Jag funderar på att sätta ledlist under takfoten på ett garage som är 15 m långt men funderar på hur mycket effekt som behövs.
Höjden är ca 2,5 m och jag är mest ute efter att ge en lite ”ljusare känsla” på den delen av gården. Det används inte som parkering eller annat så det behöver inte lysas upp. Rödmålat garage med vit takfot och stuprör sedd från sidan med utrymme för ledlist längs takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag funderar på att sätta ledlist under takfoten på ett garage som är 15 m långt men funderar på hur mycket effekt som behövs.
Höjden är ca 2,5 m och jag är mest ute efter att ge en lite ”ljusare känsla” på den delen av gården. Det används inte som parkering eller annat så det behöver inte lysas upp.[bild]
Falurödfärg reflekterar inte så mycket ljus. Jag skulle köpa en som är dimmbar, då kan du justera till den effekt du tycker är lämplig. Desto fler ledlampor/m desto jämnare ljus. En slinga som levererar ca 1000 lumen/m är tillräcklig för att få det ljust om behovet skulle finnas för det.
 
Fan, hade inte ens tänkt på dimbart…

Men vart handlar man? Verkar ju verkligen finnas alla prisklasser och man får väl vad man betalar för gissar jag.
 
Det behövs inte mer ljusföroreningar. Skippa onödigt ljus helt.
 
Tack för konstruktivt svar som inte tillför något. Jag sätter inte upp nya lampor utan att fundera på just det. Tack så mycket.

kan vi återgå till ursprungsfrågan?
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Tack för konstruktivt svar som inte tillför något. Jag sätter inte upp nya lampor utan att fundera på just det. Tack så mycket.

kan vi återgå till ursprungsfrågan?
Jag skulle säga att man får vad man betalar för. Det ska ju vara en ip67 klassad ivf för utomhusbruk.
Jag har köpt mina från
https://www.xcen.se
De säljer högkvalitativa, men då kostar de en slant. Du kan självklart komma undan billigare på Jula eller liknande.
 
Under en takfot räcker det gott och väl med IP44, MEN dom bör vara godkända för utomhusbruk.
 
E elmont skrev:
Under en takfot räcker det gott och väl med IP44, MEN dom bör vara godkända för utomhusbruk.
Absolut xcen har bara från ip67 i lager
 
Billigast blir ett antal strålkastare som sitter dolt och lyser på väggen.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...lysning/stralkastare/stralkastare-led-008490/
Man drar en 3G1,5 kabel, den finns faluröd också, annars välj en svart med svarta eluttag.
Styr allt med en PLEJD dimmer, så möter ytterbelysning när solen går ner, släcker på natten tänder när du skall hämta tidningen och tynar bort när gryningen kommer. Ställ in en gång och det sköter sig själv år efter år.
 
det kan vara bra med Plejd- (eller annan) dimmer, fast just den länkade Jula-belysningen påstår sig vara icke-dimbar...

går tillbaka till grundförutsättningen från TS – varför just en LED-list? den ger ett ganska "slätt" ljus längs med hela 15-metersväggen som kan vara lite "ointressant", medan ett flertal separata ljuskällor ger mer dynamik och spänning i ljusbilden

en annan fråga är förstås hur ljust du vill ha det – den nämnda Xcen-listen för utomhusbruk ligger på 5 Watt per meter (motsvarar ungefär ett ljusflöde från en gammal 40W glödlampa uppsatt varje meter)

små spottar (som man ofta monterar i fönstersmygar) ligger runt 1 Watt styck och ger ett ljusflöde kanske motsvarande en 10W glödlampa som – om de sätts upp med kanske 2 meters mellanrum – gör att väggen framträder tydligt och att man inte riskerar att snubbla på katten eller en igelkott i nattmörkret, men inte så ljust att man sätter sig och läser kvällstidningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.