Vad har ni fått betala för era bygglov?

Fick betala nästan 44000 för mitt bygglov + bygganmälan! Är inte det mycket? Brorsan fick betala 28000 i samma kommun för bara tre år sen.

Får väl trycka i mig all fika jag kan se på samrådsmötet. Sen ska de få höra att de är jävligt dyra.

I ett bygglov betalar man väl i stort för utsättning, samrådsmöte och detaljplan? Brorsan ligger under samma detaljplan så den bör ju inte ha blivit dyrare.
 
Kommunen har väl en prislista? Då kan du ju se om du betalat vad du skall betala.
 
Kan tilläggas att utsättning som regel inte ingår i bygglovsavgiften (vissa kommuner kan kanske ha avvikande åsikt), eller kan iaf förhandlas bort, eftersom det är en tjänst du kan köpa av vilken kompetent mätningsfirma som helst.
 
Hoppsan!

14400:- i Laholm inklusive samråd, utsättningskontroll, planavgift etc.

//KoW
 
Nu är det inte i Uppsala kommun jag ska bygga, de var ju faktiskt ännu dyrare.

Hur kan det skilja så oerhört mellan olika kommuner? Tycker det är lite orimligt.

Skatten i kommunen är dessutom en av sveriges högsta, så det är ingen ursäkt.
 
Som regel är det billigare i landsbygdskommuner, och det beror främst på vilket arbete bygglovhandläggaren behöver lägga ner. I en tätort kryllar det av detaljplanebestämmelser, servitut, ledningsrätter, gemensamhetsanläggningar, lokala förordningar och andra restriktioner i byggandet, och bygglovhandläggaren måste kolla bygglovsansökan mot allt detta. Priset SKA ju motsvara de faktiska kostnader kommunen har, men:

Glesbygdskommuner kan nog tänkas subventionera bygglovsavgiften lite, för annars skulle det bli ännu mindre attraktivt att bygga nytt på orten (och alla kommuner vill växa...). Tar du däremot en större stad som Uppsala så är min gissning att stadsbyggnadsnämnden nog vet att "hit vill folk flytta ändå", och kan därför sätta en högre avgift eftersom de vet att bygglovskostnaden inte är den faktor som avgör om någon väljer att bosätta sig i Uppsala eller ej.
 
Redigerat:
Vi betalar drygt 41 000 i Vallentuna + 7 000 för nybyggnadskarta. Utsättningen tillkommer också. Sedan så var det 380 000 i va och vägavgift också. Jag antar att det tar så mycket betalt de bara kan.
 
Tillbyggnad i Göteborg 100kvm
- 7.000:- bygglov
- 36.000:- planavgift

När vi var på stadsbyggnadskontoret och gick igenom ritningarna frågade vi vad bygglovet ungefär skulle kosta. 6-7000:- svarade hon då, inte ett ord om detaljplanavgiften.... blev en överaskning när fakturan kom.

Bygganmälan tillkommer också har vii förstått samt lägeskontroll när allt är klart.
 
Får man sätta ut huset själv och slippa den avgiften? Skiftar säkert från kommun till kommun, får väl fråga på samrådsmötet. Vi har laserutrustning och kan sätta ut själva, brorsans hus satte pappa ut, när kommunen kom och kontrollerade hade de inget att anmärka på placeringen iaf.
 
Se delvis mitt svar i inlägg #3. Om du kan bevisa din mättekniska kompetens (utbildning + några års praktisk erfarenhet) så kan du ansöka om utstakningstillstånd hos kommunen för att sätta ut ditt eget hus. Men jag tror kanske inte att alla kommuner tillåter det, så fråga först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.