De som bygger nytt i Trekanten, Ljungbyholm och på Öland får kraftiga höjningar i priset på anslutning till elnätet eftersom E.ON justerat sina prislistor.
Karin Pettersson och hennes sambo ska bygga hus i samhället Trekanten, 15 km utanför Kalmar. I sina kalkyler räknade de med att anslutningsavgifterna skulle ligga på 18 750 kr, dvs samma belopp som för granntomten där man anslöt sig till elnätet i fjol.

Du kan läsa blogginlägget här: E.ON chockhöjer avgifter för anslutning
 
G
Sätt in ett lågvoltsystem vedugn kakelugn batterier för hundratusen. och köp kraft av grannen
 
Jo det låter som det E.off vi känner. Dessutom är det ju så att de tror att alla månader är februari. De har bara spänning fram 28 dagar i månaden, BTDT
 
G
kvm betyder väl kvadratmeter eller? De bor alltså 15 kvadratmeter utanför Kalmar!
 
Det är fan inte klokt. Hela den här elmarknaden är uppåt väggarna, både vad gäller nätägarmonoplet och elprissättningen.
 
Idag fins teknik och kunnande för att slippa E-on och andra utsugare, räkna på hur mycket behov ni har ta sedan att bra ellernativ till att bygga en 220v anäggning utan nätanslutning.
 
Så där gjorde de i Norrköping för ett par år sedan, höjde från ca 22k till 66k. Fjärrvärmen ökar också konstant, nästan dubbel anslutningsavgift jämfört med kommunala bolaget i Finspång. Så blir det när allt ska privatiseras, så skyll er själva ni som röstat så, några hundralappar i plånboken äts snabbt upp av flera tusen dyrare avgifter.
 
Fortum tar lika mycket (67 000) för att ansluta mitt 35 kvm torp i Värmland trots att det är 20 m till stolpen på grannens tomt OCH att mitt hus tidigare varit anslutet till nätet och någon alltså redan betalat den här kostnaden en gång. Jag har skickat foton på gamla elcentralen och ingångarna för gamla ledningar på husets utsida men Forum hittar inte fastigheten in sitt register och därmed är det kört. Trots vittnesmål från både hantverkare och tidigare boende. Det blir egen el för min del. Solpaneler och snurra på taket. Men det kräver en del jobb och naturligtvis pengar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.