Hej!

Sitter och försöker få ihop en anläggning på en byggnad med tak i öst/väst-läge, men har fastnat lite gällande dimensionering av växelriktare och huvudsäkring.

Taket har ca 27 graders lutning och tanken är att fördela paneler jämnt på öst/väst-sidan. Hur stor toppeffekt kan man räkna med i relation till hela anläggningens specifikation? Ex, låt säga att jag sätter 27 paneler på var sida och panelerna är specade till 400W, dvs 54*400W=21,6kW. Antag ingen skuggning. Vad kan jag då förvänta mig blir den maximala momentana effekten? Den ena sidan producerar ju mer på morgonen och den andra mer på eftermiddagen så jag förväntar mig att jag inte någon gång når riktigt nära toppeffekt, men att jag får en hyfsad effekt under en större del av dagen. Frågan är bara hur långt ifrån. 70%? 80%?

Med en huvudsäkring på 20A så kan jag ju inte mata in mer än P=U*I=3*230V*20A=13,8kW om jag förstått det rätt. Och med 25A huvudsäkring blir det då 17,3kW. Men det är ju inte lönt att installera en större växelriktare och gå upp i huvudsäkring om det ändå visar sig att maxeffekten peakar någonstans runt 60%. Hittar inga bra verktyg för att simulera detta, så därför hoppas jag att någon här kan hjälpa till. Kanske någon som har en öst/väst-anläggning och kan säga från egen erfarenhet hur maxeffekten förhåller sig till specad effekt?

Mvh
 
  • Gilla
Mats Matsini Ljungkvist
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Hej!

Sitter och försöker få ihop en anläggning på en byggnad med tak i öst/väst-läge, men har fastnat lite gällande dimensionering av växelriktare och huvudsäkring.

Taket har ca 27 graders lutning och tanken är att fördela paneler jämnt på öst/väst-sidan. Hur stor toppeffekt kan man räkna med i relation till hela anläggningens specifikation? Ex, låt säga att jag sätter 27 paneler på var sida och panelerna är specade till 400W, dvs 54*400W=21,6kW. Antag ingen skuggning. Vad kan jag då förvänta mig blir den maximala momentana effekten? Den ena sidan producerar ju mer på morgonen och den andra mer på eftermiddagen så jag förväntar mig att jag inte någon gång når riktigt nära toppeffekt, men att jag får en hyfsad effekt under en större del av dagen. Frågan är bara hur långt ifrån. 70%? 80%?

Med en huvudsäkring på 20A så kan jag ju inte mata in mer än P=U*I=3*230V*20A=13,8kW om jag förstått det rätt. Och med 25A huvudsäkring blir det då 17,3kW. Men det är ju inte lönt att installera en större växelriktare och gå upp i huvudsäkring om det ändå visar sig att maxeffekten peakar någonstans runt 60%. Hittar inga bra verktyg för att simulera detta, så därför hoppas jag att någon här kan hjälpa till. Kanske någon som har en öst/väst-anläggning och kan säga från egen erfarenhet hur maxeffekten förhåller sig till specad effekt?

Mvh
Kan inte installatören välja rätt växelriktare till dig ?
 
Det kan han säkert, men jag är inte riktigt så långt gången och jag vill ha kött på benen när diskussionen väl är igång. Jag har dessutom diskuterat detta lite löst med de lokalt tillgängliga leverantörerna, men ingen har med säkerhet kunnat svara på frågan. Så jag skulle hemskt gärna vilja höra från någon som har erfarenhet eller kunskap om en liknande anläggning.
 
Det handlar ofta om för mycket pengar för att bara gissa och tro här och relatera till hur det ser ut för andra.
Bästa är att försöka rita upp det i något Designverktyg såsom SolarEdge Designer eller t.ex SMAs Sunny Designer Web för att få lite mer att utgå från.
Detta är ju något som ska framgå i offerterna du får också.
 
