Är det sjukt dyrt att bygga hus nu för tiden? Vi bor i villa idag men har funderingar på att bygga nytt då vi behöver något större. Ett alternativ är förstås att bygga uppåt eller utåt men i dagsläget lutar det åt nytt. Vi är bosatta i Norrbotten och spekulerar just nu på en tomt för 400,000:-. Då är VA/EL/Fiber framdraget till tomtgränsen. Geoundersökning är gjord och visar på goda markförhållanden.

När man nu vänder blicken mot husleverantörer så får man däremot hicka. Vi har i första hand tittat på totalentreprenader och priset har då varierat mellan 2 - 3 miljoner, exkl tomt. Är det totalentreprenaden som drar iväg och hur mycket kan man spara på att dra i trådarna själv, i runda tal?

Vi är inte intresserade av att bygga Älvsbyhus även om priset hos denna leverantör är rejält pressad. Spontant känns det däremot som att deras priser ligger mer i nivå med vad människor vill betala? När stack nyproduktionspriserna så f-bannat?

Jag kan vara helt fel ute, men detta forum känns som rätt ställe att få svar på dessa funderingar.

Naturligtvis så handlar det väl om hur man prioriterar sitt liv/boende/sparande osv, men det känns som ett stoooort kliv att mer än dubbla sina boendekostnader :| Vad har andra i trakten fått betala?
 
Hej du.
Är inte 400' väldigt mycket för en tomt i Norrbotten? Det får man väl en hel gård för? (Men det är kanske olika på olika ställen.)

Annars är väl det tråkigaste att det aldrig någonsin går att få tillbaka pengarna som det kostar att bygga ett hus.
 
Jo, det är relativt dyrt. Men de faktum att det är strandtomt, samt framdraget el/va/fiber väger upp priset.
 
Produktionskostnaden är nog ungefär densamma var i landet man än är. Fast vi söderöver är vana vid betydligt högre andrahandsvärde än norröver. Tråkigt, men så är det.
 
I Norrbotten krävs det nog kraftigare takstolar och mer isolering än här i Bohuslän = dyrare.
 
Mikael_L
aldoren skrev:
När stack nyproduktionspriserna så f-bannat?
När räntorna blev så här låga.
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Produktionskostnaden är nog ungefär densamma var i landet man än är. Fast vi söderöver är vana vid betydligt högre andrahandsvärde än norröver. Tråkigt, men så är det.
Lite väl generellt tycker jag.
Tex så är huspriserna minst lika höga här i Örnsköldsvik (västernorrland) som i Mariestad (västra götaland) där jag bodde tidigare.
Nu handlar tråden iof om Norrbotten, men jag tror att ett hus i Luleå har liknande värde som motsvarande hus i jämförbara städer söderut.
 
Om du med jämförbar menar stad med samma huspriser så har du naturligtvis rätt.
 
Givetvis är det så :)
Jag menade mer att husens värde inte i första hand beror på norr eller söder utan mer på storleken på stad.
I norrlands inland är det extremt låga huspriser, men det är det tex i Töreboda oxå. På samma sätt tror jag inte det är en sämre ekonomisk affär att bygga i Luleå jämfört med tex Uddevalla.
 
Det finns andra hustillverkare som inte erbjuder totalentreprenad där ni också enkelt kan välja att göra delar själv men då ta risken att inte ha en totalentreprenad men förhoppningsvis tjäna lite pengar. En bekant som precis byggt tittade från början på Älvsbyhus och Smålandsvillan men valde sen Fiskarhedenvillan för att han upplevde att han fick mer hus för pengarna och en helt annan standard. Så är ni beredd att kanske göra en del själv eller att släppa på kravet på totalentreprenad så finns det garanterat många fler alternativ.

Ett alternativ som kanske kan vara väldigt bra är att hitta en lokal firma med bra rykte som kan ta ett totalansvar för att bygga ett hus efter era önskemål. Där slipper ni alla mellanhänder som plockar sin vinst och ni kan väldigt enkelt styra vilka delar ni eventuellt vill sköta själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.