Hej!

Höll som bäst på att förbereda för en fönsterinstallation i det tilltänkta badrummet då det slog mig att detta kanske kräver bygglov? - Och mycket riktigt, 3300:- kommer det att kosta och ta 3 månader (!!!) - hur f*n gör man nu?? Finns det genvägar? Fönstret ska (skulle) sitta i garagedelen som ansluter till badrummet efter viss ommöblering av väggarna... och hela designen hittills bygger på att det sitter ett fönster där jag tänkt.. =(.. Hur har ni andra gjort? Kostade det verkligen mer än fönstret för att få bygglov och hur ofta blir man nekad?

Även om jag sväljer kostnaden, vilket är upprörande då man tror att inköpet på 2 mille berättigade mig till att göra (nästan) som jag ville i mitt eget hus. så kan jag ju för f*n inte vänta 3 månader på att någon byråkrat ska stämpla ett papper... förhandsbesked, har jag läst, men det kostar väl ännu mer? Gud vad jag ogillar att bo i sverige ibland... ironin i det hela är att jag kan slänga upp ett bygge på 15m2 var som hellst på tomten sålänge det är 4,5m från grannarna, men jag får inte sätta upp ett litet fönster i garaget? - Pinsamt..

Shit..

//Marcus
 
Fattar jag dig rätt (mellan raderna) att du skall ta en del av garaget i anspråk för badrum? I så fall är det nog lite mer än ett fönster du behöver bygglov för.
 
hempularen skrev:
Fattar jag dig rätt (mellan raderna) att du skall ta en del av garaget i anspråk för badrum? I så fall är det nog lite mer än ett fönster du behöver bygglov för.
Nä, inte riktigt, badrummet ligger i angränsning till bastu och tvättstuga som alltid legat där.. dock så ligger denna delen i samma "utbyggnad" som garaget (det sitter ihop med huset) så utifrån sett så hamnar fönstret i delen som ser ut som del av garaget... så utifrån skulle det se ut som ett fönster till garaget..

Nu när du påpekar det så hade jag ingen tanke på att byråkratin kanske hade ett o annat att säga om detta också? - Den konstruktören/arkitekten jag anlitade för konsultation sa att sålänge delen mellan garage och "bodel" är avgränsad med en luftsluss så krävs inget bygglov/anmälan för att riva väggen till bastun?

Som du skrev ovan kanske jag fick än mer problem nu...

//Marcus
 
Utan att gå in på andra förändringar du gör i denna ombyggnationen så skulle jag själv resonera så här. Sitter fönstret synlikt från gatan eller granne? Syns det inte från gatan, vem skulle klaga? Finns det en granne som ser det, kolla med grannen.
Man får vara lite praktisk i vissa sammanhang.
 
  • Gilla
Knetha
  • Laddar…
Svar på ditt nästa inlägg; Vem skulle upptäcka din ombyggnation inomhus om det endast är "mindre" förändringar.
Skulle tro att de flesta på detta forumet på ett eller annat har brutit mot bygglovsregler. Observera att jag inte uppmuntrar till att bryta mot regler utan bara resonerar retoriskt hur stor sannolikheten är att ditt eventuella regelbrott skulle upptäckas.
 
Mikael_L
Sen beror det tyvärr på vilka grannar man har.
Det finns människor som saknar ett eget liv, och därför tycker det är höjden av vettig sysselsättning att anmäla allt och alla de ser.
Har man sådana grannar bör man nog se upp.
 
AndersS skrev:
Utan att gå in på andra förändringar du gör i denna ombyggnationen så skulle jag själv resonera så här. Sitter fönstret synlikt från gatan eller granne? Syns det inte från gatan, vem skulle klaga? Finns det en granne som ser det, kolla med grannen.
Man får vara lite praktisk i vissa sammanhang.
Det är det som är grejjen, fönstret skulle bli ut mot gatan, men det finns inga hus mittemot utan bara "genomfart", samt, fönstret skulle ändå alltid blockeras av min bil som står på uppfarten precis utanför.. fönstret kommer bli frostat utan insyn, det är ljuset (och designen) jag är ute efter..

Problemet är att jag tror det finns en del "snokiga" typer på denna gata då den tydligen tillhör de "finare" kvarteren.. och då syftar de nog på prislappen för området i sig ser ut som skit! För en inflyttad som jag som rycker på axlarna så hade man kunnat "fuska" lite, men de infödda idealisterna med laserskurna gräsmattor kommer nog skrika sig fördärvade om de kan...

//Mac
 
hmmm... 3300 låter bra mycket! nu bygger jag visserligen inte nytt men renoverar mitt gamla hus ganska kraftigt. straxt över 1900 bagis fick jag pröjsa för mitt bygglov som omfattar: nya fönster med helt ny storklekar (förutom 3 som bibehåller), borttagning av fönster jag inte vill ha längre, ny jättealtan som går runt nästan hela huset, ny lite störrre balkong än den gamla samt en helt ny typ av ytterdörr.

och det tog inte mer än 1,5 månad innan jag fick godkänt med papper hem i lådan + inbetalningskort.
 
AndersS skrev:
Svar på ditt nästa inlägg; Vem skulle upptäcka din ombyggnation inomhus om det endast är "mindre" förändringar.
Skulle tro att de flesta på detta forumet på ett eller annat har brutit mot bygglovsregler. Observera att jag inte uppmuntrar till att bryta mot regler utan bara resonerar retoriskt hur stor sannolikheten är att ditt eventuella regelbrott skulle upptäckas.
Hmm hur är reglerna då? hur ska jag tolka en bastu om inte boarea? Tvättstuga och bastu har alltid varit inritade och godkända i ursprungsritningarna från kommunen, det enda jag gjort är att öppna upp en dörr till utrymmet från det existerande badrummet... hur kan detta vara bygglovspliktigt?

