Hej. Har läst att Easy Cover fungerar fint att limmas på puts/betong. Har en skorstensmur mitt i en vägg som vi ska sätta Easy Cover på. Har spacklat muren prydligt slätt nu men börjar fundera - Det kanske inte är lämpligt att limma Easy Cover på muren? Den kan ju vara lite ljummen ibland men riktigt varm blir den aldrig. Ska jag lämna muren helt utan Easy Cover eller kan jag limma den även där? Kan jag sedan måla Easy Covern med en vanlig väggfärg eller måste man använda någon specialfärg där?
 
Du kan smälla upp easy cover på muren, och vare sig du gör det eller låter den vara spacklad så använder du vanlig väggfärg på denna yta. Det du bör fråga dig själv är varför du vill sätta upp armeringsväv? För att du inte får till ytan snyggt, för att det lätt spricker eller för att det är något du fått för dig att du bör göra? ;)
 
Tack för svaret Kesella - Väggen på varje sida om muren är av alla möjliga material, bakom dom borthuggna gareroberna så sitter en träskiva och på andra ställen är det gammal väv kvar och på en annan del av väggen är det spånskiva. För att få ett liknande utseende på väggen tänkte jag sätta Easy Cover eftersom bredspackling inte är min starkaste sida. Funderade bara på om man ska lämna just där skorstensmuren är och måla direkt på den spacklade ytan (som jag fått ganska slät med spackel)? Men om det inte är nån risk för att den ska ramla ner därifrån så sätter jag upp armeringsväven över hela väggen.
 
Om du vill få en likadan struktur runt hela muren så bör du sätta upp easy covern på alla sidorna, annars kommer du få en strukturdifferens. Sätter du den på den spacklade ytan är det ingen risk att den ramlar ned. Det som kanske kan vara lite problem är om det är rundade hörn eftersom den är ganska tjock, men jag antar att det är 90graders vinklar runt om?
 
Inga rundade hörn nej. Tack då vet jag hur jag ska fortsätta med jobbet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.