Det finns "soldiagramskarta" där man kan läsa ut hur stor teoretisk effekt man får utifrån taklutning och väderstreck. Räkna med 85% av effekten i öst plus 85% av effekten i väst som toppeffekt.

(27st*400w*0,85)+(27*400*0,85)=18,36kwp

27st på en (1) MPPT ingång är ofta gränsfall till att det blir för hög strängspänning för växelriktare på max tillåten DC spänning på 1000v per MPPT. Beror på val av panel och växelriktare.
Sen finns det oftast specat på växelriktarna vad max tillåten installerad solpanelseffekt är, vilket man ska hålla sig inom för att det ska bli bra med garantierna.

Är du uppe i de effekterna så utgå från att du behöver 25A, en växelriktare på kring 17kw och som tillåter 1000-1100v/MPPT.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Det finns "soldiagramskarta" där man kan läsa ut hur stor teoretisk effekt man får utifrån taklutning och väderstreck. Räkna med 85% av effekten i öst plus 85% av effekten i väst som toppeffekt
Det kan inte stämma, öst och väst toppar ju inte samtidigt. Det är ju däri problemet ligger med att estimera maxeffekten. Så om jag får ut 85% på östsidan låt säga kl 11, så kanske jag bara ligger på 40% på västsidan som toppar senare på dagen, säg runt 16. Totalt sett ligger jag ju då långt under hela anläggningens specade effekt och borde således kunna ha en mindre växelriktare. Obs att jag inte säger detta för att jag vill snåla på växelriktaren, utan för att jag vill kunna producera så mycket som möjligt på en växelriktare som funkar med 25A huvudsäkring. Det går ju inte att anmäla en växelriktare som potentiellt kan producera mer än huvudsäkring en pallar.
 
M Markus P skrev:
Det kan inte stämma, öst och väst toppar ju inte samtidigt. Det är ju däri problemet ligger med att estimera maxeffekten. Så om jag får ut 85% på östsidan låt säga kl 11, så kanske jag bara ligger på 40% på västsidan som toppar senare på dagen, säg runt 16. Totalt sett ligger jag ju då långt under hela anläggningens specade effekt och borde således kunna ha en mindre växelriktare. Obs att jag inte säger detta för att jag vill snåla på växelriktaren, utan för att jag vill kunna producera så mycket som möjligt på en växelriktare som funkar med 25A huvudsäkring. Det går ju inte att anmäla en växelriktare som potentiellt kan producera mer än huvudsäkring en pallar.
Ska vi gissa på 75% av den effekten på 18,36kwp då=13,77kw när anläggningen toppar ?

eller som du uppger här, vid: (0,85*27*400)+(0,4*0,85*27*400)=12,8kw ?

sen har du högre/starkare solinstrålning på eftermiddagen än vad du har på förmiddagen
 
En beräkning med SolarEdge Designer 2.2.11 ger för Malmö, se bifogad fil:
(man kunde ladda hem från SolarEdges hemsida en Zip-fil år 2015 med det programmet, de hette:
solaredge-site-designer.zip på ca 20 Mb. Här verkar det gå att ladda ner: https://solaredge-site-designer.software.informer.com/ )

27 st 380 Wp åt öster taklutning 27 grader
27 st 380 Wp åt väster, taklutning 27 grader

Det är installad paneleffekt på 54 x 380 Wp = 20,52 kWp
Man ser då att max uppnådd effekt under ett år vid något tillfälle från panelfälten blir DC-effekt 16,92 kW.
Det är alltså totalt max uppnådd DC-effekt från panelfälten. Skulle en växelriktare med märkeffekt 16,9 kW väljas, skulle inga kWh gå till spillo för att växelriktaren inte klarar att hantera DC-effekten från panelfälten. Väljs däremot en växelriktare på 15 kW, kommer vid några tillfällen på året, sommar kring lunchtid, en några kWh att klippas bort. Men det är snåldumt att välja så liten växelriktare, en på några kWh mer, kostar inte mycket mer och ger goda framtida utbyggnadsmöjligheter.