Som svar på hur sannorlikt det är att någon ska upptäcka regelbrottet (om det nu är det?) så bedömmer jag det som ganska högt då de säkert undrar vad jag ska med ett fönster i garaget till =)

MVH: Marcus
 
moddha skrev:
hmmm... 3300 låter bra mycket! nu bygger jag visserligen inte nytt men renoverar mitt gamla hus ganska kraftigt. straxt över 1900 bagis fick jag pröjsa för mitt bygglov som omfattar: nya fönster med helt ny storklekar (förutom 3 som bibehåller), borttagning av fönster jag inte vill ha längre, ny jättealtan som går runt nästan hela huset, ny lite störrre balkong än den gamla samt en helt ny typ av ytterdörr.

och det tog inte mer än 1,5 månad innan jag fick godkänt med papper hem i lådan + inbetalningskort.
Va? - Jag bygger inte nytt.. jag vill bara sätta in ett till fönster i mitt renoverade badrum... Men nu fick jag en idé.. om jag ändå ska ut med cashen så ska jag jävlaremig rita in mitt nya uterum, 2 nya förnster mot söder, pool, inglasningen på balkongen samt de 2 takkupor jag ämnar bygga på ovanvåningen haha, nu ska de få jobba för slantarna.. =)

//Mac
 
Smart drag att ta flera saker på samma gång. Vi har nyligen fått bygglov för ett par dörrar till ett uterum. Detta tog 3,5 månader och kostade 1500kr, till saken hör att vi redan hade bygglov för taket som är på 20kvm. Tillråga på allt begärde de in extra planritningar med uterummet inritat, det räckte inte med fasadritningar på uterummet som det stod på hemsidan.
 
Hej

Måste bara en liten fråga från en som inte har koll på detta...
Om man ansöker om bygglov för tex ett extra fönster, som i detta fall, kostar det x kr.
Men om jag ansöker om tex 4 nya fönster, en altan, och lite annat lull lull, kostar det då fortfarande x kr??
 
Kostnaden varierar från kommun till kommun. När det gäller ombyggnad/tillbyggnad räknar många kommuner en kvm kostnad baserad på ytan av de rum som påverkas. När det gäller detaljer som enstaka fönster elller liknande tror jag att det är vanligt med en fast kostnad, som ev. adderas per detalj. men generellt så är det nog alltid totalt billigare att söka för så mycket som möjligt på en gång, jämfört med att ex. gå in med 3 ansökningar efter varandra.

Här i Stockholm har jag hört att handläggningen av enklare saker som ett nytt fönster kan fixas över disk, alltså ingen handläggningstid överhuvudtaget. Förutsättningen är givetvis att det inte är några problem med detaljen. Om huset ex. redan tidigare bryter mot detaljplanen (typ någon kvm extra) så måste alla grannar höras om alla förändringar, även de som inte kan se fönstret.

Jag funderar på om den relativt höga kostnaden som trådskaparen har fått kan bero just på grannehörande, har för mig att det kostar 2500 här i Stockholm.
 
Tack för svaret, var bara lite intreserad.
Alltid så lär man sig något nytt, som i detta fall.
 
hempularen skrev:
Kostnaden varierar från kommun till kommun. När det gäller ombyggnad/tillbyggnad räknar många kommuner en kvm kostnad baserad på ytan av de rum som påverkas. När det gäller detaljer som enstaka fönster elller liknande tror jag att det är vanligt med en fast kostnad, som ev. adderas per detalj. men generellt så är det nog alltid totalt billigare att söka för så mycket som möjligt på en gång, jämfört med att ex. gå in med 3 ansökningar efter varandra.

Här i Stockholm har jag hört att handläggningen av enklare saker som ett nytt fönster kan fixas över disk, alltså ingen handläggningstid överhuvudtaget. Förutsättningen är givetvis att det inte är några problem med detaljen. Om huset ex. redan tidigare bryter mot detaljplanen (typ någon kvm extra) så måste alla grannar höras om alla förändringar, även de som inte kan se fönstret.

Jag funderar på om den relativt höga kostnaden som trådskaparen har fått kan bero just på grannehörande, har för mig att det kostar 2500 här i Stockholm.
Trådskaparen här, huset ifråga är inom detaljplan i Halmstad kommun, kan inte se att det skulle avika från planen då mitt hus om möjligt är mindre än grannarna's med samma tomtyta.. enda dispensen är för det vidbyggda garaget på 60m2 men det är jag inte ensam om på gatan...

Läste dock något om reviderade priser för ansökan om bygglov för att de har varit "orimligt" låga hittils och numera ska vara baserade på prisbasbelopp istället, med en lägsta avgift på 1/10-del eller så (kommer inte ihåg), kan ju vara det som gör det...

någon som under 2008 har ansökt/beviljats bygglov för liknande som kan tala om vad det gick på? - Tjejen på byggkontoret kunde inte svara 100%-igt på kostnaden heller utan bara vad det brukar ligga på (??)..

Dom sa iaf åt mig att komma in med mina ritningar så skulle de kika på det och ge mig bättre besked på utsikterna/priset/handläggningstiden, vad jag "underförstått" fick fram att de kunde avgöra om det var lönt att öht ansöka, eller rättare sagt, om jag redan nu kunde fuska in ett fönster för att sedan ansöka i efterhand.. enligt min glasmästare så får de som ansöker i 99,9999 % av fallen beviljat bygglov för liknande (resten skiter i att ansöka =) ).. Jag återkommer med resultat...

MVH: Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.