Hej är det någon som kan hjälpa mig har en Ecotec D1 som skall kopplas in i en olje panna har två kablar en skall kopplas i i vägguttag och den andra skall kopplas in i pannan där e nog tre kablar i den med siffror på men var skall dom kopplas in...
 
En Ecotec D1 ska inte kopplas in i en oljepanna då brännaren är uppåtbrinnande. I en oljepanna fordras en framåtbrinnande brännare.
Skaffa något som passar i pannan först innan du kopplar in.
Kan du inte hitta något modernare så får du bättre ekonomi?
 
Det var ett alldeles för generellt svar. Det går visst att köra en uppåt brinnande brännare i vissa oljepannor.
TS har tyvärr inte skrivit vilken typ av oljepannan som det gäller vilket gör att det blir svårt att svara.

För att kunna ge ett svar på hur du skall koppla in kablarna krävs nog en bild från brännaren där kablarna är anslutna. Din beskrivning räcker inte riktigt då det lätt kan bli fel. Och att få 230V på fel kabel blir inte bra.....
 
De 3 trådarna skall inte ha spänning utifrån utan anslutas mot drift o överhettningstermostaten. Om jag minns rätt:Nr 1 efter drifttermostaten ,2 på bygeln mellan drift o överhettning o 3 före öh. eller så var det tvärt om. (Går den inte igång igen efter att pannan gått ner i temp så är det tvärt om.)Det är ofarligt att prova. De vanligaste pannor de sitter i oljedelen till ctc 265 mm.Huvudsaken är att det är 10-15 cm fritt ovanför brännkoppen.
 
Tackar för svaren.. Jag var kanske inte så duktig på infromationen men hade inte så mycket info själv.. såg på pelletsbrännaren att där var en kontakt som skulle till väggutag och en kabel med tre tåtar i varje kabel har en siffra 1,2,3. köpte pannan billigt för ett tag sedan och brännaren sprang jag över för ett par år sedan. Så nu tänkte jag att jag skulle ha lite värme i verkstaden så det inte blir så jäkla kallt om fingrarna.. så jag satte in pannan och montera på brännaren tänkte inte så mycket på att det finns olika brännare till tex oljepanna/ vedpanna men förhoppningsvis kanske det kan fungera har 10cm fritt över brännarkoppen så det bör väl gå skulle jag tro.. Men så tvivlade jag på dessa tre kabel tåtar om var de skulle kopplas in.....
förhoppnings vis skall jag koppla in det i morgon så får vi se hur det går....

En annan fråga hur ändrar man rökgasen eller det behöver man inte göra (är ju inte så insatt i detta ämne)
 
Ja Ecotec rekommenderar 15-20 centimeter minst ovanför brännkoppen och dom vet vad dom talar om. Slår lågan i plåten får man pannsten som isolerar på baksidan av plåten och rökgasen kyls och bildar tjära i pannan och skorstenen. Är det en oljepanna så sitter oftast tuberna rakt ovanför förbränningsrummet och eldar man rakt upp i tuberna så blir verkningsgraden låg. Vi får hoppas att det är något annat än en ren oljepanna.:)

Koppla brännarens elförsörjning till pannans övertemperaturskydd så att brännaren slår av innan pannan kokar.
 
Elförsörjningen skall inte kopplas över öh som på många andra brännare men däremot kabel 2 o 3. Om du snabbt vill få fart på brännaren tvinnar du ihop alla 3 trådarna. Då går den igång men sen får du koppla in termostaterna innan pannan blir för varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.