9 042 läst · 8 svar
9k läst
8 svar
Easee laddbox, möjligt att välja fas själv?
Kort bakgrund: Vi köpte easee laddbox och easee equalizer lastbalanserare för att ladda vår Passat GTE. Den installerades igår, alla 3 faser drogs till boxen, men den lastbalanserare jag blev rekommenderad funkar inte för mätaren vi har. Jag trodde vi hade kollat upp detta men mätaren har RJ12 P1/H1 och lastbalanseraren kräver RJ45. Tills en kompatibel lastbalanserare blir tillgänglig tänkte jag försöka att manuellt lastbalansera. Dvs se om det är någon fas som används lite mindre än de övriga generellt och låta easee använda denna.
Så till frågan: I easee-appen kan jag styra hur mycket ström som ska gå till alla faser och jag kan se vilken fas den laddar från. Men går det att styra vilken fas den ska ladda på? Alla gånger hittills så har den laddat på fas 1. Eftersom en lastbalanserare kan säga vilken fas den ska gå på tänkte jag att även jag via appen kunde bestämma det, men det är inte helt intuitivt hur det skulle gå till.
Så till frågan: I easee-appen kan jag styra hur mycket ström som ska gå till alla faser och jag kan se vilken fas den laddar från. Men går det att styra vilken fas den ska ladda på? Alla gånger hittills så har den laddat på fas 1. Eftersom en lastbalanserare kan säga vilken fas den ska gå på tänkte jag att även jag via appen kunde bestämma det, men det är inte helt intuitivt hur det skulle gå till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 134 inlägg
Det är bilen som väljer vilken fas den belastar, och det är alltid fas 1, den fas som L1 i laddkontakten. Kanske finns det bilar där man kan välja? Det handlar alltså inte om laddboxen, om inte både laddbox och bil är så moderna att laddboxen kan begära att bilen laddar från en annan fas. Jag känner heller inte till någon laddbox som kan växla fasordningen. Det skulle vara möjligt, men kostar ett par kontaktorer så det lär nog blir svårt att hitta en sådan om man inte bygger den själv. Man kan givetvis koppla om anslutande kabel till laddboxen, eller uttaget.
En annan sak jag är osäker på är om alla laddboxar stöder enfasladdning map lastbalansering? Man vill ju att den enbart ska mäta strömmen i L1 i det fallet. Det gör i så fall att laddbox och strömtrafo måste ha samma uppfattning om vilken fas som är L1.
En annan sak jag är osäker på är om alla laddboxar stöder enfasladdning map lastbalansering? Man vill ju att den enbart ska mäta strömmen i L1 i det fallet. Det gör i så fall att laddbox och strömtrafo måste ha samma uppfattning om vilken fas som är L1.
Jag har precis fått en Easee robot monterad med Enegic lastbalansering.
Bilen som laddas kan bara ta emot en fas, en laddhybrid.
Det roliga är att de första dagarna indikerade Enegic belastning på L2 när jag laddade och jag tänkte att elektrikern kanske förskjutit säkringen till boxen en plats på fas-skenan så att den började L2 och sen L3 och sist L1.
Döm om min förvåning när jag idag ser att när jag laddar så indikerar Enegic belastning på L1 helt plötsligt.
Verkar som det är något kludd mellan modulen som sitter på inkommande och mäter fasbelastningen och rapporteringen till appen. Ingenting är ändrat i installationen och roboten kan definitivt inte växla faser, min sladd till bilen är bara kontakterad på L1.
Bilen som laddas kan bara ta emot en fas, en laddhybrid.
Det roliga är att de första dagarna indikerade Enegic belastning på L2 när jag laddade och jag tänkte att elektrikern kanske förskjutit säkringen till boxen en plats på fas-skenan så att den började L2 och sen L3 och sist L1.
Döm om min förvåning när jag idag ser att när jag laddar så indikerar Enegic belastning på L1 helt plötsligt.
Verkar som det är något kludd mellan modulen som sitter på inkommande och mäter fasbelastningen och rapporteringen till appen. Ingenting är ändrat i installationen och roboten kan definitivt inte växla faser, min sladd till bilen är bara kontakterad på L1.
Vår Easee har fortsatt att rpaoortera belastning på olika faser trots att jag laddar med en 1-fas sladd.
Kontaktade Skårebo support som var väldigt trevliga. Deras förklaring till att vår Enegic och även Easee visar belastning på olika faser är att Easee-roboten kan byta fas efter belastning och styra det till L1 på bilen.
Med tanke på storlek på roboten har jag svårt att tro att det är så men dom var helt säkra.
Någon som har input på den?
Kontaktade Skårebo support som var väldigt trevliga. Deras förklaring till att vår Enegic och även Easee visar belastning på olika faser är att Easee-roboten kan byta fas efter belastning och styra det till L1 på bilen.
Med tanke på storlek på roboten har jag svårt att tro att det är så men dom var helt säkra.
Någon som har input på den?
Jag tror faktiskt att Easee kan använda olika faser dynamiskt. Det är svårt att hitta något svart på vitt om detta, men i FAQ skriver de detta:
Jag väntar själv på en Skårebo-installation av Easee + Enegic här hemma. Min fas 1 är redan lite tjockt belastad, så det vore bra om den kunde undvikas dynamiskt.
Equalizer är deras egna lastbalanserare. Om det ska funka måste ju laddboxen ha stöd för det.
Jag väntar själv på en Skårebo-installation av Easee + Enegic här hemma. Min fas 1 är redan lite tjockt belastad, så det vore bra om den kunde undvikas dynamiskt.
Jag har gjort ungefär likadant och jag får vår att växla endast mellan L1 och L2, den hoppar aldrig över till L3.
De gånger jag vill få den att byta om dne inte gjort det manuellt pausar jag bara laddningen i appen, startar den igen och då har den alltid skiftat fas.
Så Easee kan definitivt skifta fas när man laddar på en fas åtminstone.
De gånger jag vill få den att byta om dne inte gjort det manuellt pausar jag bara laddningen i appen, startar den igen och då har den alltid skiftat fas.
Så Easee kan definitivt skifta fas när man laddar på en fas åtminstone.
Liknande trådar
-
Blev jag bränd på Easee Home Laddbox?
Laddboxar & Elbilar -
Easee erkänner att man inte uppfyller kraven för laddboxar
Artikelkommentarer -
Easee laddbox blinkar grönt
Laddboxar & Elbilar -
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Artikelkommentarer -
Easee Laddbox manuellt ställa in när den ska starta och stoppa laddning möjligt?
Laddboxar & Elbilar