Hej,

Vill byta från gammal eberle-termostta till heatit trm3, men osäker på hur jag ska koppla. Skulle verkligen uppskatta om jag kan få lite guidance här. Bild 1 och 2 är förstås. Den gamla termostaten och bild 3 är den nya.

Stort tack för all hjälp!

/Oscar
 
  • Gammal Eberle-termostat öppnad visar kopplingsschema och anslutningar inuti på en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad gammal eberle-termostat monterad på vägg med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Heatit Z-TRM3 termostat med anslutningsklemmor och Z-Wave Plus-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa gamla termostater kan vara lite luriga men gör ett försök att tyda anvisningen så får vi se. Jag vill inte ge en direkt inkopplingsanvisning utan att du själv förstår vad du gör.

Vad kan 1 vara?
Vid 2 står det "LAST" på utsidan vilket innebär 2 måste vara en ...?
Sedan finns en nolla ansluten till 4.

Dina nya termostat är likaså den lite otydlig med skillnaden mellan "L" och "Heating L" men till den har du ju en bruksanvisning!

En annan skillnad är att gamla termostaten bryter enpoligt medan den nya eventuellt bryter tvåpoligt eller av annat skäl vill att både L och N ska gå igenom termostaten. Det behöver du kolla upp om det verkligen är så då det kan kräva lite omkoppling i din fasta anläggning.
 
Den g:a, på bilden från vänster, först fas, nr 2 last, nr 3 jord, nr 4 nolla till accelerations motstånd/element.
Den nya från vänster, last, fas, nolla, last. På översidan kanske någon givare/styrning??
 
Tack! @elmont - hur gör jag nu när jag endast har 1 last-koppling och det behövs en L och en N till termostaten? Behöver den fasta installationen anpassas? Termostaten bryter en kontaktor om det blir tydligare då.

Verkligen tacksam för hjälpen!

/Oscar
 
Du har allt på plats för ett direkt byte men jag tycker precis som Bo att det är viktigt att du själv tänker efter och är med på hur det görs. Om du går ett steg själv och får svar på om det är vettigt så blir det mycket bättre resultat än en apövning 1:1 särskilt i den utsatta "hempularelen". Dumt att göda FUD, här med den framstående kolportören till höger (eller kanske till vänster?).

 
Ok - min bästa hypotes nu är att koppla in lasten både på heating L och heating N. Är det rätt tänkt?
 
Hur har du då tänkt lägga de olika trådarna svart-vit-blå till din nya termostat? Lasten i ditt fall är ju kontaktorn inget som skiljer mot hur gamla termostaten fungerade, du får vara nöjd med att det gjorts rätt för accelerationsmotståndet det har du indirekt nytta av nu.
 
Hej,

Min tanke;
Vit: byglad mellan heating l och heating N
Blå: N
Svart: L
 
Du ska inte bygla nått utan bara ta kontaktorns manövern från heating L
 
Ok, så;

Vit: heating L
Blå: N
Svart: L
 
H hulte skrev:
Hej,

Min tanke;
Vit: byglad mellan heating l och heating N
Blå: N
Svart: L
Fundera då över vad som hänt om du kopplat så och inte elmont gett ledtråd.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag har kopplat in en likadan termostat hos en kund som senare ringde och klagade på att de var tvungna att ställa den på 27-28° för att den skulle slå till.
Det gick att lösa med en extern givare eftersom termostaten i sig blir lite varm och lurar den inbyggda givaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.