Har du 400 Wp paneler, då kan man skala upp och det blir istället 400 / 380 x 16,92 = 17,81 kW mac DC-effekt.

Med 400 Wp paneler blir kWh-årsskörden 400 / 380 x 19131 = 20137 kWh.

Detta gäller även för växelriktare som inte behöver några effektoptimerare, då beräkningen är för oskuggat fall.

Mortimers tumregel 80 % av märkeffekt för uppnått DC-effekt gäller alltså ganska bra, dvs 0,80 x 20,52 kWp = 16,41 kW. Noggrannare är en tumregel, behövs inte, då väder är oberäkneligt.

Ja, dumt att välja udda antal paneler på östertaket. Välj jämt antal, dvs 28 st, då kan man nämligen parallellkoppla 2 x 14 st.
 
Redigerat:
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
Hittade lite matnyttig info här: https://solcellskollen.se/blogg/hur-star-sig-en-solcellsanlaggning-i-ost-vast-jamfort-med-sydlage. Där kan man hitta bl a följande kurva: Linjediagram visar solcellproduktion i olika väderstreck, jämfört med elförbrukning under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser det ut som att man får ut ca 65-70% av max för en öst/väst-anläggning. Låt säga 70% för att räkna högt. Om växelriktaren max får leverera 17kW (25A) så innebär ju det att anläggningen får producera 17/0,7=24,3kW totalt om panelerna är jämnt fördelade på öst/väst. Detta motsvarar ca 24,3/0,4= ca 60 paneler. Tänker jag något så när rätt? Taket har plats för 72 paneler, men jag antar att det inte finns någon mening eller möjlighet att utnyttja så många paneler fullt ut? Installatören sa något om att man kunde strypa uteffekten även om man har fler paneler för att på så sätt plana ut toppen, men ändå kunna få ut lite mer genom att kurvan också blir bredare. Är detta lönt eller inte?
 
Det som är viktigt att inte förglömma är max DC spänning på MPPT ingångarna som jag skrev om innan också.
30 eller 36st 400w paneler på en MPPT (vet inte om det ändrar något om du sätter optimerare) fungerar normalt sett inte.
Tittade på en panel i högen som ska installeras hos mig, 420w. Den har max Voc på 38.1v,
25st sådana i serie i en sträng innebär 952v, därtill lite tempkoefficienter så blir 25st för många på en VR som tillåter max 1000v/MPPT
 
A Arnodt skrev:
En beräkning med SolarEdge Designer 2.2.11 ger för Malmö, se bifogad fil:

27 st 380 Wp åt öster taklutning 27 grader
27 st 380 Wp åt väster, taklutning 27 grader

Det är installad paneleffekt på 54 x 380 Wp = 20,52 kWp
Man ser då att max uppnådd effekt under ett år vid något tillfälle från panelfälten blir DC-effekt 16,92 kW.

Har du 400 Wp paneler, då kan man skala upp och det blir istället 400 / 380 x 16,92 = 17,81 kW mac DC-effekt.

Med 400 Wp paneler blir kWh-årsskörden 400 / 380 x 19131 = 20137 kWh.

Detta gäller även för växelriktare som inte behöver några effektoptimerare, då beräkningen är för oskuggat fall.

Mortimers tumregel 80 % av märkeffekt för uppnått DC-effekt gäller alltså ganska bra, dvs 0,80 x 20,52 kWp = 16,41 kW. Noggrannare är en tumregel, behövs inte, då väder är oberäkneligt.
Tack! Såg inte detta inlägget innan jag svarade. Men även enligt detta så verkar det som att mitt max är någonstans runt 54. Är förresten Solar Edge Designer ett gratisprogram?

