Vi bygger ett hus uppe på ett berg med en tuff tidsplan.
Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40. Endast personbil kommer vara tillåtet.
Innan de stänger av vägen meddelar vi att 10 ton fönster är beställda från Tyskland sedan 10 veckor tillbaka och att de kommer v41.
E.ON svarar att det inte är några problem eftersom de endast ska stänga av vägen v40.
Sent på fredagen v40 frågar vi för säkerhets skull om vägen kommer vara öppen måndag v41 så att leveransen kan ske.
Vi får då svaret att de är några timmar försenade och vägen kommer öppnas upp på måndag eftermiddag istället.
När långtradaren från Tyskland kommer som planerat är vägen fortfarande avstängd.
Vi får då i panik lösa det genom att lasta av alla 10 ton fönster på en annan plats som vi själva får ordna.
På den tillfälliga platsen finns ingen lastmaskin men vi lyckas få tag på ett företag som kan hjälpa oss efter någon timme.

Sedan börjar problemen på allvar.
E.ON skyller på sin entreprenör ATS Kraftservice och säger att de har hela ansvaret. Vi pratar då med projektledaren på ATS Kraftservice. Han lovar att hjälpa oss att ordna och bekosta en ny transport.
Så långt trodde vi att allt skulle ordna sig med en mindre försening.
Dessvärre öppnar de inte upp vägen alls på måndagen. Och inte på tisdagen heller. Inte heller på onsdagen. När vi kommer hem sent på torsdagen är det fortfarande avstängt.
Inte ett ljud från projektledaren på E.ON eller ATS Kraftservice trots att vi ber om svar och måste komma åt allt material.
Sedan får vi höra från annat håll att vägen har öppnats.

Vi har då tappat en vecka i tidsschemat och det börjar bli riktigt bråttom.
Veckan efter har vi en helikopter inbokad. Den ska lyfta fönsterna till glasrummet på taket.
Då väljer E.ON och ATS Kraftservice att stoppa huvudet i sanden. De svarar inte längre på våra mail.
Kranen vi bokat månader innan levereras till bygget (kostar 10 000 kr/dygn).
Vi står här med 10 ton fönster på fel plats, en kran som inte har något att lyfta och en helikopter bokad sedan långt tidigare. Fullt med hantverkare och företag som har planerat att utföra sina jobb.
Då tar vi tag i problemet på egen hand och bokar en transport så att iaf helikoptern kommer åt fönsterna som ska lyftas (helikoptern kostar 15 000 kr/timme).
Vi fortsätter att påminna E.ON och ATS Kraftservice men får ingen som helst återkoppling.

Vi får mer och mer panik och väljer att lösa nästa transport själva också. Vi bokar in första tänkbara tid. Tyvärr ingen som kan hjälpa till direkt så det blir en vecka längre fram.

Efter åtta dagar av total tystnad svarar projektledaren på E.ON att hon har haft problem med sin Outlook... (och inget telefonnummer finns i hennes mail/signatur).
Fascinerande hur en projektledare kan vara utan sin mail under så lång tid.
Fast hon hänvisar återigen till sin entreprenör.

Till slut svarar entreprenören ATS Kraftservice. Han vill nu bara betala en bråkdel av kostnaden.

När vi berättar om alla kostnader som uppkommit blir han mer eller mindre hotfull och kräver fullständiga underlag så att han kan ringa alla inblandade för att kontrollera att vi inte ljuger. Han skriver att 95% av alla deras ärenden är rent påhittade.

Vi svarar att vi uppfattar hans mail hotfullt samt redovisar alla företag och inblandade så han kan ringa runt som han önskar.
Han svarar efter någon dag att han nu vill lösa ärendet.
Efter en vecka får vi svaret att hans jurister tittar på saken.
När vi påminner igen svarar han...
- Jag är inte längre involverad. Ärendet är återigen överlämnat till E.ON. Suck.

Det har nu gått en månad. Det börjar komma fakturor som vi måste betala.

Etapp två. E.ONs "rådgivare" tar över ärendet och allt börjar om.
Vi är vid det här laget ganska less och frågar på nytt om vi pratar med rätt person eftersom E.ON redan har skickat oss vidare tidigare.
Jodå vi har nu hamnat helt rätt får vi som svar. Han lovar att titta på ärendet och göra en bedömning vad han tycker är rätt.

