3 091 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Eeasee Laddbox
Sida 1 av 2
Ni som har installerat Eeasee ladd box har ni installerat en separat jordfelsbrytare för den eller person skyddautomat ? Spec på easee säger att den har inbyggd jordfelsbrytare. Min electriker säger att de ska ändå installera seperat person skydd automat i elskåp för 3 fas koppling.
Du behöver absolut ingen PSA i elskåpet, byt elektrikerAffaf skrev:
Varje laddningspunkt ska föregås av separat jordfelsbrytare. Ellerhur? Det finns föreskrifter för sådant..
Om du har inbyggd RCD typ A & B i laddboxen då behöver du absolut ingen PSA i centralen. Du behöver ju inte skydda kabeln med jfb, räcker med säkringar som skyddar kabeln...J Jonas Arvidsson skrev:
B Berrabus123 skrev:
Förutsatt att där finns en inbyggd jfb typ a. Ofta är det ett inbyggt dc skydd, iaf i dom laddboxar jag har satt och då ska det föregås av en separat jfb typ a.
Jag har en annan laddbox än eeasee. Men den hade inbyggd jordfelsbrytare typ A och övervakning av DC-jorfel. Den levererades trots detta tillsammans med en trepolig personskyddsautomat och elektrikern hade något ganska svävande svar till varför det behövdes. Jag misstänker att någon paragrafryttare varit i farten. Så elektrikern har nog rätt i att det "skall vara så". Och du har nog rätt i att det tekniskt sett är onödigt.
Ja, ska man göra det på de sättet så borde man ju även börja med 4polig jfb som skyddar hela anläggningen + PSA till varje grupp i bostäder också som extra skydd ifall jfb inte skulle fungeraA Avemo skrev:Jag har en annan laddbox än eeasee. Men den hade inbyggd jordfelsbrytare typ A och övervakning av DC-jorfel. Den levererades trots detta tillsammans med en trepolig personskyddsautomat och elektrikern hade något ganska svävande svar till varför det behövdes. Jag misstänker att någon paragrafryttare varit i farten. Så elektrikern har nog rätt i att det "skall vara så". Och du har nog rätt i att det tekniskt sett är onödigt.
Jag tror det var någon skrivelse om att ledningen till laddboxen skulle skyddas av en separat jordfelsbrytare. Jag köpte boxen med installation och personskyddsautomaten följde med. Så jag bråkade inte utan lät honom installera den trots att jag tror att den är onödig.B Berrabus123 skrev:
Då har jag lärt mig något nytt.A Avemo skrev:
Hittar inte denna skrivelse någonstans, någon som har lust att länka?A Avemo skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 370 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 370 inlägg
Hittar inte något nu heller, matningskabeln till en laddbox kan förläggas som en huvudledning då behövs väl bara skydd i form av JFB och överströmsskydd i inkopplingspunkten?
Så om boxen innehåller alla skydd så borde det räcka.
Eller har jag tolkat fel?
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars
märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Åtgårder för respektive inkopplingspunkt ska utgöras enligt följande:
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Åtgårder för respektive inkopplingspunkt ska utgöras enligt följande:
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Kabeln till boxen behöver ju skyddas mot överbelastning & kortslutning och det sköter ju säkringarna. Att sätta en 4polig PSA innan känns väll ganska onödigt då det är kunden som får ta den kostnaden...Panor82 skrev:Hittar inte något nu heller, matningskabeln till en laddbox kan förläggas som en huvudledning då behövs väl bara skydd i form av JFB och överströmsskydd i inkopplingspunkten?
högre än 6 mA likström.