Jag hade Falken från LB-hus som ett av mina topp10, men det fick man ju snabbt glömma. Pratade idag med en försäljare och den billigare varianten kostade drygt 2,4 milj. Med tomt och andra kostnader skulle det ju bli över 3 milj. Usch. Gick in o kollade lite på Pärlugglan istället ;D...
Annars verkade det ju som LB-hus hade bra standard och det är ju positivt. Ballingslöv- kök, parkett i hela huset, klinker i hall, i klädvård o i badrum.
 
Ingen större skillnad mot andra om du frågar mig.....
 
Jo. det tycker jag verkar mkt!
Vi bygger ett 1 1/2-pl hus med Hjältevad och det går på 2.4 mkr totalt - dvs med grund, tomt (390 000), V/A, el, lagfart, pantbrev etc. Då ska tilläggas att vi dessutom saftade på med tillval för 555 tkr! För det får vi inredd öv, körsbärskök m vitrin och spotar i tak, rostfria vitvaror, kakel o klinker i 2 badrum, ryggåstak på öv samt balkong, vattenburen värme på öv samt två x-tra fönster. Bra pris tycker jag!
Pris för enbart huset, exkl alla tillval, ligger på ca 1 150 mkr, men då hann vi skriva på innan prisregleringen i våras som låg på ca 3%.
Väljer man standardlösningen så får man ändå ett fint hus - det är bara vi som vill ha lite mer ;)
 
Jodå! Älvsbyhus har ingen sån standard och inte Smålandsvillan heller , med klinker och golvvärme t.e.x! Köket i Älvsbyhus är ju apfult, enligt mig. Skulle i och för sig kunna bygga Älvsbyhus. ,men då vore jag tvungen att göra nåt åt köket. Jag jämför ju dom billigare husen... I de lite dyrare husen är det ju förstås standard. Rätta mig om jag har fel...
 
Just ja.....

Det är Ballingslövkök och ekparkett i Hjältevadshusen också som standard. I klädvård och bad är det dock våtrumstapet och pvc-matta som gäller.
 
Jag svarade alltså på Expertens inlägg ovan!
 
Vilket hus bygger ni ,Mia_D? Lät intressant...
 
Vi bygger ett Björken med Hjältevad.

En annan fördel med dem är att du kan påverka planlösningen en hel del - utan kostnad!!
 
Fint hus. Det kanske är ett alternativ för oss. Vad har ni ändrat på i planlösningen? Jag tyckte att vardagsrummet var i minsta laget, men man kanske kan ta bort nån vägg nånstans??? :D
 
Dyrt är det nog att bygga. :p
 
Det är DU som jämför... ???
Det vi är ute efter är ett hus som vi har råd med :), som är snyggt oavsett om det är standard eller tillval. Antingen ett billigt hus där man får välja till en massa gobitar eller ett lite dyrare hus där gobitarna redan finns... Jag är öppen för det mesta. Man bildar sig rätt snabbt en uppfattning om de olika företagen o deras hus.
Efter att ha varit på Husexpo i Stockholm, tänker jag i allafall inte köpa mig ett Borohus. När började hustillverkare Lappa o Laga??? Inte fint att visa sina kunder...
Ska föresten gå in o kika på Falken.
 
Nu är jag nog lite snurrig i huvudet! Det var ju Falken jag ville ha från början (om jag som du hade haft 1 miljon till på fickan). DET huset behöver jag ju inte gå in o kolla på. Det är redan synat i sömmarna... :-[
 
Breka skrev:
Fint hus. Det kanske är ett alternativ för oss. Vad har ni ändrat på i planlösningen? Jag tyckte att vardagsrummet var i minsta laget, men man kanske kan ta bort nån vägg nånstans??? :D
Ja, v-rummet är lite litet, men vi har samma size på det idag så vi vet att det går :). Dessutom har man ju ett allrum till på öv.

Vi har valt planlösning 1 på både bv och öv, fast spegelvänt mot det du ser på deras hemsida. Vi såg det i ett visningshus och föll som en fura.

Ändringar vi valde att göra:

2 kvm större sovrum på bv - dvs vi flyttade väggen en aning in mot köket så att sovrummet rymmer en garderobsvägg "bakom" dörren. Därmed satte vi också in ett fönster till (är lite bortskämda med ett sovrum på 20 kvm idag, med direktutgång till altan och 3 fönster. Därför kändes det viktigt med ett ngt större och ljusare sovrum för vår del)
Detta gör förstås att köksytan minskar med motsvarande yta.

Större badrum på öv - till det tog vi en del av förrådet och det för att få rummet helt rektangulärt och därmed få bort den lilla nischen vid toan som finns i standardlösningen. Istället för dusch sätter vi in ett hörnbadkar.

Dessutom fick vi en ofrivillig ändring iom att vi ska ha braskamin (ja, det glömde jag ju nämna som tillägg) i v-rummet på bv. Då röret går upp genom ena sovrummet på öv så var man tvungen att flytta sovrumsväggarna en aning in mot allrummet på öv. För att inte riskera ett för litet allrum där uppe valde vi därför att flytta in väggen med motsvarande mått (ca 30 cm) i det sovrum som ligger brevid badrummet - alltså mittemot de sovrum vars väggar flyttades ut (phu, det låter krångligt det här men jag hoppas du förstår :-/.
Vi kände att det sovrummet ändå skulle vara tillräckligt stort för de småknoddar vi har :).

Ja, det borde vara allt - men som sagt.... Planlösningarna får man rumstera om med ganska fritt och vi informerades om att det fanns ca 100 olika lösningar redan, för ett och samma hus!!!! Så vill Ni flytta ngn vägg till förmån för v-rummet så torde det inte vara några större problem gissar jag.

/Mia
 
Intressant att ni fick göra så många ändringar på ert hjältevads hus. Det är ju jättebra. Ni får säkert ett fint hus. Undras hur det går för oss...Det är sååå svårt att bestämma vilket hus man vill ha. Vi är i och för sig ute i god tid. Ska nog inte börja "allvaret" förrän nästa sommar tidigast.
 
Hej Mia.
Är det pris för nyckelfärdigt hus? Entrprenad?
Och vart bygger Ni någonstans?

Mvh
Steve_O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.