Hej alla!

Vi har ett ca 15 år gammalt skymmningsrelä i vår elcentral, till det finns det en utomhusgivare kopplad. Har inte tänkt så mycket på detta genom åren, utomhuslyset har tänts när det skymmer och sen har lyset slagits av någon gång under natten.

Men nu med dessa elpriser funderar jag på att justera relät lite grann så det tänds lite senare och släcks lite tidigare på natten samt eventuellt om det går att programmera så det tänds en kort stund på morgonen också.

Jag har försökt hitta instruktioner till relät men misslyckats med det, det är märkt med ”EDS 17T” - är det någon här som vet hur man programmerar om det eller rent utav har instruktioner dom kan fotografera av och skicka mig?

Om inte annat får jag väl bara köra med lite ’trial and error’ ;)
Cheers!
/Rikard

Gammal EDS 17T ljusstyrningsenhet med knappar och digital display, fästad vid vägg, smutsig, använd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enkla är att ställa om "ratten" för LUX där ställer du vid vilken ljusnivå belysningen ska tändas. För övrigt har jag ingen aning om hur man ställer ljusrelät.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det enkla är att ställa om "ratten" för LUX där ställer du vid vilken ljusnivå belysningen ska tändas. För övrigt har jag ingen aning om hur man ställer ljusrelät.
Mmm, jag får nog experimentera lite :)
/Rikard
 
Sätter du in LEDlampor i ytterbelysningen, så är besparingen du kan göra genom att ställa om ljusreläet ytterst minimal och troligen inte ens märkbar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sätter du in LEDlampor i ytterbelysningen, så är besparingen du kan göra genom att ställa om ljusreläet ytterst minimal och troligen inte ens märkbar.
Nej det har du rätt i, men det hade varit trevligt ooom det gick att programmera in att den lyser en stund på morgonen också.

Noterar nu att den där texten ”070” på displayen blinkar, jag tror inte den gjort det tidigare - kanske någon form av felkod.

Lustigt att jag inte lyckas gräva upp någon manual till enheten….
/Rikard
 
R rikard454 skrev:
Nuuuu lyckades jag hitta en instruktion för bland annat den här enheten! Men på tyska, jaja - Google Translate får hjälpa mig så ska vi se om jag kan lista ut något listigt :)

[länk]

/Rikard
Ropade hej för tidigt, det var ”bara” någon form av försäljnjngsbroshyr… Men fabrikatet verkar vara Comat i alla fall…

/Rikard
 
Konstigt att ingen av alla plejdälskare har kommenterat att den genast borde ersättas av 18st plejd. :rofl:
 
R rikard454 skrev:
Ropade hej för tidigt, det var ”bara” någon form av försäljnjngsbroshyr… Men fabrikatet verkar vara Comat i alla fall…

/Rikard
Du får skicka dem ett mail, jag är övertygad om att man kan ställa flera till och frånslag per dygn och troligen även veckoblock, allt som komplement till ljusstyrningen.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Liten uppdatering från min egen sida. Så vitt jag förstår efter att ha knappat runt så finns det fyra lägen när man stegar med Mode-knappen:

1) Lux/ljudvärdet som ska uppfyllas för att den ska tända utomhus (detta ställer man in med vredet mitt på enheten). Blinkar värdet på displayen har det blivit tillräckligt mörkt.

2) Aktuell tid

3) Tidpunkt på dagen när enheten ska kunna tända utomhus (förutsatt att Luxvärdet uppfyllts).

4) Tidpunkt sen på natten när enheten släcker utomhus oavsett om det blivit ljust eller ej.

Någon möjlighet att lägga upp flera ”program” ser jag dock inte… Någon annan som vet?

/Rikard
 
Det brukar alltid vara möjligt att lägga till flera släck/tänd tider per dygn ( dina 3 och 4)
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det brukar alltid vara möjligt att lägga till flera släck/tänd tider per dygn ( dina 3 och 4)
Låter ju lovande, men jag kan inte förstå hur man gör dock… Men det kanske går att hålla in Mode en stund eller både Mode och Set samtidigt (eller någon annan mer eller mindre besynnerlig kombination).

Någon som vet hur? Jag uppdaterar här om jag skulle komma på hur man gör…

/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.