Hej!
Jag har vattenburen golvvärme i vårt badrum.
Och jag förstår inte riktigt manualen hur den fungerar. Jag vill ha 21.5 grader i luften i badrummet men skulle även vilja att golvet alltid är 21 grader. Hur ställer jag in det?
För enligt termometer är det 21 grader i badrummet men golvet är kallt.
Se bild vilken termostat det är jag har.

Tack! Mvh.
 
  • Väggmonterad EBECO termostat med digital display som visar 22.3 grader, knappar och Schneider Electric logo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K _KirderF_ skrev:
Vattenburen är den inte.

[länk]
Är den inte vattenburen?? Går den på el?
 
J JohannaAC skrev:
Är den inte vattenburen?? Går den på el?
Ja
 
jonas_da jonas_da skrev:
Ja
Jaha okej, vad lite man vet 😂 Men har du svar på min fråga tro?
 
Du fick en länk till manualen längre upp. Prova att konsultera den :)
 
J JohannaAC skrev:
Jaha okej, vad lite man vet 😂 Men har du svar på min fråga tro?
Men ja, det ser ut som man kan välja att den bara skall bry sig om golvvärmegivaren och inte lyssna på rumsgivare som sitter i termostaten. Men du behöver ställa den betydligt högre än 21 grader för att golvet skall upplevas som varmt, skulle gissa på runt 27-28 grader om det är klinkergolv. Främst s. 14 och s. 18 i manualen. Du kan behöva återställa termostaten och ställa in den från början. Vet du om du har golvgivare?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Men ja, det ser ut som man kan välja att den bara skall bry sig om golvvärmegivaren och inte lyssna på rumsgivare som sitter i termostaten. Men du behöver ställa den betydligt högre än 21 grader för att golvet skall upplevas som varmt, skulle gissa på runt 27-28 grader om det är klinkergolv. Främst s. 14 och s. 18 i manualen. Du kan behöva återställa termostaten och ställa in den från början. Vet du om du har golvgivare?
Jag vet inte om jag har golvgivare faktiskt.
Hur vet man det? Men om jag ställer den på 27-28 grader, blir det så varmt i badrummet då?😨 och elräkningen?
 
J JohannaAC skrev:
Jag vet inte om jag har golvgivare faktiskt.
Hur vet man det? Men om jag ställer den på 27-28 grader, blir det så varmt i badrummet då?😨 och elräkningen?
Exakt, det är det som är problemet. Varmt golv = varmt rum = dyrt

Det kan man se om man tar loss termostaten. Då är det en kabel inkopplad på plinten märkt sensor (s. 7 I manualen)
 
jonas_da jonas_da skrev:
Exakt, det är det som är problemet. Varmt golv = varmt rum = dyrt

Det kan man se om man tar loss termostaten. Då är det en kabel inkopplad på plinten märkt sensor (s. 7 I manualen)
Men jag upplever inte rummet kallt alls, utan bara golvet. Så för rumstemperaturen behöver jag inte höja värmen. Men vad är bäst, att ha på R&F (Room&floor) eller R bara? Har svårt att tyda manualen och ja jag är säkert trög.
 
Höjer du värmen på golvet för att det skall kännas varmt så blir det ju rimligtvis varmare i luften.

Om man vill uppnå det skulle jag sätta termostaten på endast F och sen ställa den temp som gör golvet behagligt. Negativa följder av det har du ju redan nämnt. Ökad energiförbrukning och kanske då onormalt varm luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.