Efter ytterligare några veckor får vi äntligen svar.
Nu får vi höra nya bortförklaringar. "Det regnade så mycket", "det var er ordföranden i vägföreningen som hindrade er", "det är så mycket berg i området så det tog längre tid än beräknat (hela området ligger på ett berg).
- Nej ni har inte rätt till någon ersättning alls. E.ON och ATS Kraftservice har inte orsakat någon skada.
Vi kan vara "schyssta" och ge er 30 000 kr som Goodwill.
Entreprenören har hjälpt er på alla sätt och ordnat med tillfällig uppställningsplats mm.
Snacka om att vi tappade luften.
Vi sitter här med kostnader på över 150 000 kr helt orsakade av E.ON och ATS Kraftservice och får detta hån som svar.
Vi har helt själva ordnat uppställningsplats, lastmaskiner och nya transporter.
De har inte ens behagat att svara.

Vi försöker då få kontakt med E.ONs VD.
Han svarar helt vilseledd av sin rådgivare att de har varit så hjälpsamma och ordnat uppställningsplats mm.

Efter det väljer VDn att sluta svara på mail och telefon trots att vi verkligen vill få kontakt med honom.

Till slut svarar rådgivaren på E.ON att de kan titta på ärendet igen om vi skickar in alla underlag som styrker våra kostnader (allt annat finns som tur är skriftligt via mail).

Nu tio veckor senare svarar rådgivaren att de inte har gjort något fel och kommer inte ersätta oss trots underlagen som styrker våra kostnader.

Rådgivaren skriver att han "väljer" att inte svara på varför.

Sen det värsta av allt. Han avslutar med att skriva:
Se till att göra en föranmälan för elanslutning i mycket god tid för att undvika väntetider...
Vad har det med vägavstängningen att göra?
Min fru blev helt kallsvettig och uppfattade det som en direkt påtryckning/hot.

Den här E.ON-resan känns nästan overklig.
De gör precis som de vill. Och så har de monopol på vårt elnät.
Vad ska vi göra?

Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt.

Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp.

Mvh
Jakob & Petra
https://www.instagram.com/villa_alsvik/
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
shtob och 34 till
  • Laddar…
SarB
S Sulo skrev:
Vi bygger ett hus uppe på ett berg med en tuff tidsplan.
Mitt under bygget meddelar E.ON att de måste stänga av vägen i området för alla transporter v40. Endast personbil kommer vara tillåtet.
Innan de stänger av vägen meddelar vi att 10 ton fönster är beställda från Tyskland sedan 10 veckor tillbaka och att de kommer v41.
E.ON svarar att det inte är några problem eftersom de endast ska stänga av vägen v40.
Sent på fredagen v40 frågar vi för säkerhets skull om vägen kommer vara öppen måndag v41 så att leveransen kan ske.
Vi får då svaret att de är några timmar försenade och vägen kommer öppnas upp på måndag eftermiddag istället.
När långtradaren från Tyskland kommer som planerat är vägen fortfarande avstängd.
Vi får då i panik lösa det genom att lasta av alla 10 ton fönster på en annan plats som vi själva får ordna.
På den tillfälliga platsen finns ingen lastmaskin men vi lyckas få tag på ett företag som kan hjälpa oss efter någon timme.

Sedan börjar problemen på allvar.
E.ON skyller på sin entreprenör ATS Kraftservice och säger att de har hela ansvaret. Vi pratar då med projektledaren på ATS Kraftservice. Han lovar att hjälpa oss att ordna och bekosta en ny transport.
Så långt trodde vi att allt skulle ordna sig med en mindre försening.
Dessvärre öppnar de inte upp vägen alls på måndagen. Och inte på tisdagen heller. Inte heller på onsdagen. När vi kommer hem sent på torsdagen är det fortfarande avstängt.
Inte ett ljud från projektledaren på E.ON eller ATS Kraftservice trots att vi ber om svar och måste komma åt allt material.
Sedan får vi höra från annat håll att vägen har öppnats.

