Man säger ju nu i dessa spartider att man ska diska med ECO-programmet, tar längre tid men spar el. Men min maskin är kopplad till varmvatten, och det ligger på ca 57°, är det då lönt ekonomiskt att köra Eco som tar ca. 3:45 timmar, kör normalt Auto som tar 2:15.
Kontrollpanelen på en Siemens diskmaskin som visar olika diskprogram och resterande tid på displayen.
 
  • Gilla
Jascher91
  • Laddar…
I manualen brukar de stå hur mycket vatten som förbrukas. Där kan du se skillnaden. Är det samma eller mindre blrde det vara lönsamt med ECO iaf.

naivt tänker jag att om vattnet och diskmedel får längre tid att luckra upp smuts så behöver man inte vara lika aggressiv och därför är ECO snålare.
 
K
Min Siemens diskmaskin drog 1kWh på 70C programmet och 0,75kWh på ECO.
 
A
Det finns ju flera sätt att se på detta och dessa med några till finns i olika trådar på detta forum...

men kör du med så pass varmt vatten kan du definitivt ta ett snabbare program, sen losar du i de moment som maskinen använder kallt vatten, dvs. sköljningarna.

ECO programmet är egentligen till för att EU skall kunna klassificera olika maskiner vilket bla. innebär att disken måste placeras exakt så som visas i manualen för att det skall stämma.
generellt ta maskinen skada av att konstant köra på 50C då det i kalla ställen av vattensystemet fastnar stelnat fett vilket gör att man måste ofta ta ut en tekniker för att renovera detsamma, dvs all ev förtjänst äts upp med råge av servicebesöket.

Huruvida ECO programmet är "snålare" än de övriga programmen kan man dra vissa slutsatser av att titta i manualen på respektive maskin, det skiljer mycket mellan maskiner. på denna maskinen bör 1h 65C programmet vara det bästa på alla sätt för dagligt diskande om inte maskinen är knökafull då behövs troligen 70C-programmet
 
  • Gilla
hanscb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.