Jag har en villa regulator.
När jag ställer det nedre reglaget på handen och +8 på den övre så öppnar den fullt, när jag vrider det undre vredet till solen och fortfarande +8 på vredet upp så stänger den.
Den blinkar fast sken, två snabba och sedan börjar dena om.

Vad är det som är fel?
 
J johoda skrev:
Jag har en villa regulator.
När jag ställer det nedre reglaget på handen och +8 på den övre så öppnar den fullt, när jag vrider det undre vredet till solen och fortfarande +8 på vredet upp så stänger den.
Den blinkar fast sken, två snabba och sedan börjar dena om.

Vad är det som är fel?
Jag kan inte hjälpa dig, men det finns en tråd här
Danfoss ECL 9324 styrbox med två rattar, en display och en timer, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Jag kan inte hjälpa dig, men det finns en tråd här
[bild]
Tack, jag har testat allt det där man den funkar ändå inte
 
Här har du manualen,
 
J johoda skrev:
Den blinkar fast sken, två snabba och sedan börjar dena om.
Det där låter som fast sken med tre avbrott.
Om det är det du beskriver så indikerar det att framledningstemperaturen är högre än vad reglercentralen vill ha och att den vill stänga schuntventilen.
 
Gå ut och kolla utegivaren, många gånger kan det bli oxid i plinten och då ger det fel värde till RC.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där låter som fast sken med tre avbrott.
Om det är det du beskriver så indikerar det att framledningstemperaturen är högre än vad reglercentralen vill ha och att den vill stänga schuntventilen.
Hur kan framledningstempen vara för hög när den är stängd?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där låter som fast sken med tre avbrott.
Om det är det du beskriver så indikerar det att framledningstemperaturen är högre än vad reglercentralen vill ha och att den vill stänga schuntventilen.
 
J jonaserik skrev:
Gå ut och kolla utegivaren, många gånger kan det bli oxid i plinten och då ger det fel värde till RC.
Var ute och kollade nu,se bild, felkopplade kanske?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där låter som fast sken med tre avbrott.
Om det är det du beskriver så indikerar det att framledningstemperaturen är högre än vad reglercentralen vill ha och att den vill stänga schuntventilen.
 
J johoda skrev:
Hur kan framledningstempen vara för hög när den är stängd?
Om det är 25⁰ inne så håller även framledningstemperaturen 25⁰, om då reglercentralen vill att det bara ska vara 20⁰ i framledningstemperatur så vill reglercentralen stänga shuntmotorn/-ventilen, reglercentralen vet inte att ventilen är stängd, utan shuntmotorn har en intern brytare i sig som bryter spänningen vid hög belastning.
 
Det där är helt normalt när framledningstemperaturen är högre än vad reglercentralen vill ha.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är 25⁰ inne så håller även framledningstemperaturen 25⁰, om då reglercentralen vill att det bara ska vara 20⁰ i framledningstemperatur så vill reglercentralen stänga shuntmotorn/-ventilen, reglercentralen vet inte att ventilen är stängd, utan shuntmotorn har en intern brytare i sig som bryter spänningen vid hög belastning.
Ok,
Jag tycker att den borde öppna, framledningstempen är ju ca 22, enligt fotot och det översta vredet står på + 8.
 
  • Regulator för värmesystem märkt "Danfoss ECL 9324" med vridreglage på väggen. Temperaturinställning är +8 och framledningstemperaturen är ca 22 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på ett rörsystem som visar en temperatur på cirka 22 grader Celsius. Omgivande rör och isoleringsmaterial syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för utetemperatur?

Har du en multimeter så kan du koppla bort utegivaren samt framledningsgivaren från reglercentralen och mäta vilket motstånd givarna har.
Danfoss kör med PT1000-givare,

Det kan vara oxider mm på anslutningarna på själva givaren som gör att reglercentralen tror att det är varmare än vad det egentligen är.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för utetemperatur?

Har du en multimeter så kan du koppla bort utegivaren samt framledningsgivaren från reglercentralen och mäta vilket motstånd givarna har.
Danfoss kör med PT1000-givare,

Det kan vara oxider mm på anslutningarna på själva givaren som gör att reglercentralen tror att det är varmare än vad det egentligen är.
Jag har ingen multimeter, men såhär ser det ut i min utegivare, det är 16 grader ute
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.