Är det någon som har synpunkter på vilken panna som man ska välja av de två?
Jag tänkte ha ca 3-3500l acktank. Priset på innovan är ju 39700kr på Rinkaby, men vad kostar woodyn?
 
Woodyn kostar ungerfär lika mycket med lambdastyrning och ca:6500 mindre utan.

/danso
 
Jag har en innova 30 och är jäkligt nöjd med den men lamdastyrning hade varit en kul grej.
Jag skulle ha tagit woodyn :)
 
Utan lambdastyrning har effektan inte lika bra verkningsgrad som Inovan, vet inte hur det är med.

Inovan är rejälare byggd.

Hur mycket kostar lambdastyrning och elektronik när det går sönder? Utslaget på lite längre tid kanske det blir den största underhållskostnaden. Finns Effekta kvar om tio år?
 
Är det någon som har en woody som vet om den klarar att värma så mycket vatten på tex 2 ilägg? På deras hemsida så rekomenderar de minst 1500l tank.
 
jogge.andersson skrev:
Är det någon som har en woody som vet om den klarar att värma så mycket vatten på tex 2 ilägg? På deras hemsida så rekomenderar de minst 1500l tank.
Det dom rekomenderar är nog absolut min ackvolym man bör ha, Räknar man på 18 ggr eldstadsvolymen så skull det bli 2520 liter acktank du ska ha så 3-3,5 m3 blir nog lämpligt till Woddyn..

Det bör gå ladda 3,5 m3 på 2 inlägg (2x140 liter ved) då det är ca 280 kWh från den mängden ved, Det går ju x antal kWh bara för att värma pannan oxå samt att du rymmer 203 kWh i 3,5 m3 om du laddar 50°.. Huset hinner ju förbruka några kWh under tiden det brinner oxå...
En kompis sa att han laddar 3m3 med sin ctc v35 på 2,5 inlägg o den pannan rymmer 105 liter ved (totalt ca 260 liter ved), Han laddar då 3m3 40-90°
 
Innova 50 kW + 3100 liter ackvolym och 1 inlägg av skaplig ved=> 40 - 90 grader.

Nästa gång jag bygger något så ska jag ha samma panna, men minst 5 kbm...
Skulle jag i mitt nuvarande system lägga in en laddning med klockren björkved, räcker inte mina 3...
 
Vi har en Woody med lambdastyrning, en av provpannorna. Vi har kört den i ett år nu och det har inte varit några problem som påverkat funktionen (endast några smärre skönhetsfel).

Du bör absolut inte ha mindre än 1500 liter acc, ännu hellre 2500-3000 för att kunna elda två ilägg i alla lägen.

Enda synpunkten jag har på pannan i dagsläget är att den tar väldigt lång tid på sig att förbränna ett ilägg. Troligen beror det på "skit bakom spakarna" i någon form då vi inte haft modern panna innan... Det tar typ 4 timmar innan första ilägget är tillräckligt slut för att det ska vara läge att lägga i ett till (om man nu hade haft plats i accarna för det).

En skillnad som jag tyckte var lockande när vi tittade på Baxi (valde mellan dem och Effecta) var de lösa innerplåtarna i vedmagasinet. Är det någon här som kan berätta för mig vad de får för effekt i praktiken? Blir det ingen tjära på dem iom att de är varma?
 
ylven skrev:
En skillnad som jag tyckte var lockande när vi tittade på Baxi (valde mellan dem och Effecta) var de lösa innerplåtarna i vedmagasinet. Är det någon här som kan berätta för mig vad de får för effekt i praktiken? Blir det ingen tjära på dem iom att de är varma?
Nej det blir ingen tjära, och så skall väl veden inte hänga sig så lätt.

Som bonus kan dom låta som en kyrkklocka om man träffar dom med ett vedträ på rätt sätt.:D
 
ylven skrev:
Enda synpunkten jag har på pannan i dagsläget är att den tar väldigt lång tid på sig att förbränna ett ilägg. Troligen beror det på "skit bakom spakarna" i någon form då vi inte haft modern panna innan... Det tar typ 4 timmar innan första ilägget är tillräckligt slut för att det ska vara läge att lägga i ett till (om man nu hade haft plats i accarna för det).
Det låter väl rimligt, om man skulle kunna fylla vedmagasinet totalt så :
135L x 1,4kw/L / 35 kW = 5,4 timmar

Nu blir det ju luft imellan vedträna så 4/5,4 = 75% fyllnadsgrad är väl rimligt

Min Vedex med 95L vedmag brinner c:a 2,5-3 timmar
 
Jasså! Då har jag bekymrat mig i onödan då! Det var ju skönt. Det är härligt med denna site där man alltid får svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.