Vill bara tipsa om att denna panna nu äntligen finns klar. Tycker att många bortsett från den vanliga Effecta Woody tidigare.. av någon anledning. En bra panna samma elstads volym som Baxi Innova (135l), mindre vatten volym ca:80l, 5års garanti, inte lika klumpiga yttermått som innovan, billig ock inte lika tillkrånglad kermik och framför allt KONISKT vedmagasin för att minska vedhängningar med övertändning som följd (inte många tillverkare som tänkt på det).

Nu finns den dessutom Effecta Lamda (tillägg ca:6000kr), hoppas nu att det blir någon panna över till mig...har väntat i 3år på den nu, kikade på den "live" och för mig är valet busenkelt jämfört med innova30 då priset är ungefär samma med som innovan utan styrning.

http://www.effecta.se/effecta/filer/Installationsanvisning Lambda e-post.pdf

/danso
 
Ja med styrningen kanske den kommer upp i Inovas verkningsgrad, 91% utan har ju Woody bara 87%. Nu va jag elak ;)

Jag tycker faktiskt att lambdasond låter kul, Baxi är på gång med en billigare variant, den dom haft var ju så dyr att ingen ville köpa den.
 
Faktiskt anger dom 87% i den nya broschyren även på lambdapannan :surprised:, kanske hade dom inga andra uppgifter...
Och andra sidan lär du ligga närmare angiven verkningsgrad hela tiden med styrningen, om du nu inte sitter och ändrar luften manuellt under hela eldningen med ett rökgasinstrument i handen ;D.

Får hoppas Baxi sätter lite fart med den billigare/enklare varianten, då lär det bli lite press på övriga "svenska" tillverkare också.

/Danso
 
Jag håller på med ett eget litet Lambda-projekt. Sonden + kontrollenhet tar dom $199 för i USA. Sen tillkommer nån form av regulator och styrmotor. Ska bli intressant att se hur mycket bättre förbränning man kan få...
 
Har oxå kollat in Effecta Lambda.

Det vore skoj att ha lamda styrning.Bygger baxi en billigare styrning till innovan köper jag den direkt :)
 
Danso: Den som väntar på någont gott... du vet!

Fråga mig inte hur det gick till, men vi behövde inte vänta, vi fick en av provpannorna i april, till priset av den gamla manuella pannan. Vi är nöjda på det stora hela, skulle valt samma panna igen. Lambdastyrningen fungerar utan bekymmer. Vi har aldrig fått några vedhängningar, men jag vet inte hur vanligt det är annars, koniska väggar kanske är att slå in en öppen dörr?

Däremot är det inte så lyckat att elda 33 cm ved i den, det blir för dåligt packat, för mycket syre och sekundärluften har svårt att räcka till för att förbränna gaserna helt.
 
ylven: ok, var det den slutgiltliga versionen du fick då? isåfall grattis  :).
Har också blivit erbjuden att köpa provmodeller tidigare, redan för 3år första gången tror jag.
Dom minskade ju även vattenvolymen ifrån 140l till 80l när den nya designen kom i våras med "rundad" topp.

/danso
 
Vi har den med rundad topp. Enligt det dokument som du länkade till så är enda skillnaden att vi inte blir påminda när det är dags att sota med mindre än att rökgastemperaturen börjar stiga. Vi fick våran panna i april 06.

Jo, det känns alltid bra om man lyckas göra ett bra köp. Motsatsen har ju också hänt, om man säger så...
 
Ok, ska själv handla till sommaren hede jag tänkt. Kanske lite fler omdömen finns då också, inte för att jag tvivlar på att styrningen inte skulle vara bra...

Problemet är att keramiken är helt kass i min nuvarande panna, var tvungen att byta ut en sten mot en gammal uppsliten som jag hittat i uthuset ;). Den som satt i gick i fyra delar (bottenplattan som veden ligger på). Vill inte lägga några pengar på den om jag ska byta, möjligen om brorsan tar min gammla.

Edit: Har du kollat om det går att plocka bort automatiken om den skulle paja?

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.