Hello, jag ska spackla ett Vardagsrum som det är ljus ifrån precis alla håll o kanter på så man kan räkna med kraftigt släpljus.

Eftersom ja e för snål för en målare(inte säkert att dom får bättre resultat heller)

o kanske inte helt talangfull på att spackla(enligt mitt eget tycke).

Så funderar ja nu på nåt som heter Easycover, självklart ska ja spackla innan så gott det går, men denna typ väv ska vara ganska tjock o täcka ut väldigt bra, är det nån som har nån erfarenhet av de???
 
Ja det fungerar bra, men det är sviiiin dyrt.
/CC
 
Fungerar bara fint men som sagt...det får inte vara allt för ojämt underlag. Jag har använt det i snart hela huset utan problem. Om du är extra noga med skarvarna så kanske du kan titta på väggen även när det är slälpljus. Kom också ihåg att använda ett våtrumslim. Det fungerar mycket bättre än annat lim....av någon anledning som jag inte har tagit reda på :)
Ett annat tips. Mina händer kliade som sat*n en hel natt efter en uppsättning så jag köpte latexhandskar i storpack till nästa jobb jag gjorde.

Uffe
 
Great skrev:
Hello, jag ska spackla ett Vardagsrum som det är ljus ifrån precis alla håll o kanter på så man kan räkna med kraftigt släpljus.

Eftersom ja e för snål för en målare(inte säkert att dom får bättre resultat heller)

o kanske inte helt talangfull på att spackla(enligt mitt eget tycke).

Så funderar ja nu på nåt som heter Easycover, självklart ska ja spackla innan så gott det går, men denna typ väv ska vara ganska tjock o täcka ut väldigt bra, är det nån som har nån erfarenhet av de???
Hej..
Kan säga att EasyCover funkar bra.. men gör inga underverk..
Jag tänkte precis som du..  och där jag inte varit hyffsat nogran med spacklet eller putsningen innan syntes ojämnheter igenom easycovertapet oxå..
Den är inte helt lätt att jobba med heller, speciellt inte om man har sneda väggar osv iom att den inte går att tapetsera över hörn, utan där e det kant i kant som gäller..
Dock så är easycover grymt skön att måla på.. blir en jämn och snygg yta utan att man behöver vara proffs på att måla..
269:- för 10kvm kostar det på Coop.

http://kamala.xplorer.nu/huset/gallery/view_album.php?set_albumName=album07
Där har du lite bilder på när vi använde Easycovertapeten
 
tuffeuffe skrev:
Mina händer kliade som sat*n en hel natt efter en uppsättning så jag köpte latexhandskar i storpack till nästa jobb jag gjorde.

Uffe
Hej Uffe. Nu ska du få ett riktigt bra tips av mig. När man jobbar med glasfiber, isolering eller annat som innehåller små vassa partiklar som sätter sig i huden och kliar. Gör såhär: Duscha utsatt hud i kallt vatten i upp till en minut. Riktigt kallt altså. porerna drar ihop sig och trycker ut stickorna som sen sköljs bort.  Oftast duschar man i varmt vatten efter att man jobbat och då sätter sig flisorna än värre och man får klåda ett bra tag.
/CC
 
Hehe, häftig fondvägg där Miicke, hur har ni gjort i skarverna då? lade ni överlapp o skar rätt igenom, eller kant i kant?
 
Har också bara gott att säga om EasyCover. Har använt det i huvuddelen av huset, inklusive vardagsrum med släpljus. Var som sagt noga i skarvarna, se till att alltid sätta maskinskurna kanter mot varandra, dra ihop medan limmet är vått och tryck/dra sedan med en "tapetserspackel" i plast så får du osynliga skarvar. I hörnen använde vi latexfog innan vi målade, blev mycket bra. Lägg bara ner lite tid på underarbete + använd rikligt med lim. Har du betongväggar är det bra att mätta väggen med en billig färg (byggmax 100:-/10L) innan så minskar limbehovet. Dock ska man använda mer än vad man tror.
 
Vi tapesterade kant i kant..
Vi gjorde av med 10 liter lim på 5 rullar väv.. så som sagt spara inte med det!

Och det där med att för måla med billig färg är INGEN bra ide..
Underlaget är aldrig bättre än den svagaste länken har jag fått lära mig.
Billig färg ska man inte blanda in då e min åsikt.
Bättre att förlimma.. brukar oftast vara 50/50 metoden där..
Vi förlimmade alla väggarna med 2 liter lim utspäddt (1 liter koncentrerad). Och det funkade skitbra.
Kan dock vara andra blandnings rekomendationer på andra limtillverkare

Kanter och skarvar och sånt blev istortsätt osynliga efter målningen.
 
Hur är EasyCover hantera vid hörn (inner/ytter)? Hört att den bör skäras och skarvas i hörnen, alltså inte böja runt hörn. Detta medför mycket skärande och passande i en hall med dörrar, hörn och lufttrumma.

Går den att böja med värmepistol eller mjuknar den med mycket lim?

Är andra produkter lättare att hantera vid hörn so Silvans problemlösaren där det står i anonnsen att det ska funka, men praktiskt i verkligheten?

Mvh Pär
 
froo skrev:
Hur är EasyCover hantera vid hörn (inner/ytter)? Hört att den bör skäras och skarvas i hörnen, alltså inte böja runt hörn. Detta medför mycket skärande och passande i en hall med dörrar, hörn och lufttrumma.

Går den att böja med värmepistol eller mjuknar den med mycket lim?

Mvh Pär
Nope, mycket svår att böja. Du får skära till och lägga kant i kant. Använder du latex i fogen blir det kanonbra.
 
chris47 skrev:
[quote author=tuffeuffe link=1142536448/0#2 date=1142625972]Mina händer kliade som sat*n en hel natt efter en uppsättning så jag köpte latexhandskar i storpack till nästa jobb jag gjorde.

Uffe
Hej Uffe. Nu ska du få ett riktigt bra tips av mig. När man jobbar med glasfiber, isolering eller annat som innehåller små vassa partiklar som sätter sig i huden och kliar. Gör såhär: Duscha utsatt hud i kallt vatten i upp till en minut. Riktigt kallt altså. porerna drar ihop sig och trycker ut stickorna som sen sköljs bort.  Oftast duschar man i varmt vatten efter att man jobbat och då sätter sig flisorna än värre och man får klåda ett bra tag.
/CC[/quote]

Tack för tipset men jag törs nog inte testa nästa gång :)
Blev bara förvånad då jag tidigare isolerat ett stort garage i badbyxor och det var inga problem.

 
Vikingatag Uffe :) själv hade förmodligen sett ut som en kräfta efter ett sånt projekt....
 
De va väl inget. När jag var fyra år sprang jag och kastade mig helt näck i en hög med glasfiber. Såg ut som en mjuk säng ju.  :-X
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.