redigerat:

Bästa svaret

Din häll belastar endast två faser så maxeffekt med 10A är 4600W. Du skulle behöva 16A säkring till den hällen, och troligtvis grövre kabel från centralen till hällen. Ofta är hällar utförda så att vänstra sidan belastar en fas och högra den andra.

Det står i manualen att det är hällens totaleffekt som kan begränsas, dvs inställningen är tyvärr endast avsedd för effektbegränsning vid enfas inkoppling. Har själv en annan siemenshäll med samma inställning, som jag skulle vilja begränsa till 2x10A, men en sådan möjlighet saknas. Dvs om jag sätter effektbegränsningen på 4600W kommer hällen fortfarande att kunna maxa en fas till 16A beroende på vilka plattor som används.
 
  • Gilla
Schwen92 och 2 till
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Din häll belastar endast två faser så maxeffekt med 10A är 4600W. Du skulle behöva 16A säkring till den hällen, och troligtvis grövre kabel från centralen till hällen. Ofta är hällar utförda så att vänstra sidan belastar en fas och högra den andra.

Det står i manualen att det är hällens totaleffekt som kan begränsas, dvs inställningen är tyvärr endast avsedd för effektbegränsning vid enfas inkoppling. Har själv en annan siemenshäll med samma inställning, som jag skulle vilja begränsa till 2x10A, men en sådan möjlighet saknas. Dvs om jag sätter effektbegränsningen på 4600W kommer hällen fortfarande att kunna maxa en fas till 16A beroende på vilka plattor som används.
Aha får nog diskutera med elektrikern, finns nog en anlednign att det är kopplat så som det är.
Har ny ugn och kombiugn samt kyl på en annan fas där sitter uppsäkrat med 16a säkringar. i förlägningen kanske man får säkra upp med större kapacitet.
Men att brytaren slår ifrån verkar som sagt inte vara vanligt vilket jag var rädd för först, utan endast hänt en gång. minns inte vilken kombo, misstänker att sambon körde Boost på samma sida i 2 pannor samtidigt och då köper jag alla gånger att ena sidan slår ifrån.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.