Hejsan...

Har en rörmockare som har börjat att dra rör för element samt för en ny gästtoalett...

vi kom överrens att han jobbade mot löpande räkning, och när han skickade in sin första faktura så blev jag misstänksam mot materialkostnaden, som är tydligs specificerad i hans faktura, och när jag checkar mot rinkaby rör's priser så vill han för elementrören (6 rullar 12mm Presol plus (finns det kvalitetskillnad på dessa?)) ha 9038 kr utan moms när Rinkabyrör tar 8910 INKL moms... och ännu värre för avloppsdelarna som enligt mig är värda ca 900 kr så vill han ha 3204 kr utan moms...

Hur stora påslag har en hantverkare rätt att ta ut?! vi har inget skrivet kontrakt eftersom vi körde mot löpande räkning...

Lite support tack... innan man påbörjar battaljen...

edit. Argumenten att han köper sina grejer någon annanstans håller inte för rörböjaren eftersomhan när vi diskuterade berättade att han köper sina grejer från rinkaby's"
 
Det finns säkert någon prislista enligt hans prissättning i botten, kanske också med viss rabatt till dig (den största rabatt jag haft på en officiell prislista var över 70%, och då undrar man "varför gör man sådana listpriser". Svaret är att alla utom kunden tjänar pengar på detta, och papper och trycksvärta är ändå så billigt).

Stoppa hantverkarens fortsätta inköp (om sådana finns) och se resten som lärpengar. Det kunde blivit mångdubbelt värre för dig om det gällt än större uppdrag. Dessutom är det inte säkert att du jämför "äpplen med äpplen" prismässigt, men detta lär säkert hantberkaren kunna på sina fem fingrar.
 
Man kan ej jmf med Rinkabyror då de antingen är en av Sveriges billigaste rör-affär...

Ska man ta hänsyn till tillverkarnas "rekommendations"-priser då har du inget att gå på...

Att man säljer produkter billigare än rekommenderat pris är upp till var och en.

En del har låga timpeng men tar fullt pris på produkter. En del har hög timpeng
men tar lite för produkter.
 
A
Coolman skrev:
Man kan ej jmf med Rinkabyror då de antingen är en av Sveriges billigaste rör-affär...

Ska man ta hänsyn till tillverkarnas "rekommendations"-priser då har du inget att gå på...

Att man säljer produkter billigare än rekommenderat pris är upp till var och en.

En del har låga timpeng men tar fullt pris på produkter. En del har hög timpeng
men tar lite för produkter.

Men det står ju i första inlägget att rörmokaren faktiskt köper in sina delar från just Rinkaby, då är det ju konstigt att han ska ha sådant påslag jämfört med om en privatperson köper hos Rinkaby.
 
Som Fogarbo nämnde tar de mycket i Påslag. Är det en standardpåslag i hela branchen är det inte så mycket att göra.

Att han köper från Rinkabyror misstänker jag att han ej tar dem i deklaration
då han kan köpa in dem som privatperson. Hur han gör med den specade
fakturan till SWE-monstro och internt endast deklarare jobbet är kanske annan
historia...

Jag sysslande med dataprodukt-inköp för ett tag sedab och det var billigare att
köpa från nån ÅF än själva Grossiten! ;)
 
Normalt brukar installatörer(rör, luft, el) köra prislista från ahlsell eller dylikt -10 eller 15%. Detta är ibland rena rånet och i andra lägen gratis affär vill jag påstå. Viss deltaljer gör man ända upp till 150% vinst på andra ingenting...Personligen vill jag sällan skriva på avtal med prislistor (det får man tolka hur man vill).
 
Att hålla på och sälja material utan att tjäna pengar på det fungerar inte i långa loppet. Det tar tid att beställa, det tar tid att ta emot gods som körs hem, det tar tid att konstatera att gumminippeln man behöver är slut, och att man får åka någon annanstans och köpa den. Det tar tid att bokföra och betala räkningar för sina inköp, samt att man får ligga ute med pengarna tills uppdragsgivaren betalat. Man binder kapital i lager och det krävs dessutom lokaler för att förvara allt material.