Vi har då tappat en vecka i tidsschemat och det börjar bli riktigt bråttom.
Veckan efter har vi en helikopter inbokad. Den ska lyfta fönsterna till glasrummet på taket.
Då väljer E.ON och ATS Kraftservice att stoppa huvudet i sanden. De svarar inte längre på våra mail.
Kranen vi bokat månader innan levereras till bygget (kostar 10 000 kr/dygn).
Vi står här med 10 ton fönster på fel plats, en kran som inte har något att lyfta och en helikopter bokad sedan långt tidigare. Fullt med hantverkare och företag som har planerat att utföra sina jobb.
Då tar vi tag i problemet på egen hand och bokar en transport så att iaf helikoptern kommer åt fönsterna som ska lyftas (helikoptern kostar 15 000 kr/timme).
Vi fortsätter att påminna E.ON och ATS Kraftservice men får ingen som helst återkoppling.

Vi får mer och mer panik och väljer att lösa nästa transport själva också. Vi bokar in första tänkbara tid. Tyvärr ingen som kan hjälpa till direkt så det blir en vecka längre fram.

Efter åtta dagar av total tystnad svarar projektledaren på E.ON att hon har haft problem med sin Outlook... (och inget telefonnummer finns i hennes mail/signatur).
Fascinerande hur en projektledare kan vara utan sin mail under så lång tid.
Fast hon hänvisar återigen till sin entreprenör.

Till slut svarar entreprenören ATS Kraftservice. Han vill nu bara betala en bråkdel av kostnaden.

När vi berättar om alla kostnader som uppkommit blir han mer eller mindre hotfull och kräver fullständiga underlag så att han kan ringa alla inblandade för att kontrollera att vi inte ljuger. Han skriver att 95% av alla deras ärenden är rent påhittade.

Vi svarar att vi uppfattar hans mail hotfullt samt redovisar alla företag och inblandade så han kan ringa runt som han önskar.
Han svarar efter någon dag att han nu vill lösa ärendet.
Efter en vecka får vi svaret att hans jurister tittar på saken.
När vi påminner igen svarar han...
- Jag är inte längre involverad. Ärendet är återigen överlämnat till E.ON. Suck.

Det har nu gått en månad. Det börjar komma fakturor som vi måste betala.

Etapp två. E.ONs "rådgivare" tar över ärendet och allt börjar om.
Vi är vid det här laget ganska less och frågar på nytt om vi pratar med rätt person eftersom E.ON redan har skickat oss vidare tidigare.
Jodå vi har nu hamnat helt rätt får vi som svar. Han lovar att titta på ärendet och göra en bedömning vad han tycker är rätt.

Efter ytterligare några veckor får vi äntligen svar.
Nu får vi höra nya bortförklaringar. "Det regnade så mycket", "det var er ordföranden i vägföreningen som hindrade er", "det är så mycket berg i området så det tog längre tid än beräknat (hela området ligger på ett berg).
- Nej ni har inte rätt till någon ersättning alls. E.ON och ATS Kraftservice har inte orsakat någon skada.
Vi kan vara "schyssta" och ge er 30 000 kr som Goodwill.
Entreprenören har hjälpt er på alla sätt och ordnat med tillfällig uppställningsplats mm.
Snacka om att vi tappade luften.
Vi sitter här med kostnader på över 150 000 kr helt orsakade av E.ON och ATS Kraftservice och får detta hån som svar.
Vi har helt själva ordnat uppställningsplats, lastmaskiner och nya transporter.
De har inte ens behagat att svara.

Vi försöker då få kontakt med E.ONs VD.
Han svarar helt vilseledd av sin rådgivare att de har varit så hjälpsamma och ordnat uppställningsplats mm.

Efter det väljer VDn att sluta svara på mail och telefon trots att vi verkligen vill få kontakt med honom.

Till slut svarar rådgivaren på E.ON att de kan titta på ärendet igen om vi skickar in alla underlag som styrker våra kostnader (allt annat finns som tur är skriftligt via mail).

Nu tio veckor senare svarar rådgivaren att de inte har gjort något fel och kommer inte ersätta oss trots underlagen som styrker våra kostnader.

Rådgivaren skriver att han "väljer" att inte svara på varför.

Sen det värsta av allt. Han avslutar med att skriva:
Se till att göra en föranmälan för elanslutning i mycket god tid för att undvika väntetider...
Vad har det med vägavstängningen att göra?
Min fru blev helt kallsvettig och uppfattade det som en direkt påtryckning/hot.

Den här E.ON-resan känns nästan overklig.
De gör precis som de vill. Och så har de monopol på vårt elnät.
Vad ska vi göra?

Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt.

Vi är mycket tacksamma för råd och hjälp.

