Fick precis ett samtal från min byggare om att mitt nybygge kräver en "återvinningsventilation" med ett fläktsystem och installation över hela huset.

Jag bygger i södra Skåne ett leca hus med 350 mm termoblock, huset är på 208 m2 boyta och skall värmas med jordvärme ev tillsammans med NIBE 1245.

Jag fick ett pris på 125 000:- + Moms, kan detta vara rimligt ??

Tacksam för några utlåtande, då jag känner mig helt utlämnad :(
 
Ja fläkt kanaler kostar men titta på en frånluftsvärmepump med inbyggd återvinning.
Ett annat allternativ är airmax?
Då slipper du kanalerna
 
Skall du ha bergvärme finns möjlighet att använda "frånluftsmodul" som återvinner värme till borrhål/markslinga.
Fungerar som en frånluftsventilation för övrigt med friskluftsventiler i väggarna.

Men eftersom det är ett nybygge har ingen (kommunen) krävt att du skall ha ventilation, eller byggaren som fixar allt?
 
B
var glad över att du "tvingas" sätta in FTX, det är grymt bra. då separerar du ventilationen med värmesystemet, samt att du får möjlighet till nattkyla osv, bättre inomhusklimat.

när vi flyttade in i vårt hus visste jag knappat att vi hade det, men det blir väldigt bra luft inne...

tror de flesta som inte varit i såna hus inte tänker på hur bra det blir, det gjorde i alla fall inte jag innan jag märkte skillnaden.

men kolla lite på luftbutiken.se eller andra med för den delen och jämför priserna.
 
Det finns "Gör det själv"-paket för FTX till en bråkdel av de 125 000 + Moms.
 
Finns det någon ventilationsritning eller är det ritat själv? Eftersom det är nybygge kan det löna sig att ta in offerter, speciellt om det finns ritningar går det ofta att pressa priser då det finns bra underlag för installationen
 
trendig skrev:
Fick precis ett samtal från min byggare om att mitt nybygge kräver en "återvinningsventilation" med ett fläktsystem och installation över hela huset.

Jag bygger i södra Skåne ett leca hus med 350 mm termoblock, huset är på 208 m2 boyta och skall värmas med jordvärme ev tillsammans med NIBE 1245.

Jag fick ett pris på 125 000:- + Moms, kan detta vara rimligt ??

Tacksam för några utlåtande, då jag känner mig helt utlämnad :(
En FTX-anläggning ska du ha, det är jättebra.

Själva aggregatet kostar ca 20000, rören lika mycket. Säg att man lägger en arbetsvecka på installation (40 * 400:- = 16000) vilket är väl tilltaget, så är du uppe i 56000. Det är ungefär 100000 mindre än vad din byggare begär.

Sen undrar jag på hur det är planerat. Det låter som om du är mitt uppe i bygget. Kom man på det NU, att det behövs ventilation?
 
För det första är jag för "återvinning" av energi, jag skall själv inom kort påbörja installation av FTX-system i nybygget, men jag undrar vad det är som KRÄVER FTX, det kan i ditt fall vara ok med bara F (frånluft).
Eller vill byggaren göra en hacka?
 
Kom på, är det byggaren som sköter allt eller är det, vad heter det nu, delad entreprenad (eller vad det nu heter...)...

Du kanske ska begära offert från annan ventilationsfirma på närmsta ort..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.