Ecobox har kommit ut med en minireningsverk med järnplåtar för fällning av fosfor. Det är så nytt att jag hittar ingenting om det på nettet. Naturligtvis är det dyrt. Vet någon av er om det är en bra lösning?
 
Thank you, an interesting read. Morgondagen är här verkar det som
 
Priset på en sån? Jag är själv ägare av ecobox small.
 
I ibrakadabra skrev:
Priset på en sån? Jag är själv ägare av ecobox small.
Vet inte, jag hittar ingen info om det. Det gjorde inte Ecobox entreprenören heller som hade inte hört talas om det tills nu. Det är hög risk nivå så lär inte vara billigt.
 
Om man läser i rapporten jag länkade så skulle man i princip göra något liknande med ungefär en 24V batteriladdare av ointelligent typ eller en laptop-laddare på ca 20 Volt som strömkälla, med en reostat (reglerbar motstånd som tål lite effekt) i serier (för att trimma in för lagom ström) om det behövs och ett par plåtar i svartjärn (kolstål utan legeringsmetaller) som hålls isär av distanser och med en luftdysa som bubblar under paketet från en större mebranpump eller akvariepump modell stor och bubbla avloppet mellan plåtarna samt en tidur och med relä som polvänder spänningen till plåtarna var 15 minut.

Beroende på vad för junk man har hemma och om man hittar någon laddare eller tex en överbliven laptop-laddare med typisk 20 Volt, lämplig svartplåt - luftpump med dysa/syrasten modell större (65l/min mebranluftpump hittar man för runt 1000-2000:- hos de som säljer utrustning för minireningsverk eller kan köpas på amazon) så kan det byggas för bara några tusenlappar + eget arbeta och konstruerande. räkna med några olika försök innan man finner en lösning som fungerar över tiden.

Plåtarna kommer att förbrukas med tiden, så bygg för att vara lätta att ersätta med nya någon gång i halvåret om det är tunnare plåtar. räkna med 3-5 gram järn i form av järnföreningar per person och dygn för att binda fosfor till under 1 mg/l tot-P - här kanske det blir mer och beroende av hur stor andel av järnet som löses ut förblir i jonform eller om det blir mer eller mindre mängd med rost - rost binder inte fosfor så det är en oönskad sidoprocess. med 4 personer, 365 dagar och 5 gram rent järn/PE så handlar det om 7.5 kg järnplåt som rostas och löses upp per år - så det kommer att gå åt järn och är det tunna plåtar i sin konstruktion så kommer de att försvinna tämligen fort.

Glöm inte att köpa testkit för fosfor som 'vattentest JBL ProAquaTest PO4 phosphat Sensitive'¹ närmaste affär som handlar med akvarie tillbehör - ett kit för mellan 150 - 180:- beroende var kan köper räcker till 50 tester.

Göra prover före och sedan efter att du dragit igång utrustningen på utgående vattnet ur brunnen. Om provet blir för mörkblått vilket det troligen är - späd ut provet 10 ggr med ren vatten/destvatten och ta sedan mätvärdet gånger 10 och sedan dela med 3 så har du ungefär tot-P i mg/l vatten. blir provet fortfarande för mörkblått så blir det att späda ut mer och gånga motsvarande på mätta värdet.



För områden med förhöjda krav så får man släppa ut max 1 mg/l tot-P - bli inte förvånad om dina första tester på utgående avloppsvatten visar på mellan 6-10 mg/l tot-P och till och med mer vilket det kan vara ur avlopp som inte har fosforfällande steg.

¹ dessa prover baseras på vanadiumsalt i sur och reducerande miljö skapad av lite saltsyra och en gnutta askobinsyra och med fosfor blir en färgad blå komplex vars styrka speglas av hur mycket fosfor det fins i vattenlösningen. JBL proverna är enkla och billigare där man jämför provet med färgkarta med ögonen - det fins > 10 ggr dyrare lösningar att köpa per test och med elektronisk mätare för minst en tusenlapp till (som i princip bara mäter hur mycket grön eller röd LED-ljust dämpas genom kyvetten och översätter till ett mätvärde) men bygger på samma kemi i botten.

 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Dennis Brice1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.