Mvh
Jakob & Petra
[länk]
Ouff vad jobbigt! Har inga bra tips här, ni har ju som ni säger och vad det låter som rätten på er sida, men vill man tvista med den jätten? Undrar om ni kan skaffa ett bra ombud som försöker få till en bättre deal för er, kanske skulle E.on vara mer mottagliga om en jurist kontaktar dem och märker att ni vet att ni har rätt?
 
  • Gilla
Puckoliten och 3 till
  • Laddar…
S
Usch vilken trist historia. Det har ju blivit stora kostnader för er men man vet ju inte vad som är möjligt utan att känna till avtal och rättigheter. Kanske börja med Villaägarnas jurister, gå med där om ni inte redan är det, och konsultera dem om var/hur ni ska få vidare hjälp med detta. Vore väl mycket bra att få klart för sig många saker, t.ex. vad gäller tidsfrister ang. klagan o dyl. så att ni vet när ni behöver göra något.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
E
Har hört liknande historier om AtS kraftservice, mycket dålig planering ställer till det och Eon utför inte själva planeringen i fält. Peab som äger företaget.

Du behöver nog prata med din vägförening och få fram vad problemen egentligen bestått av.

Nästa gång Eon söker tillstånd att gräva kan man hålla på avtalet och kräva att föregående arbete får en upplösning.

Men en annan sak är att ni även behöver blicka framåt och inte låta detta suga all energi ur er, stora företag kan krångla hur mycket som helst så länge inget hamnar i media och även om det är en ansenlig summa så kan det mycket väl vara så att det inte är värt besväret i slutänden.

Bygga i berg kan nog tänkas bjuda på dylika överraskningar tyvärr men tryck på de knappar ni kan nu och låt de berörda förstå att ni aldrig kommer ge er eller släppa detta.

Och släpp det efter 2 veckor.

Lycka till.
 
  • Gilla
Sulo
  • Laddar…
Magnus E K
Lycka till med skyskrapebygget! (10 ton fönster är väl en tiopotens för mycket för ett vanligt hus?)
 
  • Gilla
  • Haha
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Ouff vad jobbigt! Har inga bra tips här, ni har ju som ni säger och vad det låter som rätten på er sida, men vill man tvista med den jätten? Undrar om ni kan skaffa ett bra ombud som försöker få till en bättre deal för er, kanske skulle E.on vara mer mottagliga om en jurist kontaktar dem och märker att ni vet att ni har rätt?


SarB SarB skrev:
Ouff vad jobbigt! Har inga bra tips här, ni har ju som ni säger och vad det låter som rätten på er sida, men vill man tvista med den jätten? Undrar om ni kan skaffa ett bra ombud som försöker få till en bättre deal för er, kanske skulle E.on vara mer mottagliga om en jurist kontaktar dem och märker att ni vet att ni har rätt?
Ja känns jobbigt. Vi ska prata med vår advokat. Har vi rätten på vår sida (vilket vi borde ha) kommer vi driva det vidare.
Skulle hellre lägga tiden på vårt bygge.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Usch vilken trist historia. Det har ju blivit stora kostnader för er men man vet ju inte vad som är möjligt utan att känna till avtal och rättigheter. Kanske börja med Villaägarnas jurister, gå med där om ni inte redan är det, och konsultera dem om var/hur ni ska få vidare hjälp med detta. Vore väl mycket bra att få klart för sig många saker, t.ex. vad gäller tidsfrister ang. klagan o dyl. så att ni vet när ni behöver göra något.
Bra tips! Vi ska gå med i Villaägarna.
 
  • Gilla
addeman66 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har hört liknande historier om AtS kraftservice, mycket dålig planering ställer till det och Eon utför inte själva planeringen i fält. Peab som äger företaget.

Du behöver nog prata med din vägförening och få fram vad problemen egentligen bestått av.

Nästa gång Eon söker tillstånd att gräva kan man hålla på avtalet och kräva att föregående arbete får en upplösning.

Men en annan sak är att ni även behöver blicka framåt och inte låta detta suga all energi ur er, stora företag kan krångla hur mycket som helst så länge inget hamnar i media och även om det är en ansenlig summa så kan det mycket väl vara så att det inte är värt besväret i slutänden.

Bygga i berg kan nog tänkas bjuda på dylika överraskningar tyvärr men tryck på de knappar ni kan nu och låt de berörda förstå att ni aldrig kommer ge er eller släppa detta.

Och släpp det efter 2 veckor.