Varför skall inte en hantverkare få ha 30% marginal för detta jobbet?
 
Om rörkillen köper delarna från Rinkaby så kan han ju inte börja fakturera enligt Ahlsells prislista, om ni inte har det inskrivet i något kontrakt.

Rimligt är väl 5-15% påslag på inköpspriset, om inte annat avtalats, (exempelvis enligt prislista).
 
Swetrot skrev:
Att hålla på och sälja material utan att tjäna pengar på det fungerar inte i långa loppet. Det tar tid att beställa, det tar tid att ta emot gods som körs hem, det tar tid att konstatera att gumminippeln man behöver är slut, och att man får åka någon annanstans och köpa den. Det tar tid att bokföra och betala räkningar för sina inköp, samt att man får ligga ute med pengarna tills uppdragsgivaren betalat. Man binder kapital i lager och det krävs dessutom lokaler för att förvara allt material.

Varför skall inte en hantverkare få ha 30% marginal för detta jobbet?
Det kanske han kan få ha, men mycket av det du tar upp skriver han/hon tid på och i det läget kanske 30% blir mycket påslag.
Klart han ska ha betalt men inte med både påslag och timpeng. antingen eller INTE både ock.
 
Hade precis samma problem trots att vi disukterade det innan och under jobbet. När fakturan kom sparkade jag honom och erbjöd honom en summa mitt emellan den han begärt för materielen och vad samma kostar på Rinkabyrör mot att jag skulle betala direkt och att vi aldrig behövde höras igen efter det.
 
Tja, löpande räkning är löpande räkning.........


Om man inte kan få ett fast pris på hela arbetet så kanske man kan få ett fast pris på materialet och sedan löpande på arbetstiden.
 
volvo skrev:
Tja, löpande räkning är löpande räkning.........


Om man inte kan få ett fast pris på hela arbetet så kanske man kan få ett fast pris på materialet och sedan löpande på arbetstiden.
Tycker du att löpande räkning betyder att vilka påslag som helst på material skall accepteras?
 
Nej, men det är ju isåfall upp till dig att bevisa att prisnivån är manipulerad.
Jag rekommenderar att man skriver ordentliga avtal, helst till fast pris.
Om det trots allt är löpande räkning som är det enda som går att få tag på så bör man spika ett fastpris på materialet eller enligt en angiven prislista med överenskommet påslag.

Tyvärr sker oftast dessa typer av jobb på alltför lösa boliner och fakturan kommer som en chock. (som i detta fallet)
Vem skulle gå till mataffären och handla utan att det fanns prislappar på varorna?
Varför agera annorlunda för att vi handlar en hantverkare?
 
Mikael_L
volvo skrev:
...
Vem skulle gå till mataffären och handla utan att det fanns prislappar på varorna?
Varför agera annorlunda för att vi handlar en hantverkare?
Jag t.ex.
För jag måste faktiskt äta varje dag, vare sig jag får en chock i kassan eller inte.
 
volvo skrev:
Nej, men det är ju isåfall upp till dig att bevisa att prisnivån är manipulerad.
Jag rekommenderar att man skriver ordentliga avtal, helst till fast pris.
Om det trots allt är löpande räkning som är det enda som går att få tag på så bör man spika ett fastpris på materialet eller enligt en angiven prislista med överenskommet påslag.

Tyvärr sker oftast dessa typer av jobb på alltför lösa boliner och fakturan kommer som en chock. (som i detta fallet)
Vem skulle gå till mataffären och handla utan att det fanns prislappar på varorna?
Varför agera annorlunda för att vi handlar en hantverkare?
Enligt konsumettjänstlagen gäller vid småhusentreprenad det priset (eller hur priset skall beräknas) som konsumenten uppger har avtalats.
Fnns det inget skriftligt avtal är det alltså konsumentens ord som gäller,
SWE_Monstro kan alltså påstå att de har kommit överens om att Rinkabyrörs priser skall gälla och då är det också det som gäller om nu inte entreprenören har något skriftligt avtal som säger något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.