Håller på att bygga om mitt kallförråd till ett isolerat varmförråd och ska sätta in en radiator. Är det någon som har koll på hur man räknar fram erforderlig effekt på en sådan?

Förrådet är ca 10 kvadratmeter, och lite drygt 20 kubik.
Isolering i väggar är 70 mm och i tak 145 mm.
Ventilationen kommer ske med självdrag. Radiatorn är tänkt att placeras vid golvet på ena gaveln bredvid dörren. Den ena ventilen antingen bakom radiatorn eller strax ovanför, den andra uppe vid takfoten diagonalt över rummet.
Tanken med radiatorn är att kunna ha "frostfritt" vintertid, minst 5 plusgrader.

Verkar finnas en del olika varianter av radiatorer att välja på, men har inte riktigt koll på vilken effekt jag skulle behöva.
 
Redigerat:
Gjorde en snabbberäkning på energiberakning.se med dina ingångsvärden och då blev det 1000w för elementet. Men det räknar med full värme så du bör klara dig på kanske hälften utan problem.

Har själv en frigga på 10kvm och ett element på 700w och det är inga problem att värma upp det till behaglig temp året om. (tar ju nån dag att få det behagligt mitt i kallaste vintern men det funkar) Och då har jag 95mm i både tak och väggar.
 
Elementtillverkarna brukar rekommendera 70W/m². Det ger i ditt fall 700W. Om det bara fysiskt får plats är det ingen skada med att ta till lite mer om man vill. Å andra sidan lär det räcka med mindre eftersom du inte skall ha fullt uppvärmt.
 
Tack för svaren. Låter som om jag skulle kunna ha någonting mellan 500 och 700 W, men att 700 kan vara värt.
Jag antar att det rekommenderade 70 W/kvm gäller för normal rumstemperatur i en normalisolerad villa. Lägre temperatur för mitt förråd sänker väl det värdet, men den tunnare isoleringen borde höja värdet så det kanske landar på 70 W/kvm i alla fall.

Var även kontakt med Bauhaus elavdelning i frågan. De räknade 60-70 W/kvm, men tyckte att jag skulle gå upp på 800 W.
De pratade även om vilken termostat jag skulle välja. Fanns elektronisk och bimetall. De rekommenderade elektronisk då den skulle hålla jämnare temperatur.

Så ska fundera en stund till. Renoveringen är inte helt klar än. Men någonstans 700-800 W blir det nog.
 
Det finns så billiga element med elektronisk termostat så det finns knappt någon orsak att skaffa bimetalltermostat. Dess enda fördel om den har någon är priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.