Lycka till.
Tack för bra råd. Vi ska tycka på alla knappar som finns.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Lycka till med skyskrapebygget! (10 ton fönster är väl en tiopotens för mycket för ett vanligt hus?)
Vem har sagt att det är ett vanligt hus :)
Vi har närmare 20 ton glas totalt. 300 ton betong och 30 ton KL-trä.
 
  • Gilla
  • Wow
ItWasntMe och 8 till
  • Laddar…
C
S Sulo skrev:
Vi är övertygade att vi kommer vinna en civilrättslig process men det kan ta väldigt lång tid och vi har inte råd att ligga ute med flera hundra tusen mitt under vårt livs största projekt.
Tråkig situation! Men får man fråga var denna övertygelse grundar sig i?

Min magkänsla säger mig att det är extremt svårt att vinna ett skadeståndsmål när det gäller den typen av störningar.
Ni är så klart inte de första som råkar ut för något sådant och det finns rättspraxis inom området.
Detta fall: https://lagen.nu/dom/mod/2002:17 verkar t.ex. citeras frekvent.

Nyckelordet verkar vara huruvida avstängningen är motiverad ur ett samhällsnyttigt perspektiv, och jag misstänker att E.ON inte kommer att ha särskilt svårt att argumentera för detta.
Risken är att det blir en extremt segdragen och kostsam process som slutar i förlust.

På samma sätt är det så klart svårt att övertyga någon att frivilligt ge ut 150 000 i skadestånd om de tror att de kan komma lindrigare undan på något annat sätt. Det är förmodligen svårt att överhuvud taget hitta någon som ens har mandatet att besluta om en sådan ersättning i en sådan organisation.
 
  • Gilla
1234567890 och 1 till
  • Laddar…
Hej, det är tråkigt när sådant här händer. Det jag skulle göra är att kontakta den lokala tidningen, stora företag brukar inte vara sugna på att synas i media.. skriv gärna denna historia i den lokala facebook gruppen också. Min erfarenhet är att det kommer ge mer än att koppla in jurister mm.
 
  • Gilla
Heidina och 13 till
  • Laddar…
Låter för mig att 150000 kr är en fis i rymden jämfört alla ton som angetts:thinking:
 
  • Gilla
  • Wow
hakols och 10 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Låter för mig att 150000 kr är en fis i rymden jämfört alla ton som angetts:thinking:
Haha en ganska stor fis då
Min fru och jag bygger det här knasiga huset privat och själva. Vi har gjort allt på egen hand för att hålla nere alla kostnader. Frågat markägaren direkt om vi fick köpa mark. Sökt förhandsbesked och styckat av. Ritat och sökt bygglovet själva. Handborrat berget med Cobra för att göra en väg genom berget. Köpt så mycket det bara går på Blocket mm mm.

Då känns det ganska tungt när jätten E.ON klampar in och vänder uppochner på planering och ekonomi.

För oss är 150 000 kr väldigt mycket pengar
 
  • Gilla
muppenx och 27 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tråkig situation! Men får man fråga var denna övertygelse grundar sig i?

Min magkänsla säger mig att det är extremt svårt att vinna ett skadeståndsmål när det gäller den typen av störningar.
Ni är så klart inte de första som råkar ut för något sådant och det finns rättspraxis inom området.
Detta fall: [länk] verkar t.ex. citeras frekvent.

Nyckelordet verkar vara huruvida avstängningen är motiverad ur ett samhällsnyttigt perspektiv, och jag misstänker att E.ON inte kommer att ha särskilt svårt att argumentera för detta.
Risken är att det blir en extremt segdragen och kostsam process som slutar i förlust.

På samma sätt är det så klart svårt att övertyga någon att frivilligt ge ut 150 000 i skadestånd om de tror att de kan komma lindrigare undan på något annat sätt. Det är förmodligen svårt att överhuvud taget hitta någon som ens har mandatet att besluta om en sådan ersättning i en sådan organisation.
Fast det kan inte vara ok att strunta i att svara när vi står här med helikopter och kran som väntar.
Vi sa till veckor innan. De lovade att det skulle gå bra. Sedan valde de att inte ens svara under åtta dagar vilket orsakade den absolut största skadan för oss.
 
Vad var det som kostade 150 000:- att flytta 10 ton gods den sista biten fram till huset kan väl inte kosta en bråkdel av det?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.