Vi ligger i startgroparna att bygga med Trivselhus och håller nu på att diskutera priser mm. Trivselhus använder tydligen inte råspont i sin takkonstruktion vilket vi måste ha pga den takpanna vi valt, så den måste vi betala extra för. Problemet är bara att merkostnaden enbart för arbetet skulle bli ca 35.000:- Kan det verkligen vara rimligt? Hur många mantimmar kan det egentligen ta att få dit råsponten?

Huset vi planerar bygga är ett enplans vinkelhus på 160kvm med pulpettak.
 
Det låter lite mycket, det motsvarar ju att det skulle ta runt 100 timmar att spika den råsponten. Jag skulle tippa att det arbetet skulle ta kanske runt 25 timmar.
 
Av ren nyfikenhet -- vad använder trivselhus i stället för råspont?
 
Snailman
I den här tråden står det att ett fiskarheden domherren kostar för åtagande 1: 84250kr = Stommonterat hus, tätt i tak och låsbart. De har råspånt (i luckor) på sina tak, de levererar dessutom husen som lösvirke, lösa reglar, fönster och dörrar som ska monteras alltså.

http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/23384-fiskarheden-domherren.html

Jag har följt några eksjöhus som monterats ( väggar och tak med papp och tegelläkt) på en dag (av ett antal snickare) de har ju råspånt på sina hus det var typ sandhem, havsvik. Eksjöhus använder ju råspontluckor (liksom de flesta antar jag), så det snabbar ju upp läggningen en del.

I mina öron låter det som att Trivselhus snickare är otroligt slöa, eller troligast att ägaren vill fortsätta i den här stilen; DAGENS PS.SE - 44-åring är "Sveriges mest okända miljardär"

Hoppas ni inte tar illa upp att jag klankar lite på husföretagens övervinster?
 
Trivselhus (så som de flesta större hustillverkarna) använder board som underlagstak. Ovanpå det ligger bärläkt och sedan betongpannor som standard.
 
kan det vara så att dom måste göra några ytterligare förstärkningar om man kör råspont? Det ger väl inte lika vridstyft tak som skivmaterialen?
 
Jag tycker snarare att råspont borde vara vridstyvare än takboard som är en typ av ~4mm impregnerad masonite?
Eller använder Trivselhus en annan typ av takboard?
 
Jag har för mig att jag sett något om det i ett inlägg under "tak" nyligen.

Iofs så kan nog även en 4mm skiva vara ganska styv i den riktningen. Försök dra i en masonitskiva så den blir en romboid.

Råsponten kan ju glida lite mot varandra om krafterna blir stora, och när de har krympt så att det blir lite springor.

Men som sagt om det verkligen är ett problem man bryr sig om vid konstruktionen har jag ingen aning om.
 
100 timmar låter väldigt mycket. De har väl spikpistoler? Jag som är ren amatör vad det gäller husbygge, spikade exakt 100 kvm på en dag. Jag på taket och frugan nere på marken, langades brädor.
Vad gäller förstärkning för vridstyvhet så fäster man reglar på diagonalen under takstolarna. Inte så väldigt mycket jobb med det heller.
 
Tror att råspont ger en mer vridstyv konstruktion. Takboarden fungerar ju som skydd för att ta upp kondens på undersidan av innertaket och även fukt som letar sig in under takpannorna. Fördelen är att man inte får en så tät konstruktion som med råspont. Fuktproblem p g a fukt inifrån blir därför minimal.

Huvudsida
 
Innan vi valde Eksjöhus om husleverantör så var vi i kontakt med Trivselhus och diskuterade just råspont. Jag kommer inte ihåg den exakta summan, men vi skulle få betala någonstans mellan 10-20tkr totalt för att få råspont.
 
sandhall skrev:
Av ren nyfikenhet -- vad använder trivselhus i stället för råspont?
I vårt hus använder de PAROC Underlagstak 8441-00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.