M mortimer skrev:
Det som är viktigt att inte förglömma är max DC spänning på MPPT ingångarna som jag skrev om innan också.
30 eller 36st 400w paneler på en MPPT (vet inte om det ändrar något om du sätter optimerare) fungerar normalt sett inte.
Tittade på en panel i högen som ska installeras hos mig, 420w. Den har max Voc på 38.1v,
25st sådana i serie i en sträng innebär 952v, därtill lite tempkoefficienter så blir 25st för många på en VR som tillåter max 1000v/MPPT
Ja det är mycket att tänka på! Men man lär lite hela tiden tack vare hjälpsamma personer som ni här på forumet. Men jag tänker precis som du sa i början att det bör väl installatören ha koll på. Jag vill bara läsa på lite innan så man får en bättre känsla för vad som är rimligt och vad som inte är det.

En annan tanke, är det bara två ingångar normalt sett på VKn? Annars är det väl inga problem att lägga två strängar på var sida om taket, dvs 4 strängar totalt?
 
M Markus P skrev:
Tack! Såg inte detta inlägget innan jag svarade. Men även enligt detta så verkar det som att mitt max är någonstans runt 54. Är förresten Solar Edge Designer ett gratisprogram?


Ja det är mycket att tänka på! Men man lär lite hela tiden tack vare hjälpsamma personer som ni här på forumet. Men jag tänker precis som du sa i början att det bör väl installatören ha koll på. Jag vill bara läsa på lite innan så man får en bättre känsla för vad som är rimligt och vad som inte är det.

En annan tanke, är det bara två ingångar normalt sett på VKn? Annars är det väl inga problem att lägga två strängar på var sida om taket, dvs 4 strängar totalt?
De flesta växelriktare i den storlek du funderar på klarar 2 strängar per MPPT som då blir parallellkopplade. Dock ska det vara lika många i varje parallell sträng, så det bör vara ett jämnt antal paneler på varje sida.
 
Jag har Öst-Väst montage på garaget med 27 graders taklutning i Roslagen.

Så här såg det ut den 15 april som var solig hela dagen.

(Ta bort den röda kurvan som är för hustaket med 10 paneler)

14 paneler på varje MPPT för garaget , 390 watt per panel ger 5,46 kWp per slinga.

Midsommarveckan bör det bli högre toppeffekt.

Graf visar effektförbrukning över tid för olika byggnadsdelar, uppmätt i kilowatt.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Hej!

Sitter och försöker få ihop en anläggning på en byggnad med tak i öst/väst-läge, men har fastnat lite gällande dimensionering av växelriktare och huvudsäkring.

Taket har ca 27 graders lutning och tanken är att fördela paneler jämnt på öst/väst-sidan. Hur stor toppeffekt kan man räkna med i relation till hela anläggningens specifikation? Ex, låt säga att jag sätter 27 paneler på var sida och panelerna är specade till 400W, dvs 54*400W=21,6kW. Antag ingen skuggning. Vad kan jag då förvänta mig blir den maximala momentana effekten? Den ena sidan producerar ju mer på morgonen och den andra mer på eftermiddagen så jag förväntar mig att jag inte någon gång når riktigt nära toppeffekt, men att jag får en hyfsad effekt under en större del av dagen. Frågan är bara hur långt ifrån. 70%? 80%?

Med en huvudsäkring på 20A så kan jag ju inte mata in mer än P=U*I=3*230V*20A=13,8kW om jag förstått det rätt. Och med 25A huvudsäkring blir det då 17,3kW. Men det är ju inte lönt att installera en större växelriktare och gå upp i huvudsäkring om det ändå visar sig att maxeffekten peakar någonstans runt 60%. Hittar inga bra verktyg för att simulera detta, så därför hoppas jag att någon här kan hjälpa till. Kanske någon som har en öst/väst-anläggning och kan säga från egen erfarenhet hur maxeffekten förhåller sig till specad effekt?

Mvh
Tjenatjena, läste ditt skrivna nyss efter ett samtal med en installatör.
Min fråga där var utifrån kostnadseffektiviteten av Installation ö/v-belägen fastighet (2x35m²) utöver 88m² s-läge?
Hans uppgift där sa, ca. '60'%
Har du, under tiden kunnat uppdaterat din förundran med relativ fakta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.