Någon som har dimension på stålpinnen i botten, i springan på keramiken?

Min börjar bli väldigt smal och U-formad, jag tänkte kapa till en ny. Tänk om jag hade mätt den innan jag började elda... Försent nu :confused:

Pannan är en Effecta Woody Lambda 35 kW, tidig 2010 – innan de blev runda :)
Men det är väl bara utsidan som ändrats antar jag.

Glad för hjälp.
 
15x500mm
Men har för mig att den nu är gjord i MA 435 tror jag det heter, för att klara värmen bättre.

Edit: 253 MA ska det vara, och det är alltså materialet
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillkorpen
  • Laddar…
Ah! Tack!

Svar på 3 minuter. Vad skulle vi göra utan detta forum (y)

Ska nu försöka reda ut vad MA435 är.
 
15x500 "EN 1.4841" stod det på fakturan när jag beställde den runda stången från Effecta.
 
Ok, då är det bevisligen inte 253MA dom använder då det heter EN 1.4835
 
Men 253MA kanske går lika bra att använda? Jag har försökt få tag på EN 1.4841 för att se om det är billigare än vad Effecta säljer för, men har gått bet. Någon som vet var man kan köpa sådana specialstål som privatperson?
 
Blir garanterat billigare att köpa den från effecta än ex tibnor eller dyl för då får du stå för en kapkostnad också.
Tror inte det spelar nån större roll vilket material du använder, huvudsaken skalningstempen är tillräckligt hög.
Vanligt rostfritt ligger väl på typ 700grader och det blir nog kanske 900-1000 mitt i lågan skulle jag tippa på.
 
Det er vel akkurat det med skalningstemperaturen som er problemet med originalpinnen(e) også i min panna(Effecta 60) - når ilden har sluknet så "knitrer" det i pinnene og det skyter av fragmenter. Pinnene er etter ett års eldning allerede blitt betraktelig tynnere på midten. Også tverrpinnen på stålskålen i undre kammer er av samme kvalitet og blir tynnere. Hva var prisen på en pinne fra Effecta?
Edit: Kan det være så at EN4835 ikke er rustfritt, noe EN4841 ser ut til å være???
 
Redigerat:
Av mig tog dom 295kr/st, plus moms. Räcker ca ett och ett halvt år.
 
Jag pratade med Toni som är tekniker på Effecta igår och passade på att fråga om den där pinnen eftersom det inte fanns med nån från den jag köpte pannan av. Toni menade att pinnarna inte håller mer än nåt år eller två (som 'solvalla' skrev) och att han inte använder pinnen själv i sin panna. "Bättre att lägga tändsatsen lite snett över keramiken, de grövre klabbarna rasar ju inte ner igenom sen."
 
Jag gjorde som solvalla, och beställde helt enkelt en pinne från Effecta 295:- +moms & frakt.

Intressant med inside från ErikC304! Jag har faktiskt gjort lite så redan. Då min pinne har blivit smalare och mer U-formad, har den helt enkelt haft mindre och mindre funktion – så jag har lagt tändsatsen lite på sniskan. Sen när man fyller upp ett ilägg är ju klabbarna så stora så då är allt lugnt.
 
Intressant att pinnen inte nödvändigtvis behövs. Kanske spelar större roll när keramiken är utsliten och glipan blir bredare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.