Har en Ebeco elgolvvärmeslinga med termostat EB-Therm 350.
Till att börja med fungerade termostaten som den skulle, men efter ett tag blev det problem, Termostaten ser ut att fungera som den ska, men den skickar inte ut någon ström till värmekabeln när den slår till. Fick en ny på garantin som fungerade ett par år, men nu har jag fått samma fel på denna.

Frågan är om det är:
- dålig kvalitet/typfel eller,
- otur eller,
- något fel i värmekabeln/elsystemet som orsakar felet på termostaten?

En gång är ingen gång, men två...

Som sagt, allt ser ut att fungera som det ska på termostaten, slår till och från som den ska, men ingen ström till värmekabeln.

Någon som har en uppfattning om vad som kan orsaka felet och/eller om det är vanligt förekommande? Tack på förhand!
 
Har precis samma problem. För mig har det pajat 3 ggr,
1:a fungerat hela tiden från det jag flyttade in fram till i våras (2016)
Köpte en ny Ebeco, ny modell, fungerade kanske 2 månader
Fick en ny på garanti. Och nu efter ca 2 månader har den också pajat.
Samma symptom, ser ut att funka men ingen värme.
Ska nu byta till annat märke/modell

Om du ser detta BjörnW, Hur gick det för dig? bytte du också till annan termostat?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
kraz skrev:
Om du ser detta BjörnW, Hur gick det för dig? bytte du också till annan termostat?
Fick en nyare termostatmodell på garantin. Ingen närmare förklaring till felet, men kommentaren "..så det inte händer igen" från Ebeco. Har funkat sedan dess.
 
Har också en Ebeco som har pajat för andra gången nu...
Felet som jag har för andra gången är att displayen står bar och blinkar...går inte att komma in i något menysystem
 
Redigerat:
Samma skräp här, otroligt. Pajade precis för tredje gången sedan installation i våras
 
Narki skrev:
Samma skräp här, otroligt. Pajade precis för tredje gången sedan installation i våras
Står din också bara å blinkar?
Elfirman som installerade den sa när dom bytte den första gången att det var tydligen en serie från Ebeco som det var fel på och som dom varit ute o bytt hos kunder..
Ska ringa elfirman igen på måndag eftersom det här är garantijobb. Märkligt att jag fick exakt samma fel som tidigare. Då måste ju elfirman ha satt in en från samma felande serie
 
Ja, men det har varit olika snabbt. Nu senast så lyste den bara med blank display. Blinkade till ibland, värmen var avslagen. När jag kollade nyss så fungerade den igen. De tidigare har blinkat/flimrat
 
Uppenbart är att ebeco är rent skräp. Elfirman som installerade får ju en ny att installera på garanti, men man är ju sugen på att betala sig ur problemet och aldrig köpa något från ebeco igen. Enligt elektrikern så sa de att flera kunder har problem med ebeco termostater.
 
jag har ebeco också. nu är den trasig igen. en ebeco therm 55

Min termostat från 2009 gick sönder i somras. Reläet till kontakten slog av och till snabbt så det smattrade .
Installerade en ny som höll i två veckor. Ebeco sa att det var en dålig serie och jag fick en ny. Nu har den också gått sönder efter några månader.
Båda de båda sista lyser rött som att de värmer men det kommer ingen värme. Får ringa installatörern igen.
 
Jag fick min utbytt igen. Då var förklaringen att det var en dålig serie. Fast jag undrar ibland om elfirman har många kvar på sitt lager med den dåliga serien som dom ändå sätter in hos kunder för att sedan åka på garantijobb.
 
Redigerat:
Har fått bekräftat från Ebeco om att det har funnits felaktiga serier. Under termostatens förpackning (som vi inte ser när installationen görs av elfirman) ska det tydligen finnas en datummärkning eller en grön klisterlapp. 16/07 eller senare, ska termostaten vara okej. Före det är termostaten felaktig. Det här gäller termostaten med produktnamnet Cabelkit 200. Vad som gäller för andra produktnamn vet jag inte.
 
Redigerat:
Synd att jag inte läste denna tråd innan jag valde golvvärmesystem.
Första termostaten pajjade efter bara några månader, dvs relät inne i termostaten slår inte till och ger sonika ingen effekt ut på värmekabeln. Fick en ny termostat på garantin, men nu verkar även den ha fått exakt samma fel.
 
S shadowfire skrev:
Synd att jag inte läste denna tråd innan jag valde golvvärmesystem.
Första termostaten pajjade efter bara några månader, dvs relät inne i termostaten slår inte till och ger sonika ingen effekt ut på värmekabeln. Fick en ny termostat på garantin, men nu verkar även den ha fått exakt samma fel.
Kolla med tillverkaren vilken serie som dom har problem med och se till att inte få den serien
 
K polxlt skrev:
Kolla med tillverkaren vilken serie som dom har problem med och se till att inte få den serien
Japp, gjorde det. Ska få en ny och det första jag ska göra är att kika på serienumret.
 
Fått en ny (355a) men ingen klisterlapp eller liknande, så jag vet inget om tillverkningsserien på denna. Blir intressant att se hur länge den håller.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.